لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

جمهوری آذربايجان: برخی از بازداشتی های عضو القاعده در ايران آموزش ديده اند


دولت آذربايجان می گويد، افرادی که اخيرا در عمليات گسترده ضد تروريستی وزارت امنيت ملی اين کشور بازداشت شده اند، عضو شاخه ای از شبکه القاعده هستند و برخی از آنها در ايران آموزش ديده اند.

وزارت امنيت ملی آذربايجان روز چهارشنبه طی بيانيه ای اعلام کرد، عمليات ضد تروريستی نيروهای امنيتی در ۱۹ فروردين که منجر به کشته شدن يک سرهنگ وزارت امنيت ملی شد، با بازداشت ۱۷ عضو يک گروه تروريستی به رهبری شخصی بنام «وقار پاداراف» خاتمه يافت و تحقيقات و بازپرسی های بعمل امده نشان می دهد که تعدادی از اعضای اين گروه در سوريه و ايران آموزش ديده اند.

بنا بر گزارش وزارت امنيت ملی آذربايجان، وقار پاداراف رهبر و تشکيل دهنده شبکه تروريستی وابسته به شاخه «جهاد اسلامی گروه القاعده» از اواسط تابستان سال گذشته يک شبکه تروريستی در آذربايجان سازماندهی و اعضای آن را برای اموزشهای «نظامی و اعتقادی» به سوريه و ايران فرستاده است.

شبکه تلويزيونی«اسپيس» آذربايجان نيز عصر روز چهارشنبه اعترافاتی از اعضای بازداشت شده اين گروه منتشر کرد. اين افراد درباره انچه که «عمليات جهادی برای ايجاد دولتی اسلامی» عنوان می کردند درباره نحوه شکل گيری اين شبکه و برنامه های خود توضيح دادند. اين گروه همچنين درباره ارتباط رئيس اين گروه، پاداراف، با اعضای القاعده در جمهوری داغستان روسيه توضيح دادند و گفتند که سلاح و تجهيزات نظامی اين شبکه از داغستان وارد آذربايجان شده است.

بنا به گزارش وزارت امنيت ملی، تعدادی از افراد اين گروه در عملياتهايی عليه نيروهای خارجی در افغانستان نيز حضور داشته اند.

در اين گزارش توضيح بيشتری درباره افرادی که در ايران آموزش ديده اند، داده نشده است.

در گزارش ياد شده نام ۱۷ نفر از بازداشت شدگان ذکر شده است که همگی شهروند آذربايجان هستند. هنوز سفارت ايران در آذربايجان و مقامات ايران به بيانيه وزارت امنيت ملی آذربايجان واکنش نشان نداده اند.

آذربايجان طی دو ماه گذشته ۲۴ نفر را به اتهام همکاری و جاسوسی برای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ايران بازداشت کرده است. ايران اين اتهمات را بی اساس ناميده است.

اخيرا روابط ايران و آذربايجان دچار تنش‌های روزافزون شده است.

چندی پيش مجله «فارن پالسی» نيز طی گزارشی از تحويل يک پايگاه هوايی آذربايجان به اسرائيل خبر داده بود که دولت آذربايجان به شدت آن را رد کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته نيز، وزارت خارجه ايران بيانيه‌ای منتشر کرد با اين محتوی که برخی از «تروريست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ايران» در جمهوری‌ آذربايجان «تردد» داشته و اين افراد از «برخی تسهيلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائيل» و «سفر به اسرائيل» برخوردار هستند.

روز گذشته وزارت اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ايران نيز که چندی پيش در بيانيه ای اعلام کرده بود شماری از افراد مرتبط با اسرائيل را دستگير کرده، طی بيانيه ای تکميلی اضافه کرد، بيش از ۱۵ تن را دستگير کرده است و بازداشت شدگان به ارتباط با موساد اعتراف کرده اند.

در بخشی از اين بيانيه وزارت اطلاعات همچنين بدون نام بردن از کشوری خاص، از «کشف يک پايگاه جاسوسی - عملياتی در يکی از کشورهای همسايه» خبر داده و گفت که اين پايگاه عامل دست و برای استفاده موساد بوده است.

دولت ايران چندين بار بصورت رسمی ترور دانشمندان هسته ای اش را به عاملين موساد که از «کمک دولت آذربايجان» برخوردارند نسبت داده است. آذربايجان اين ادعاها را «افترا» ناميده است.
XS
SM
MD
LG