لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

شش عضو پارلمان افغانستان در حمله انتحاری کشته شدند


مصطفی کاظمی، رييس کميسيون اقتصادی در پارلمان اين کشور، نيز در ميان کشته شدگان است.
مصطفی کاظمی، رييس کميسيون اقتصادی در پارلمان اين کشور، نيز در ميان کشته شدگان است.

ده ها نفر از جمله شش عضو پارلمان افغانستان روز سه شنبه در در یکی از مرگبار ترين حملات انتحاری از زمان سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱، در افغانستان کشته شدند.


مقام های دولتی افغانستان می گويند اين انفجار به هنگام بازديد اعضای کميسيون اقتصادی پارلمان این کشور از کارخانه توليد شکر در استان بغلان روی داده است.


همايون حميدزاده، سخنگوی رييس جمهوری افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در اين انفجار تعدادی غير نظامی، کودکان و شش عضو پارلمان اين کشور کشته شده اند».


مقام های دولتی تاکنون موفق به تعيين شمار دقیق تلفات اين انفجار که دربعداز ظهر روز سه شنبه در شهر پل خمری در ۹۰ کيلومتری کابل رخ داده، نشده اند.


در همين حال دکتر خليل الله رييس بيمارستان بغلان، به خبرگزاری رويترز، گفته است :«تاکنون جنازه نود نفر به بيمارستان منتقل شده و نزديک به ۵۰ نفر نيز زخمی شده اند».


همچنين احمدشاه شکوهمند، رييس اداره بهداشت استان ها در وزارت بهداشت افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفته است:«براساس امار اوليه تاکنون يکصد نفر کشته و زخمی شده اند».


  • «تاکنون جنازه نود نفر به بيمارستان منتقل شده و نزديک به ۵۰ نفر نيز زخمی شده اند».
رییس بیمارستان بغلان

به گزارش اين خبرگزاری ها، مصطفی کاظمی، رييس کميسيون اقتصادی و رهبر اپوزيسيون در پارلمان اين کشور، نيز در ميان کشته شدگان است.


در همين حال، آقای حميدزاده با اشاره به اين که اين حمله «کار دشمنان مردم افغانستان» است، گفت :«حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، شديدا اين حمله را محکوم کرده است».


مقام های محلی می گويند يک هلی کوپتربرای انتقال مجروحان به بيمارستان به به شهر پل خمری اعزام شده و نيروهای «ناتو» مستقر در افغانستان اعلام کرده اند که برای تخليه مجروحان کمک ارسال خواهند کرد.


تاکنون هيچ گروهی به طور رسمی مسئوليت اين عمليات انتحاری را برعهده نگرفته است، ولی در سال جاری ميلادی ۱۲۰ حمله انتحاری در افغانستان رخ داده است که بيشتر گروه طالبان در مظان دست داشتن در انها بوده است.


در همين حال ذبيح الله مجيد، يکی از سخنگويان طالبان گفت که اين گروه در عمليات انتحاری روز سه شنبه نقشی نداشته است.


شمال افغانستان،همچنين استان بغلان، به طور نسبی آرام بوده و خيلی کمتر از نقاط ديگر افغانستان تاکنون شاهد خشونت بوده است.


گروه طالبان در سال ۱۹۹۶ توانست با تسط بر کابل قدرت را در افغانستان به دست بگيرد، اما دولت طالبان در سال ۲۰۰۱ با حمله نيروهای نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به این کشور سرنگون شد.


در سال های اخير شورشيان طالبان توانسته اند بار ديگر تجديد قوا کرده و در برخی مناطق افغانستان دست به عمليات نظامی بزند.


اين گروه در هفته های اخير توانسته است با تسلط بر سه منطقه در جنوب و مرکز افغانستان نيروهای امنيتی اين کشور را به عقب نشينی وادار کند.


XS
SM
MD
LG