لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

جايزه صلح جشنواره برلين برای حنا مخملباف


حنا مخملباف برای فیلم «بودا از شرم فرو ریخت» جایزه صلح جشنواره فیلم برلین را برد و رضا ناجی بازیگر آواز گنجشگ ها نیز برنده بهترین بازیگر مرد این جشنواره شد.
حنا مخملباف برای فیلم «بودا از شرم فرو ریخت» جایزه صلح جشنواره فیلم برلین را برد و رضا ناجی بازیگر آواز گنجشگ ها نیز برنده بهترین بازیگر مرد این جشنواره شد.

بودا از شرم فرو ريخت ساخته حنا مخملباف در بخش فيلمسازان جوان زير عنوان «نسل ها»، جایزه صلح پنجاه و هشتمين جشنواره فيلم برلين را دریافت کرد.


در این جشنواره يگان ويژه ساخته خوزه پادليا خرس طلایی جايزه برتر پنجاه و هشتمين جشنواره فيلم برلين را کسب کرد. رضا ناجی نیز بهترین بازیگر مرد این جشنواره شناخته شد.


حنا مخلمباف، ‪ ۱۹‬ساله، درفیلم بودا از شرم فرو ريخت به بررسی زندگی کودکان افغان در دوره طالبان در افغانستان پرداخته است.


اين جايزه که مبلغ آن ‪ ۵‬هزار يورو است قرار است از سوی بنياد هاينريش بل آلمان به حنا مخملباف ارايه شود.


بودا از شرم فرو ریخت داستان زندگی بختی، دخترک ۶ ساله افغان، است که تصمیم می گیرد درجامعه تحت تسلط طالبان به مدرسه برود.


خرس نقره ای برای رضا ناجی


رضا ناجی برای ايفای نقش در فيلم آواز گنجشک ها ساخته مجيد مجيدی، نیزجايزه خرس نقره‌ای بهترين بازيگر پنجاه و هشتمين جشنواره فيلم برلين را کسب کرد.


اين فيلم، داستان کريم، کارگر مزرعه پرورش شترمرغ است که در حاشيه در خانه کوچکی دارد.پدری که درحومه تهران کار می کند و شغلش را از دست می دهد. او ناچار است برای تامين مخارج زندگی خود و خانواده اش کار کند، اما کوشش هايش به بروز مشکلات بيشتری منجر می شود.


حوادثی در مزرعه منجر به اخراج کريم از کار می شود. او برای انجام کاری به شهر می آيد و در آنجا اتفاقاتی زندگی اش را دستخوش تغيير می کند.


نقش کريم را رضا ناجی ايفا می کند، و بازی ماهرانه اش موجب شد او در فسيتوال فيلم برلین در روز شنبه، جايزه خرس نقره ای را به عنوان بهترين بازيگر به دست آورد.


ناجی هنگام دريافت جايزه از مردم برلین که به گفته او عاشقان هنر هستند، تشکر کرد و گفت جايزه خود را به کشورش، ايران، که به آن عشق می ورزد، و به سينما تقديم می کند.


مجيد مجيدی کار گردان فيلم، پس از نمايش آن برای روزنامه نگاران و خبرنگاران، گفت: «برای من پيام فيلم اين است که ما نبايد بيشتر و بيشتر بخواهيم، يا چيزهای زيادی را که فقط به نابودی خود ما منجر خواهد شد تقاضا کنيم».


آقای مجیدی همچنین گفت:«برای او مساله اين نيست که ما به چه چيزی معتقد هستيم، آنچه مطرح است اين است که ازرش های مذهبی ما را به کجا می برند و ما را به انجام چه کاری وادار می کنند».


آواز گنجشک ها، همچون سایر ساخته های آقای مجیدی، بر بی گناهی و ذکاوت و تيز هوشی کودکان وقتی با سختی روبرو می شوند، متمرکز است.


مجيد مجيدی، سازنده فيلم هايی چون رنگ خدا، باران و بيد مجنون، تاکنون در جشنواره های مختلفی شرکت کرده و تنها فيلمساز ايرانی است که يکی از فيلم هايش، بچه های آسمان، نامزد دريافت جايزه اسکار شده است.


جشنواره برلين که امسال پنچاه و هشتمين دوره اش را برگزار می کند، سال پيش هيچ فيلمی را از سينمای ايران در هيچ يک از بخش های خود نپذيرفت بود.


جشنواره برلين


جشنواره بين المللی فيلم برلين که از مهمترين فستيوال های فيلم جهان محسوب می شود، از هفتم تا هفدهم فوريه ۲۰۰۸ برگزار می شود.


جشنواره بين المللی فيلم برلين از هفتم تا هفدهم فوريه ۲۰۰۸ برگزار می شود.


اين فستيوال که جزو قديمی ترين جشنواره های فيلم محسوب می شود، امسال پنجاه و هشتمين دوره اش را برگزار می کند.


جشنواره برلين هر ساله خرس طلايی و خرس نقره ای خود را - که اين حيوان نمادی از شهر برلين محسوب می شود- به فيلم های برگزيده بخش مسابقه اهدا می کند.


حضور انبوهی از ستارگان سينما و فيلمسازان برجسته در اين فستيوال، هر ساله توجه ويژه رسانه ها را به خود جلب می کند


XS
SM
MD
LG