لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

استقبال آمريکا و بريتانيا از انتخابات جدید در فلسطين


حماس از هوادران خود خواست تا با حضور در خیابان ها به اقدام محمود عباس، رييس دولت خود گردان فلسطينی، برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعتراض کنند
حماس از هوادران خود خواست تا با حضور در خیابان ها به اقدام محمود عباس، رييس دولت خود گردان فلسطينی، برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعتراض کنند

آمريکا و بريتانيا از اقدام محمود عباس، رييس دولت خود گردان فلسطينی، برای برگزاری انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری زود رس در مناطق فلسطينی حمايت کردند.


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، روز شنبه، شانزدهم دسامبر، ازجامعه جهانی خواست تا از اقدام محمود عباس در برگزاری انتخابات پيش ازموعد در مناطق فلسطينی حمايت کنند.


آقای بلر، که در قاهره به سر می برد، گفت آقای عباس در برگزاری انتخابات جديد مصر است و جامعه جهانی بايد از او حمايت کند.


نخست وزير بريتانيا گفت:« زمان آن فرا رسيده است که جامعه جهانی از آقای محمود عباس حمايت کند تا او قادرشود برای بهبود وضع زندگی فلسطينی ها اقدام کند»


آقای بلرپس از گفت وگو با حسينی مبارک ،رييس جمهور مصر، گفت در زمان کنونی حماس قادر نيست رفتار سازنده ای داشته باشد.


در همين زمينه ، سخنگوی کاخ سفيد روز شنبه گفت اميدوار است اقدام محمود عباس برای برگزاری انتخابات پيش ازموعد باعث کاهش خشونت وزمينه ساز بازگشت به گفت وگو برای صلح در منطقه شود.


«جينی مامو» سخنگوی کاخ سفيد گفت:« انتخابات در مناطق فلسطينی يک مساله داخلی است ولی اميداوار است اين اقدام باعث کاهش خشونت ها شود».


انتخابات زود رس


محمود عباس روز جمعه ۱۵ دسامبر خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری زودرس در سرزمين های فلسطينی شد.


اقدام آقای عباس برای برگزاری انتخابات زود رس که در کشاکش درگيری های شديد ميان احزاب فلسطينی مطرح می شود، نگرانی ها بر سر احتمال وقوع جنگ داخلی در اين مناطق فلسطينی را شديدا افزايش داده است.


در همين زمينه ، محمود زهار،وزير خارجه دولت حماس ، انتخابات زودهنگام را دستورالعمل جنگ داخلی دانست.


همچنين دولت اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت فلسطينی، با صدور بيانيه ای تصميم آقای عباس را اقدامی «برای سرنگونی دولت خودگردان» اعلام کرد و از فلسطينی ها خواست که در اعتراض به اين تصميم تجمع کنند.


ساير رهبران حماس نيز با غيرقانونی خواندن تصميم آقای عباس، اين اقدام را «کودتا عليه دولت قانونی فلسطين» دانسته اند.


این در حالی است که محمود عباس انحلال دولت خودگردان به رهبری حماس را حق قانونی خود دانسته است


XS
SM
MD
LG