لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

عفو بين الملل: حکومت سوریه برخی بيمارستان ها را به شکنجه گاه تبديل کرده است


سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه سوم آبان در گزارشی دولت سوريه را متهم کرد که بيمارستان های عمومی را به محلی برای شکنجه و سرکوب مخالفان دولت تبديل کرده است.

اين بيانيه در حالی منتشر می شد که پيشتر نيز گزارش هايی درباره ربوده شدن زخمی های اعتراض ها از بيمارستان ها توسط نيروهای امنيتی منتشر شده بود.

بيش از هفت ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد. خواست معترضان سرنگونی نظام حاکم بر سوريه به رهبری بشار اسد رئيس جمهور اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارش سازمان عفو بين الملل تاکيد کرده که زخمی ها در چهار بيمارستان دولتی سوريه در معرض شکنجه قرار گرفتند.

عفو بين الملل در بخشی ديگری از گزارش خود تاکيد می کند که برخی از کادرهای پزشکی که زخمی های تظاهرات را درمان کردند نيز در معرض بازداشت و شکنجه قرار گرفتند.

اين گزارش می افزايد که برخی از زخمی ها از سوی کادرهای پزشکی و غير پزشکی در برخی بيمارستان های دولتی و نظامی حمص، بانياس و تلکلخ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

گزارش سازمان عفو بين الملل ادامه می دهد: «نيروهای امنيتی هفتم سپتامبر گذشته برای دستگيری يکی از رهبران ميدانی اعتراض ها به بيمارستانی در حمص يورش بردند. هنگامی که او را نيافتند، ۱۸ زخمی ديگر را بازداشت کردند.»

امکان پياده کردن الگوی ليبی در سوريه

از سوی ديگر جفری فيلتمن معاون امور خاور نزديک وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که نمی توان الگوی ليبی را در سوريه پياده کرد و گفت که واشينگتن و همپيمانانش در پی يافتن بهترين راه برای حمايت از غير نظاميان در سوريه هستند.

سخنان فيلتمن درحالی مطرح می شود که وزارت امور خارجه آمريکا دوشنبه اعلام کرد سفيرش در دمشق به دليل تهديدهای امنيتی، سوريه را ترک کرد.

اين سوريه با فراخواند سفير خود در واشينگتن، با اقدام آمريکا مقابله به مثل کرد.

فيلتمن در گفت و گو با شبکه خبری العربيه گفت: «ما متاسفيم که سفير ما در سوريه به دلايل امنيتی مجبور به ترک دمشق شد. اميدواريم که در نزديکترين زمان ممکن به محل کار خود بازگردد.»

رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق، به بسياری از مناطق شاهد اعتراض در سوريه از جمله شهر حماه سرکشی کرد. او همچنين با برخی از چهره ای معترض سوری ديدار کرد. فعاليت های سفیر آمریکا خشم مقام های سوری را برانگيخته است. تلويزيون و رسانه های دولتی سوريه فورد را متهم به توشيق معترضان می کنند. او همچنين چند بار در معرض حمله هواداران نظام بشار اسد قرار گرفت.

دعوت به اعتصاب عمومی

شورای ملی معترض سوريه در بيانيه ای مردم اين کشور را به مشارکت رد اعتراض عمومی در روز چهارشنبه دعوت کرد.

در اين بيانيه که برای روی صفحه فيس بوک شورای ملی منتشر شده آمده است: «شورای ملی تمام فرزندان سوريه در تمام استان ها، شهرها و روستاها را به همراهی با اعتراض برادران و خواهران خود در درعا، حمص و دير الزور دعوت می کند و از آن ها می خواهد دست به اعتصاب سراسر بزنند.»

در اين بيانيه تاکيد کرده است که اعتصاب روز چهارشنبه مقدمه ای است برای اعتصابی گسترده تر که به حرکتی از نافرمانی مدتی سراسری می پيوندد.

شورای ملی سوريه ماه گذشته در شهر استانبول ترکيه با هدف سرنگونی نظام بشار اسد اعلام موجوديت کرد. شماری زيادی از گروه ها و جريان های معترض داخل و خارج سوری در اين شورا حضور دارند.

۳۰ هزار زندانی

در همين حال رضوان زياده رئيس مرکز حقوق بشر دمشق اعلام کرد که از آغاز اعتراض ها در سوريه تا کنون، بيش از ۳۰ هزار نفر دستگير شده اند.

رضوان زياده که در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد سخن می گفت، افزود: «نظام حاکم بر سوريه استاديوم های بزرگ فوتبال را به بازداشتگاه معترضان تبديل کرده است.»

او ادامه داد که هيچکدام از فعالين حقوق بشری شمار دقيق بازداشت شدگان را نمی دادند و گفت که رقم تقريمی اعلام شده را از معترضان داخل سوريه به دست آورده است.

زياده اشاره کرد که برادرش، عمويش به همراه فرزندانش از جمله کودکی ۱۴ ساله در ميان بازداشت شدگان هستند.

اين اعلام در حالی صورت می گيرد که کميته های محلی هماهنگ کننده اعتراض ها از کشته شدن دستکم ۱۹ نفر در روز دوشنبه در مناطق مختلف سوريه خبر داده اند. ۱۳ نفر از اين قربانيان از حمص هستند؛ شهری که از چند هفته پيش عمليات گسترده نظامی و امنيتی به منظور سرکوب معترضان در آن آغاز شده است.

سازمان ملل متحد می گويد شمار کشته شدگان در اعتراض های سوريه از مرز ۳ هزار نفر گذشت.
XS
SM
MD
LG