لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

کاردار عربستان در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد


وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد، به دنبال جلوگيری جنگنده‌های عربستان سعودی از ورود هواپيمای ايرانی به فضای يمن، کاردار این کشور در تهران را روز جمعه چهارم اردیبهشت احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، ریيس اداره اول خليج فارس وزارت امور خارجه ايران در ديدار با کاردار سفارت عربستان در تهران گفته است: «هلال احمر جمهوری اسلامی ايران در دو روز گذشته با کسب مجوزهای لازم پروازی در مسير عمان - يمن و با انجام هماهنگی کامل با صليب سرخ و هلال احمر بين المللی اقدام به ارسال هواپيما جهت بازگرداندن بيماران يمنی موجود در ايران و ارسال کمک‌های دارويی کرده که متاسفانه هر دو بار جنگنده‌های سعودی با نزديک شدن به آنها هواپيمای مذکور را وادار به بازگشت کرده‌اند».

به گفته وزارت امور خارجه ايران، اين هواپيما حامل «زنان و کودکان درمان شده يمنی و کمک‌های دارويی و انساندوستانه» بوده است.

در همين حال گزارش ها حاکی است که حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزير امور خارجه ايران، روز جمعه با پيتر مورر، رييس صليب سرخ جهانی، در مورد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به يمن تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، حسين اميرعبداللهيان در اين گفت وگو رييس صليب سرخ اظهار داشت: در دو روز گذشته دو فروند هواپيمای امدادی حامل مجروحان يمنی که در جمهوری اسلامی ايران بستری و مداوا شده و عازم کشورشان بودند و هم‌چنين کمک‌های انسان دوستانه و اقلام دارويی مورد نياز مردم يمن پس از اخذ مجوزهای قانونی عازم يمن شد که متاسفانه پس از دخالت‌های غيرقانونی عربستان سعودی در فضای يمن و دريافت هشدار، مجبور شد کشور يمن را ترک و مجددا به کشورمان بازگردد.

معاون وزير امور خارجه ايران همچنين خواستار تسريع کمک های انساندوستانه به يمن شده است.

ایران پیشتر در روز ۳۱ فروردین کاردار عربستان در تهران را به وزارت خارجه احضار کرده بود.

معاون وزير خارجه ایران در این باره گفته بود:« در پی اصابت راکت يا موشک به نزديکی سفارت ايران در صنعا، کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار و در يادداشتی اعتراضی، به مقامات سعودی گوشزد کرديم که وظايفشان را در قبال حفظ ديپلمات‌ها و اماکن ديپلماتيک ايفا کنند.»

«تلاش ایران برای شکستن محاصره دریایی یمن»

در حالی ایران به اقدام عربستان در ممانعت از ورود هواپيماهای ایرانی به آسمان یمن اعتراض کرده است که روز گذشته مقام‌های آمريکايی اعلام کردند که کاروان کشتی‌های ايران که مظنون به حمل کمک برای شبه‌نظاميان شيعه حوثی بودند، مسير خود را تغيير داده و از سواحل يمن دور شده‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد ۲۵ فروردين ماه سال جاری با صدور قطعنامه‌ای، تحريم تسليحاتی عليه شبه‌نظاميان حوثی اعمال کرد.

در همین حال، رياض ياسين، وزير امور خارجه يمن روز پنجشنبه ايران را متهم کرد که تلاش می‌کند با شکستن محاصره دريايی يمن برای شبه نظاميان شيعه حوثی سلاح ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رياض ياسين در يک کنفرانس خبری به همراه همتای بحرينی خود در منامه، گفت: «ايران مذبوحانه تلاش می‌کند حصر دريايی يمن را بکشند».

عربستان و متحدان آن در منطقه روز چهارشنبه از توقف عمليات هوايی عليه مواضع شبه نظاميان شيعه حوثی و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهوری پيشين يمن خبر دادند. اما ریاض از روز پنجشنبه بار ديگر حملات هوايی خود را به یمن از سرگرفت.

این در حالی است که حوثی‌ها می‌گویند، تنها با توقف حملات هوایی عربستان و کشورهای متحد حاضر به از سرگیری مذاکرات زیر نظر سازمان ملل هستند.

حوثی‌ها از سپتامبر پارسال توانستند کنترل صنعا، پايتخت يمن، را به دست بگيرند. به دنبال قدرت گرفتن حوثی‌ها، عبدربه منصور هادی ماه گذشته از صنعا به عدن گريخت. ولی با پيشروی حوثی‌ها مجبور شد بار ديگر فرار کند و اکنون در رياض پايتخت عربستان به سر می‌برد.

مقامات ايران با انتقاد از اقدامات عربستان و کشورهای عرب متحد آن، پيش‌بينی کرده‌اند که اين اقدامات شکست خواهد خورد.

شبه نظاميان حوثی دريافت هر گونه کمک از ايران را رد می‌کنند و می‌گويند هدف اقدامات آنها مبارزه با فساد در دولت گذشته و همچنين اقدام عليه سنی‌های افراطی مرتبط با القاعده است.

XS
SM
MD
LG