لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

هشت طلا در روز نخست المپيک پکن


چويی مين-هو از کره جنوبی برنده مدال طلای جودوی مردان المپيک در ۶۰ کيلوگرم شد
(عکس از AFP).
چويی مين-هو از کره جنوبی برنده مدال طلای جودوی مردان المپيک در ۶۰ کيلوگرم شد (عکس از AFP).

چين با کسب دو مدال طلا در نخستين روز بازيها المپيک ۲۰۰۸ پکن پيشتاز شد. آمريکا، کره جنوبی، جمهوری چک، رومانی و اسپانيا نيز به مدال طلا رسيدند.


چويی مين-هو از کره جنوبی برنده مدال طلای جودوی مردان المپيک در ۶۰ کيلوگرم شد.


او در مسابقه پايانی لودويگ پايشر، نفر شماره يک جهان از اتريش را در دو دقيقه و ۱۴ ثانيه ضربه کرد.


در مسابقه نيمه پايانی او برای شکست دادن روبن هوکس از هلند تنها به چهار ثانيه زمان نياز داشت. او در رقابتهای المپيک ۲۰۰۴ آتن، رقابتتهای قهرمانی۲۰۰۷ آسيا در کويت و قهرمانی ۲۰۰۷ جهان به مقام سوم رسيده بود.


الينا الکساندرا دوميترو از رومانی در وزن منهای ۴۸ کيلوگرم جودوی زنان، در مدت يک دقيقه و ۲۰ ثانيه بر يانت برموی از کوبا پيروز شد و کشورش را به طلا رساند.


جودوکای رومانيايی در رقابتهای المپيک آتن پنجم شده بود ولی در چهار دوره قهرمانی جودوی اروپا به طور پياپی قهرمان شده بود.


ماريل زاگونيس از آمريکا در شمشيربازی انفرادی سابر زنان، قهرمانی اش در المپيک آتن را حفظ کرد و در مسابقه پايانی پايانی سادا جاکوبسون را ۱۵ بر ۸ شکست داد.


سکوهای اول تا سوم سابر انفرادی زنان همگی به زنان آمريکا اختصاص يافت و بکا وارد از آمريکا با پيروزی ۱۵ بر ۱۴ بر سوفيا وليکايا به مقام سوم رسيد.


نقطه اوج روز نخست نمايش طلايی کاترينا ايمونز از جمهوری چک و پانگ وای از چين بود که در تيراندازی قهرمان شدند.


ايمونز در ده متر تفنگ بادی زنان و پانگ در هفت تير بادی ده متر مردان طلا گرفتند.


ايمونز با خونسردی رکورد المپيک را در دور مقدماتی با حداکثر۴۰۰ امتيار شکست. رکورد پيشين ۳۹۹ امتياز و از آن گالکينا ليوبوف روسی بود.


ساموئل سانچز از اسپانيا در رقابتهای دوچرخه سواری روی جاده مدال طلا گرفت. او در لحظه های پايانی رقابتهای ۲۴۵ کيلومتر روی جاده در ميان انبوه رکابزنان نزديک خط پايان بهتر از همه عمل کرد تا نخستين طلای دوچرخه سواری را از آن خود کند.


در رقابتهای وزنه برداری زنان المپيک پکن چن زی زيا از کشور ميزبان در ۴۸ کيلوگرم نمايش مطمئنی ارائه داد.


او با ۹۵ کيلوگرم يکضرب و ۱۱۷ کيلوگرم دوضرب و رکورد جديد المپيک ۲۱۲ کيلوگرم در مجموع، به مدال طلا رسيد. او در دوضرب هم به رکورد جديدی در المپيک دست يافت.


سيبل اوزکان از ترکيه با ۸۸ کيلوگرم يک ضرب، ۱۱۱ کيلوگرم دو ضرب و مجموع ۱۹۹ کيلوگرم نقره گرفت. چن وای-لينگ از چين تايپه با ۸۴ کيلوگرم يک ضرب، ۱۱۲ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۱۹۶ کيلوگرم مدال برنز گرفت.


حادثه مهم حذف نورکان تايلان از ترکيه ، قهرمان المپيک آتن و رکورد دار پيشين المپيک بود که سه بار در حرکت يکضرب ناکام ماند.


XS
SM
MD
LG