لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

کری از توافق اردن و اسرائیل درباره مسجد الاقصی خبر داد


 دیدار جان کری با محمود عباس
دیدار جان کری با محمود عباس

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۴ اکتبر از موافقت اسرائیل و اردن با اتخاذ تدابیری جدید از جمله نصب دوربین‌های امنیتی برای رصد مسجد الاقصی، خبر داده است. آقای کری ابراز امیدواری کرده است که اتخاذ این تدابیر جدید به کاهش تنش‌ها منجر شود.

به گزارش رویترز، جان کری که پس از دیدار با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطینی، و ملک عبدالله، پادشاه اردن، صحبت می‌کرد، گفته است، اسرائیل تضمین داده است که تغییری در وضعیت کنونی مسجد الاقصی ایجاد نکرده و این مکان مقدس به شکل کنونی باقی خواهد ماند.

گزارش‌ها حاکی است که موج خشونت‌ها در هفته‌های اخیر در اسرائیل، کرانه باختری و غزه پس ازآن آغاز شد که اسرائیل محدودیت‌های برای ورود مسلمانان به بخشی‌هایی از مسجد الاقصی اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از اول اکتبر تا کنون دست کم ۵۲ فلسطینی در این خشونت‌ها توسط نیروهای اسرائیلی در غزه و کرانه باختری کشته شده‌اند، اما اسرائیل می‌گوید، نیمی از این کشته‌ها افراد مهاجم بودند.

طبق این گزارش طی مدت دستکم ۹ اسرائیلی در حملات فلسطینی‌ها با چاقو یا سلاح گرم کشته شده‌اند.

جان کری گفته است: خوشحالم که اعلام کنم بنیامین نتانیاهو بار دیگر بر تعهد اسرائیل در قبال حفظ شرایط کنونی حرم شریف تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا از پیشنهاد ملک عبدالله برای نصب دوربین‌های امنیتی برای رصد ۲۴ ساعته رخداد‌ها در این مسجد تمجید کرد و گفت که نخست اسرائیل با این پیشنهاد موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG