لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

توفان «متیو» ۲۶ کشته برجای گذاشت؛ هشدار به ساکنان شرق فلوریدا


گزارش‌ها حاکی است که صد‌ها هزار نفر در ایالت فلوریدای آمریکا برای در امان ماندن از توفان «متیو» منازل خود را تخلیه کرده اند. این در حالی است که این توفان سهمگین تاکنون با در نوردیدن جزایر کارائیب دست کم باعث کشته شدن ۲۶ نفر شده است.

به گزارش رویترز، توفان «متیو» تاکنون چهار کشته در جمهوری دومینیکن و ۲۲ کشته در هائیتی برجای گذاشته است.

طبق این گزارش هرچند هنوز ارزیابی دقیقی از خسارات این توفان در این کشورها در دست نیست، اماگزارش‌های اولیه نشان می دهد که «متیو» خسارات‌های بسیاری به هائیتی وارد کرده است.

گفته می شود این توفان با سرعتی معادل ۲۳۰ کیلومتر کوبا و هائیتی را در نوردیده است.

به گزارش «سی ان ان» ، ریک اسکات فرماندار ایالت فلوریدا روز چهارشنبه گفته است: این توفانی خطرناک و مرگباری است و اگر به طور مستقیم به بخشی از این ایالت برخورد کند می تواند یکی از مرگبار‌ترین توفان ها باشد.

وی اضافه کرده است: الویت ما حفظ جان شهروندان است.

فرماندار فلوریدا تصریح کرده است: ما در حالی که خود را برای بدترین وضعیت آماده می کنیم، امیدواریم بهترین ها رخ دهد. ولی با این حال فرصت برای اشتباه نیست.

وی گفته است، طی ۲۴ ساعت آینده شهروندان در سواحل شرقی این ایالت تاثیرات این توفان را خواهند دید.

طبق این گزارش بیش از یک میلیون‌ نفر در آمریکا در مسیر این توفان قرار دارند. ولی با این حال احتمال دارد این توفان به طور ناگهانی به سمت غرب ایالت فلوریدا تغییر مسیر دهد.

«سی ان ان» در همین زمینه گزارش داده است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفردر ۱۲ شهر ایالت فلوریدا درمناطقی که گفته می شود محل برخورد این توفان است زندگی می کنند.

مرکز ملی توفان آمریکا نیز اعلام کرده است هنگامی که این توفان به فلوریدا برسد توفانی با رده بندی «۴»خواهد بود. گفته می شود سرعت این توفان به هنگام در نوردیدن شرق فلوریدا ۲۱۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

این مرکز همچنین گفته است که توفان متیو چهارشنبه شب سرعتی معادل۱۸۵ کیلومتر در ساعت از باهاماس عبور کرده و هم اکنون در۵۸۰ کیلومتری «وست پالم بیچ» در فلوریدا قرار دارد.

در همین حال، باراک اوباما رئيس جمهور آمریکا، از کسانی که در مسیر این توفان قرار دارند خواسته است به هشدار‌ها توجه کنند و شهروندانی که درکانون احتمالی برخورد توفان «متیو » هستند این منطقه را تخلیه کنند و دستورهای در این خصوص جدی بگیرند.

XS
SM
MD
LG