لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۹

مشاور اوباما: اغلب به نقش مردم ایران در برجام توجه‌ نمی‌شود


بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید،
بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید،

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید،روز پنجشنبه با بیان چگونگی مذاکرات ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق هسته ای،‌ گفته است، اغلب اوقات نقش مردم ایران در محقق شدن توافق هسته ای کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش وب سایت اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، بن رودز که در این موسسه صحبت می کرد، به روند مذاکرات هسته‌ای دولت آمریکا با ایران در عمان اشاره کرد و اظهار داشت، نقطه عطف (در مذاکرات با ایران) در سال ۲۰۱۳ با پیروزی حسن روحانی که دیدگاهی میانه‌رو برای تعامل با غرب دارد، در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد. باراک اوباما، رییس جمهوری نامه‌ای به حسن روحانی نوشت و پیشنهاد کرد مذاکراتی متمرکز بر مساله هسته‌ای انجام شود و برای نخستین بار ما پاسخی سازنده دریافت کردیم و خیلی زود مذاکرات در عمان با هدایت بیل برنز و جک سولیوان آغاز شد.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به تغییر در لحن ایران در مذاکرات گفته است: پس از سال‌ها جان کری و محمد جواد ظریف بلندپایه‌ترین مقام‌های دو کشور بایکدیگر ملاقات کردند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ملاقات دو رییس جمهور را امکانپذیر نمی دانستند،‌ ولی آنها از طریق تلفن با یکدیگر صحبت کردند،‌ اتفاقی که برای نخستین بار پس از انقلاب در ایران به وقوع پیوست و در ادامه این روند مقام‌های ایرانی به پیشرفت سریع در مذاکرات متعهد شدند.

در مهرماه سال ۱۳۹۲ یک روز پس از دیدار وزاری خارجه ایران و آمریکا، حسن روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود به هنگام حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه با باراک اوباما به صورت تلفنی درباره مسايل مختلف گفت‌وگو كرد.

بن رودز با دفاع از مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است: اکنون آزمون کلیدی برای تعامل با ایران بر سر مساله سوریه است، جایی که موضع سازنده ایران می تواند برای حل این درگیری‌ها مهم باشد، اما تاکنون ما چنین چیزی را ندیده ایم.

وی اضافه کرده است: تماس با دولت ایران باعث شده است در این خصوص و درباره موضوع‌های دیگر ما در موقعیت بهتری باشیم، بنابراین ما می بایست این تماس‌ها را حفظ کنیم و منتظر فرصت باشیم.

ایران به همراه روسیه از بشار اسد در مقابل مخالفان حمایت می کند این در حالی است که آمریکا و دیگر کشورهای غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس حامی مخالفان حکومت سوریه هستند.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است: کسانی منتقد رژیم هستند، می بایست به این نکته ساده تفاوت سیاست‌های دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی اذعان کنند. اصرار براین که همه در ایران تندرو و از یک بافته هستند هرگونه امکان و فرصت برای تغییر ِ جهتِ رهبران ایران را می گیرد.

وی اضافه کرده است: (چنین دیدگاهی) نقش مردم ایران را نادیده می گیرد در حالی که آنها خواهان رویکردی میانه‌رو هستند.

بن رودز همچنین گفته است: ایالات متحده می بایست راه‌هایی برای تعامل با مردم ایران پیدا کند. نقش آنها اغلب در توافق هسته‌ای کمتر مورد توجه قرار می گیرد. می دانیم که ایران یک کشور دمکراتیک نیست، اما انتخابات حسن روحانی را بر سر کار آورد و افکار عمومی طرفدار طرفدار توافق هسته‌ای بود.

وی تصریح کرده است: ما می بایست راه های تعامل آموزشی، فرهنگی و ارتباط مردم دو کشور را پیگیری کنیم. رویکردهایی که می تواند باعث اعتماد و ارتباط با مردم ایران به ویژه جوانان بشود.

پیشتر «نیویورک تایمز » از بن رودز به عنوان «تاثیرگذارترین» فرد در سیاست خارجی دولت باراک اوباما نام برده و نقش وی را مهم‌تر از اغلب مشاوران و اعضای کابینه آقای اوباما ارزیابی کرده بود.

بن رودز به نیویورک تایمز گفته بود که دولت باراک اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و شکل بازتاب آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق بیشتر شنیده شود تا بدین ترتیب افکار عمومی را همراه خود سازد.

این مطلب نیویورک تایمز واکنش هایی درپی داشت و سه سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به باراک اوباما خواهان برکناری بن رودز شده بودند.

XS
SM
MD
LG