لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

جام ملتهای آسيا؛ تساوی تيم های استراليا و کره جنوبی


در ادامه مسابقات جام ملتهای آسيا در دوحه قطر، روز جمعه استراليا و کره جنوبی به تساوی يک بر يک دست يافتند و بحرين ۵ بر دو در مقابل هند به پیروزی رسید.

نمايش چشمگير دو تيم فوتبال استراليا و کره جنوبی در تساوی يک بر يک دو تيم در گروه سوم جام ملتهای آسيا در قطر، تيم ملی ايران را با حريفی سرسخت در مرحله يکچهارم پايانی رو به رو خواهد کرد.

استراليا و کره جنوبی دو رقيب ديرين فوتبال ايران در آستانه پايان دور دوم پيکارهای گروهی جام قاره کهن سرآمد همه تيمها حتی ژاپن هميشه مدعی در بيست سال اخير نشان دادند. ايران با نمايش و نتيجه قابل قبول در پيروزی بر عراق در شرايط مطلوب راهيابی به دور دوم اين رقابتها ازگروه چهارم و رويارويی با يکی از اين دو تيم است.

پيروزی بحرين بر هند در يک بازی پرگل (پنج بر دو) چندان نمی تواند ملاکی برای در صدهای بالای صعود بحرين در آخرين مسابقه برابر استراليا باشد. هند ضعيف ترين تيم جام پانزدهم است. بحرين درصورتی می تواند به عنوان تيم دوم به دور دوم برسد که با پيروزی بر استراليا شگفتی بيافريند. استراليا و کره جنوبی چهار امتيازی هستند و بحرين سه امتياز دارد. کره جنوبی برای پيروزی بر هند و حتی سرگروهی برپايه گل شماری بازی سختی پيش رو نخواهد داشت.

برای رسيدن به مرحله «فينال» زودهنگام جام (بازی يکچهارم) تيم ايران به ترتيب با کره شمالی و امارات رو به رو می شود. پيشينه رويارويی با اين دو تيم در سالهای دور و نزديک و بازی اين دو تيم در تساوی بدون گل، برتری يکی از دو تيم باقی مانده از رکوردداران سه بار قهرمانی مورد انتظار نشان می دهد. تيم ديگر ژاپن است و عربستان سعودی با سه بار قهرمانی و نايب قهرمانی دوره پيش در پی دو شکست پياپی از تيمهای رده دومی قاره (سوريه و اردن) وداعی زودهنگام با جام داشت.

شکستهای تيم ناموفق سالهای اخير در راهيابی به جام جهانی و صعود به دور دوم نسخه آسيايی قهرمانی قاره نمی تواند ناکامی ايران در برابر کره شمالی و امارات را تداعی کند. در اين راستا خلق شگفتی و حوادث فوتبالی که درپی اخراج و يا حوادث غيرمنتظره از جذابيتهای فوتبال است که برای تيم ملی در ديدارهای آينده با کره شمالی و امارات در مرحله گروهی و استراليا يا کره جنوبی در يکچهارم پايانی روند عادی بر پايه پيشينه و داشته کنونی در مد نظر است.

افشين قطبی و انضباط تاکتيکی

افشين قطبی، سرمربی تيم ملی فوتبال پيش از مسابقه با کره شمالی در روز شنبه – که می تواند کار راهيابی به مرحله يکچهارم پايانی را زودهنگام کند – به ساييت ای اف سی گفت که اگر ايران رويای چهارمين قهرمانی آسيا را به واقعيت بدل کند کليد کار انضباط تاکتيکی است.

اين سايت دليل پيروزی دو بر يک بر عراق درپی خوردن گل نخست بازی را قدرت ونظم دفاعی عنوان کرده است.

قطبی گفت:« من شخصا فوتبال سراسر تهاجمی را ترجيح می دهم و هميشه معتقدم که اگر کنترل بازی و توپ را در دست داشته باشيد می توانيد موقعيت گل خلق کنيد و گل بزنيد.»

او می افزايد:« من همچنين معتقدم که برای بردن جام قهرمانی بايد از زمين حريف دفاع کنيد و هر بازيکن مسووليت دفاعی بايد داشته باشد. ما تيمی ساخته ايم که می تواند در موقعيتی دفاع و در هر موقعيتی حمله کند.»

به عقيده ای اف سی قطبی در ورزشگاه قطر اسپورتس کلاب با کره شمالی رو به رو می شود که آن تيم را به خوبی می شناسد. قطبی می گويد در طول ۲۲ ماه رهبری تيم ملی بازيکنانش دو بار با کره شمالی مسابقه داده اند که به طور رسمی در پيونگ يانگ با اين تيم مساوی کرده و به طور دوستانه در قطر اين را شکست داده اند. او می گويد به دفت سه بازی کره شمالی درجام جهانی را از طريق تلويزيون و دی وی دی زير نظر داشته است.

سرمربی تيم ملی ايران – که تا پايان پيکارهای ايران در جام ملتها مسووليت اين تيم را به عهده دارد – از ابتلای بازيکنان به بيماری آنفولانزا صحبت کرده ولی معتقد است که در مسابقه با کره شمالی گمان نمی رود اين مورد مساله ای تعيين کننده باشد.
از سوی ديگر جو تونگ سوپ، سرمربی تيم ملی کره شمالی در نشست پيش از مسابقه با ايران در مورد شکست ناپذيری ايران در برابر کره شمالی از سال ۱۹۷۲ تا کنون گفت:« به دلیل روانی اين موضوع می تواند روی بازيکنان و کادر فنی ما تاثير منفی داشته باشد. اما اکنون تيم ما شرايط خوبی دارد و جام ملتها می تواند فرصت خوبی برای نخستين پيروزی کره شمالی بر ايران باشد.»

سرمربی کره شمالی ادعا کرد:« عملکرد ما در جام جهانی خوب بود و بعد از اين جام جهانی برای اين جام به خوبی حمايت شديم.»

پيروزی بر کره شمالی می تواند بازی با امارات را بی تاثير در صعود ايران به دور بعدی کند و موشکافی پيکار استراليا با کره جنوبی و برآورد توانايی های اين دو تيم اهميتی بسيار برای کادر فنی و بزرگان تيم ملی دارد.

دو تيم موفق در جام جهانی ۲۰۱۰ بعد از ظهر جمعه در ورزشگاه الغرافه دوحه در برابر هم صف آرايی کردند و استراليا بر پايه بازيکنان با تجربه ای چون هری کيول و تيم کيهيل بعد از پيروزی آسان چهار بر صفر حريفی قدر را پيش رو ديد که متشکل از استعدادهايی جوان بر محور پارک جی-سونگ از منچستريونايتد لحظه ای در برابر استراليا کم نياورد و بارها در برابر دروازه بانی چون مارک شوايتزر خطرناک ظاهر شد.

کو جا-چه اول، مهاجم جوان کره به مانند پيروزی دو بر يک بر بحرين نشان داد که يک گلزن تمام عيار و مدعی پيشتازی گلزنان در اين جام است. او در دقيقه ۲۴ نخستين گل در دوحه را به استراليا و مارک شوايتز (دروازه بان حاضر در ليگ برتر آنگليس) تحميل کرد.اين سومين گل او در اين جام بود. اما در دقيقه ۶۰ گل جديناک پاسخی برای گريز از شکست استراليا در يک مسابقه تماشايی بود.
در رويارويی دو قدرت برتر فوتبال آسيا کره جنوبی بازی تهاجمی تری داشت و بارها تا آستانه گل پيروزی هم پيش رفت.
XS
SM
MD
LG