لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«تداوم بازداشت دو بهایی در ساری»


تانک ها و سربازان اسرائيلی شهر غزه را به محاصره خود درآورده اند.
(عکس: AFP)
تانک ها و سربازان اسرائيلی شهر غزه را به محاصره خود درآورده اند. (عکس: AFP)

ماموران امنيتی جمهوری اسلامی به تازگی دو نفر از پيروان آيين بهاييت به نام های سونيا تبيانيان و طراز الله الله وردی گرجی را در ساری بازداشت کرده اند.


در روزهای گذشته مقام های قضايی جمهوری اسلامی با آزادی این دو در قبال سپردن قرار تامين موافقت کردند، اما مقام های امنيتی شهرستان ساری از آزادی آنها به دليل آنچه که تحقيقات تکميلی ناميده اند تاکنون خود داری کرده اند.


شعله الله وردی گرجی در گفت و گو با راديو فردا از و ضعيت پدر و مادرش گفته است:


چگونه متوجه شديد که پدر و مادرتان از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده اند؟


دو سه روز بود٬ از آنها خبر نداشتيم. اقوام با من و خواهرم تماس گرفتند٬ تا ببينند٬ ما از آن ها خبری داريم يا نه. گفتم که٬ شايد جايی باشند٬ موبايل را خاموش کرده اند٬ يا شايد دستگاه مشکلی داشته باشد٬ به هر صورت٬ بعد از چند روز بی خبری نگران شديم.


از عمويم خواهش کردم٬ به منزلمان بروند و خبری از آن ها بگيرند ٬ عمويم به پليس ۱۱۰ اطلاع داد٬ آنها هم گفتند٬ نگران نباشيد٬ همکاران ما از ستاد خبری٬ آنها را به ساری برده اند.


رفتيم ساری٬ پيگيری کرديم٬ گفتند نيستند٬ خلاصه پس از پيگيری های زياد٬ متوجه شديم٬ که در ستاد خبری ساری٬ در بازداشت به سر می برند. وقتی به خانه پدری ام مراجعه کرديم٬ ديديم که خانه به هم ريخته است. به چه دليل٬ نمی دانم. يک سری از کتاب ها٬ اسناد و مدارک هم داخل خانه نبود. با ما هم تماسی نگرفتند٬ مبنی بر اينکه٬ ما آنها را برده ايم.


  • «تلاش کرديم وکيل بگيريم٬ولی هنوز موفق نشده ايم٬ چون در ميان وکلای داخلی ٬ به صراحت می توانم بگويم٬ کسی جرأت نمی کند وکالت قبول کند٬ اگر قبول کنند برای خود آنها بد می شود٬ دنبال وکلای بدون مرز گشتيم٬ حالا کی به نتيجه می رسيم٬ مشخص نيست».
فرزند بازداشت شدگان

آيا شما موفق شديد٬ که آنها را٬ از نزديک ملاقات کنيد؟


بعد از پيگيری٬ متوجه شديم٬ که ممکن است اينها را بيآورند٬ در دادستانی بهشهر٬ برای صورت جلسه٬ يک روز اتفاقا"٬ من و همسرم آنجا رفتيم٬ ساير اقوام هم بودند٬ و پدر و مادر را ديديم.


وضعيت روحی و جسمی آن ها چگونه بود؟


وضعيت جسمی آنها خوب بود٬ مشکلی نداشتند٬ معلوم بود که آنجا شرايط سختی ندارند ولی از لحاظ روحی٬ احساس کردم که هر دو٬ بسيار به هم ريخته و تحت فشار بودند.


درست است که٬ به بسياری از سئوالات٬ ما پاسخ داده نشد و موفق نشديم سئوال کنيم٬ ولی ماموران امنيتی رفتار مناسبی داشتند. و به ما گفتند که در اينجا با والدين شما رفتار خوبی داريم.


دليل بازداشت والدين شما٬ از سوی مقام های امنيتی٬ اعلام شده است؟


چيزی به شکل کتبی ما اعلام نشده است٬ ولی آن روز که در دادگستری بهشهر بوديم٬ به صورت شفاهی به ما گفتند به مقدسات توهين شده و چنين چيزی را ترويج می کنيد و نبايد اين کار را انجام دهيد.


وقتی که در رسانه ها اکاذيبی درباره ما منتشر می شود می شود٬ آيا ما می توانيم٬ به پرسش های هموطنانمان پاسخ ندهيم ؟. ما به اسلام توهين نمی کنيم٬ در ديانت ما٬ از اسلام٬ به عنوان شريعت مبارکه و از حضرت محمد٬ به عنوان نبوت کبری٬ سرور کائنات ياد می شود و از امام حسين٬ به عنوان سرور شهدا ياد می شود.


چطور ما می توانيم٬ به مقدسات دينی مسلمانان ٬ توهين کرده باشيم٬ در صورتيکه٬ تا اين اندازه به آنان احترام ميگذاريم٬ دوستشان داريم و آنها را قبول داريم.


خانم الله وردی٬ آيا شما٬ اقدامی برای آزادی آنها٬ انجام داده ايد؟


تلاش کرديم وکيل بگيريم٬ولی هنوز موفق نشده ايم٬ چون در ميان وکلای داخلی ٬ به صراحت می توانم بگويم٬ کسی جرأت نمی کند وکالت قبول کند٬ اگر قبول کنند برای خود آنها بد می شود٬ دنبال وکلای بدون مرز گشتيم٬ حالا کی به نتيجه می رسيم٬ مشخص نيست.


ولی آنها به پدرومادرم اجازه داده اند که وکيل داشته باشند٬ ولی گفته اند که تحقيقات تکميلی هنوز تمام نشده و آنها تفهيم اتهام نشده اند. فکر می کنم بايد صبر کنيم تا تفهيم اتهام شوند سپس اين اطلاعات را در اختيار وکيل قرار دهيم. هنوز مشغول پيگيری هستيم٬ انشا الله نتيجه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG