لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

محمود عباس استعفای نخست وزير تشکيلات خودگردان را پذيرفت


سلام فیاض به همراه محمود عباس
سلام فیاض به همراه محمود عباس
سه روز پس از درخواست سلام فياض نخست، وزير تشکيلات خودگردان برای کناره گيری از اين مقام در نتيجه اختلافات جدی با محمود عباس رهبر حکومت فلسطينی، شامگاه شنبه بيست وچ هارم فروردين، سيزدهم آوريل، آقای عباس درخواست کناره گيری نخست وزيرش را پذيرفت و بدين ترتيب اين کناره گيری رسميت يافت.

رسانه های فلسطينی، از جمله خبرگزاری «معان» از پنجشنبه بيست و دوم فروردين گزارش داده بودند که نامه استعفای سلام فياض به دفتر ابومازن ارائه شده و درانتظار تاييد او بود.

منابع بلندپايه فلسطينی می گويند آقای فياض بر سر مسائل متعددی و از جمله امور اقتصادی در اداره حکومت با ابومازن دستخوش اختلافات جدی شده و ادامه کار خود را امکان پذير نمی ديد.

در روزهای گذشته نبيل قصيس، وزير امور دارايی اين حکومت استعفای خود را به سلام فياض ارائه کرد و آقای فياض آن را پذيرفت درحالی که با محمود عباس رايزنی نکرده بود.

ناظران می گويند وجود سلام فياض به عنوان يک اقتصاددان تکنوکرات که مورد احترام کشورهای غربی و نهادهای مهم اقتصادی و مالی جهانی است، برای تشکيلات خودگردان فلسطينی يک سرمايه با ارزش در طول سالهای حساس در سرنوشت فلسطينی ها بود.

سلام فياض، يک تحصيلکرده غرب که در نهادهای مالی مهم جهانی نيز خدمت کرده بود، در سالهای اوليه نخست وزيری خود در بهبود وضعيت اقتصادی کرانه باختری سهم مهمی داشت و توانست نهادهای مورد نياز برای تشکيل کشور فلسطين را بوجود آورد.

اما آقای فياض در دوره اخير درصدد انجام اصلاحات اقتصادی درساختار تشکيلات فلسطينی بود تا مانع از فروپاشی اقتصادی شود و از جمله بهای برخی از محصولات و کالاها گران شده بود که اين امر به اعتراض و تظاهراتی از سوی فلسطينی ها عليه وی انجاميد.

با وجود خشم مردم کم‌توان فلسطينی از سلام فياض، آمريکا و کشورهای غربی هنوز حامی مهم او مانده اند و درگذشته از او خواسته بودند که با وجود اختلاف نظرها با محمود عباس، از کناره گيری خودداری کند.

علنی شدن دوباره اختلافات سلام فياض و محمود عباس درحالی بود که جان کری وزيرامورخارجه آمريکا هفته گذشته در کرانه باختری با سران تشکيلات فلسطينی ديدار کرد و باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا نيز ماه گذشته در سفر به کرانه باختری از سلام فياض تمجيد کرده بود.

منابع فلسطينی گفتند که آقای کری در تماس تلفنی در روز جمعه از محمود عباس خواسته بود برای رفع اختلاف با سلام فياض تلاش کند اما اين ميانجی گری نيز کارساز نيفتاده بود.

با وجود آنکه اسرائيل دردوران نخست وزيری سلام فياض مذاکرات سياسی با تشکيلات فلسطينی نداشت اما از وجود آقای فياض راضی بود و ديدگاههای نرمخويانه او را بر مواضع بسياری ديگر از چهره های فلسطينی در فتح و سازمان آزاديبخش فلسطين ترجيح می داد.

با وجود اين، دولت بنيامين نتانياهو چند بار دهها ميليون دلار پول ماليات و عوارض کار و محصولات فلسطينی را برای «تنبيه» فلسطينی ها مصادره کرد که آخرين مورد آن در هفته های گذشته بود که با فشار آمريکا و در آستانه آمدن باراک اوباما اين پول را آزاد کرد.

اقدام اسرائيل در وخامت وضع اقتصادی عامه فلسطينی ها و ناراضی شدن ساکنان کرانه باختری از سلام فياض نقش داشت.

در برخی از ارزيابی ها گفته شده که سلام فياض خود را نامزدی شايسته برای احراز رهبری تشکيلات خودگردان پس از محمود عباس می داند. آقای عباس بارها گفته است که خود را ديگر نامزد رهبری نخواهد کرد.

ولی برگزاری انتخابات رهبری و پارلمانی فلسطينی که بايد هم در کرانه باختری و هم در غزه برگزار شود، به تحقق آشتی فتح و حماس مشروط است.

ديدارهای متعدد دو سال گذشته ميان سران فتح و حماس هنوز آشتی اين دو جنبش رقيب فلسطينی را عملی نکرده است.

با وجود شايستگی آقای سلام فياض ۶۱ ساله برای احراز پست رهبری، سلامت جسمانی او درترديد است.

سلام فياض هفته گذشته بر اثر نارسايی کار کليوی دو روز در بيمارستان بستری بود و سال ۲۰۱۱ نيز بر اثر حمله قلبی بستری گرديد.
XS
SM
MD
LG