لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

واکنش مادورو به تحريم های آمريکا عليه ونزوئلا


نيکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا،
نيکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا،

آمريکا روز دوشنبه نهم مارس دولت ونزوئلا را تهديدی برای امنيت ملی ايالات متحده دانسته و تحريم هايی را عليه هفت شخصيت ونزوئلايی اعمال کرده است. در همين حال نيکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا، در واکنش به اين اقدامات گفته است، هدف تحريم های تازه آمريکا سرنگونی دولت وی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما، روز دوشنبه فرمان اجرايی را امضا کرد که براساس آن ونزوئلا تهديدی برای امنيت ملی ايالات متحده تلقی شده است.

کاخ سفيد نيز اعلام کرده است، هفت ونزوئلايی که در تضعيف فرايندها و نهاد دمکراتيک، جلوگيری از آزادی بيان، استفاده از خشونت و نقض حقوق بشر، و فساد دولتی نقش داشته اند، مورد تحريم قرار گرفته اند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، در بيانيه ای گفته است: مقام های دولت کنونی و سابق ونزوئلا که در نقض حقوق بشر شهروندان ونزوئلایی و همچنين فساد نقش داشته اند، به آنها در آمريکا خوش آمد گفته نمی شود و اکنون ما ابزارهای لازم برای مسدود کردن دارايی های آنها و همچنين ممانعت از استفاده آنان از سيستم مالی آمريکا را در اختيار داريم.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است: ما عميقا نگران اقدامات دولت ونزوئلا در تشديد ارعاب و سرکوب مخالفان دولت اين کشور هستيم. مشکلات ونزوئلا با مجرم دانستن مخالفان خود حل نخواهد شد.

به گزارش رويترز، اعلام اين که يک کشور تهديدی برای امنيت ملی آمريکا تلقی می شود نخستين گام برای اعمال تحريم ها عليه اين کشور است. روندی که در مورد کشورهايی مانند ايران و سوريه صورت گرفت.

اين در حالی است نيکلاس مادورو در يک برنامه تلويزيونی سراسری ضمن محکوم کردن اقدامات آمريکا گفته است که باراک اوباما شخصا تصميم گرفته است تا دولت وی را سرنگون کرده و کنترل ونزوئلا را در دست بگيرد.

رييس جمهوری ونزوئلا تصريح کرده است که تحريم های روز دوشنبه آمريکا با هدف سرنگونی دولت وی اعمال شده اند.

در همين زمينه، ونزوئلا روز دوشنبه کاردار خود را از واشينگتن فرا خوانده است.

به گزارش رويترز، ونزوئلا هفته پيش از آمريکا خواسته بود تا تعداد کارکنان سفارت اين کشور را در کاراکاس از ۱۰۰ نفر به ۱۷ نفر کاهش دهند.

حکومت ونزوئلا همچنين تقريبا سه هفته پيش شهردار کاراکاس، پايتخت اين کشور، را به اتهام توطئه برای کودتا بازداشت کرده است.

رييس جمهوری ونزوئلا آنتونيو لدزما را به تلاش برای ايجاد ناآرامی در کشور با همکاری آمريکا متهم کرده بود.

به گزارش رويترز، شهردار کاراکاس که از چهره های سرشناس مخالف دولت است که در دفتر کارش همزمان با سالگرد اعتراض ها به وضعيت اقتصادی کشور بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG