لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

بازگشت فيلم های ايرانی به جشنواره های ايتاليا


صحنه ای از فیلم بودا از شرم فرو ریخت، ساخته حنا مخملباف
صحنه ای از فیلم بودا از شرم فرو ریخت، ساخته حنا مخملباف

بالاخره طلسم شکست و فيلم های ايرانی به جشنواره های ايتاليا بازگشتند. دومين جشنواره سينمايی شهر رم که با عنوان جشن سينما شهرت يافته است و ۱۸ اکتبر آغاز به کار خواهد کرد دو فيلم ايرانی را در برنامه خود قرار داده است .


فيلم «حافظ» ابوالفضل جليلی که هنوز در انتظار دريافت پروانه نمايش در جمهوری اسلامی ايران است، در بخش رقابتی اکران خواهد شد.


در بخش «آليس در شهر» که به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و علاوه بر اکران فيلم فعاليت های جانبی ديگری چون معرفی کتاب و نمايشگاه را نيز در برمی گيرد از فيلم «بودا از شرم فرو ريخت» حنا مخملباف دعوت به عمل آورده است در بخش رقابتی حضور داشته باشد.


اين فيلم که در جشنواره سان سباستيان اسپانيا نيز اکران شد داستان کودکی ۶ ساله در افغانستان است که تنها آرزويش قدم گذاردن به کلاس يک مدرسه است.


در بخش «آليس در شهر» که به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد از فيلم «بودا از شرم فرو ريخت» حنا مخملباف دعوت به عمل آورده است تا در بخش رقابتی حضور داشته باشد

دومين جشنواره سينمای رم با نمايش «اليزابت، عصر طلايی» به کارگردانی شکار کاپور، کارگردان بريتانيايی هندی تبار آغاز به کار خواهد کرد. در جريان اين جشنواره ۱۶۷ فيلم داستانی، مستند، کوتاه و بلند و ۱۵ ويدنو اکران خواهند شد.


انتخاب بهترين ها در اين جشنواره به عهده هيات داورانی متشکل از ۵۰ دوستدار سينما است که در عرض سال ميان مشتريان سينما های شهر رم انتخاب شده اند.


رياست اين هيات داوران به عهده دانيس تانوويچ کارگردان بوسنيايی فيلم «سرزمين هيچکس» است که در سال ۲۰۰۱ ميلادی توانست جايزه اسکار بهترين فيلم خارجی را به دست آورد.


در جريان اين جشنواره جوايز کناری بی شماری نيز در نظر گرفته شده اند که مهم ترين آنها جايزه يونيسف يا صندوق حمايت از حقوق کودکان سازمان ملل متحد است.


جايزه ويژه اين جشنواره امسال به سوفيا لورن، هنرپيشه معروف ايتاليايی تعلق خواهد گرفت. شهردار رم، والتر ولترونی در جريان کنرانس مطبوعاتی معرفی دومين جشنواره سينمايی رم سوفيا لورن را «چهره سينمای ايتاليا» خواند و گفت «اين هنرپيشه در دو دهه نماد سينمای ايتاليا در سراسر جهان بود.»


در جريان اين جشنواره آخرين اثر فرانسيس فرد کاپولا «جوانان بدون جوانی»، «تسليم» گاوين هود و «به سوی توحش» شان پن از جمله فيلم هايی هستند که در بخش رقابتی اکران خواهند شد.


ميهمان ويژه دومين جشنواره سينمايی رم کشور هندوستان است. هندوستان در اين جشنواره با هنر، موسيقی، سينما و ادبياتش حضور برجسته ای خواهد داشت. در پارکينگ آمفی تئاتر شهر رم که محل برگزاری جشنواره است، آثار ۱۲ هنرمند هندی از ۱۷ تا ۲۷ اکتبر به نمايش گذاشته می شود.


سينمای هند در بخش های مختلف جشنواره با ۱۴ فيلم حضور دارد و نمايش عکسی نيز با عنوان «به سوی هند» در يکی از سالن های آمفی تئاتر برپاخواهد شد. خانه جاز شهر رم به مدت يک هفته، همزمان با جشنواره ميزبان موسيقی دانان هندی خواهد بود و يکی از ترامواهای رم که هر شب از مقابل بنای کوليزه به راه خواهد افتاد، دوستداران غذای هندی را در اين شهر باستانی، ضمن صرف شام به گردش خواهد برد.


در خانه ادبيات گروهی از نويسندگان هندی و يا نويسندگان اروپايی که درباره هند نوشته اند با علاقه مندان رمی به گفت و گو خواهند نشست. دومين جشنواره رم ۲۷ اکتبر پايان خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG