لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

جنجال برسر دیدار با سفیر آلمان؛ «تسویه حساب» در آستانه انتخابات


رسانه های نزدیک به اصول گرایان محمدرضا خاتمی را به دلیلی ملاقات با سفیر آلمان به «خیانت» متهم کرده اند.
عکس از مهر
رسانه های نزدیک به اصول گرایان محمدرضا خاتمی را به دلیلی ملاقات با سفیر آلمان به «خیانت» متهم کرده اند. عکس از مهر

ديدار محمد رضا خاتمی دبيرکل سابق و يکی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت با سفير آلمان در تهران سبب شده تا رسانه های نزدیک به اصولگرایان و دولت نهم ضمن حملاتی تند به برادر رييس جمهور سابق ايران وی را به «خيانت» متهم کنند.


محمد رضا خاتمی اولين بار سه روز قبل در جريان مناظره ای با محمد رضا باهنر، نایب رییس مجلس هفتم و از چهره های اصلی جریان حامی دولت نهم، از ديدار خود با سفير آلمان سخن گفت.


در آن مناظره که محل دفتر انجمن روزنامه نگاران مسلمان يک تشکل نزديک به جناح حاکم برگزار شد، محمد رضا باهنر با اشاره به ديدار برخی چهرهای سياسی با سفرای خارجی در کشور، گفته بود:«برخی دوستان که با سفرای خارجی ديدار می‌کردند، بی‌صبرانه در پی قطعنامه سوم بودند تا کاری کنند که اين داستان پيش از انتخابات مجلس يا رياست جمهوری، به ضرر ايران و يا به نفع جای ديگر تمام شود».


او افزوده بود:«ما می‌گوييم دوستان بايد دقت داشته باشند و اگر ما در درون اختلاف نظر داريم ديگران نبايد مطلع شوند».وی در عين حال به وجود نوارها و فايل های صوتی سخن گفت.


آقای باهنر همچنين از محمدرضا خاتمی پرسيد که«آيا شما ملاقاتی با سفير آلمان داشتيد؟»خاتمی نيز در پاسخ با تاييد ملاقات با سفر آلمان در تهران گفت که«بله داشتم و تمام مذاکرات مکتوب است».


آقای باهنر از وی پرسيده بود که«آيا نگرانی از صدور قطعنامه سوم مطرح نشد؟» و محمد رضا خاتمی در پاسخ گفته بود«ما در همه ملاقات‌ها گفته‌ايم که هر قطعنامه‌ای که عليه ايران صادر شود به ضرر ملت ايران است و روند دموکراسی را به تعويق می‌اندازد».


در پاسخ به اين سئوال آقای باهنر که پرسيده بود«سفير آلمان قول داد که قبل از انتخابات قطعنامه سوم را صادر شود؟» محمد رضا خاتمی با رد اين سخن، گفته بود«ايشان (سفير آلمان) می‌گفتند حتما در يک ماه آينده قطعنامه‌ای عليه ايران صادر خواهد شد، اما من می‌گفتم اين کار اشتباه است و نبايد اتفاق بيفتد».


آقای خاتمی در ادامه اين پرسش را مطرح کرده بود که«جالب اينجاست که اين حرف‌ها را آقای باهنر با اين دقت از کجا شنيده است؟» و محمد رضا باهنر نيز خود را عين نظام جمهوری اسلامی توصيف کرده و گفته بود«فکر می‌کنيد که نظام نبايد اين حرف‌ها را بشنود؟».


در همان جلسه که به مناظره نايب ريسيان دو مجلس ششم و هفتم نيز شهرت يافت،محمد رضا خاتمی اظهارات باهنر را«داستانسرايی» ناميد و گفت«متاسفانه داستان‌سرايی‌هايی می‌شود که ريشه در سوابق جناح راست دارد. مثلا در برابر قضيه نيک‌ براون سعی می‌کنند رقيب خود را نيز درگير اين مسايل کنند».


اشاره خاتمی به ديدار جواد لاريجانی با يک ديپلمات ارشد بریتانیا در آستانه انتخابات رياست جمهوری سال ۷۶ بود که ۱۰ سال پيش افشای آن ضربه مهلک بر پيکر ستاد انتخاباتی ناطق نوری وارد کرد.


محمد رضا خاتمی در همان مناظره تاکيد کرد«اگر واقعا فکر می‌کنيد کسی جاسوس است با قدرت اطلاعاتی و امنيتی او را اعلام کنيد».


وی با اشاره به طرح اتهاماتی از سوی محمود احمدی نژاد و نزديکانش به حسين موسويان ديپلمات ارشد و سابق هسته ای جمهوری اسلامی گفت«مساله آقای موسويان به نوعی تسويه‌حساب بد سياسی با رقيب بود».


اتهام خيانت


مناظره محمدرضا خاتمی و محمدرضا باهنر .

ساعتی پس از انجام اين مناظره خبرگزاری فارس نزديک به دولت اقدام به انتشار مصاحبه هايی با چهرهای حامی دولت کرد.


اين خبرگزاری در عين حال به نقل از یک روحانی، که وی را استاد دانشگاه امام صاديق معرفی کرد، محمد رضا خاتمی را به دليل ملاقات با سفير آلمان به«خيانت» متهم کرد.


اين روحانی در عين حال انگيزه انتخاباتی را عامل اصلی آنچه«افشاگری» ناميد را نيز روشن کرد و گفت:«افشاگری‌های اخير در خيانت برخی نامحرمان، فقط مشتی از خروار است و الا مسائل پشت پرده نامحرمان بسيار است؛ پس نبايد منتظر افشاگری‌ها ماند و همين چند جمله از افشاگری درباره خيانتها کفايت می‌کند تا ملت، تصميم انقلابی خود را در انتخابات آينده بگيرد و تکليف انقلاب را با جريان‌های منحرف يکسره کند».


ورود کيهان با«متن محرمانه»


محمد رضا خاتمی اما در همان جلسه منظره اعلام کرد«اگر کسی اسرار مملکت را فاش کرده و به آمريکا خط داده است، محاکمه‌اش کنيد، اما علنی. ما هم حمايت می‌کنيم».


آقای خاتمی همچنين با اشاره به اينکه«مطالب شنيده شده بايد درست انتقال داده شود» گفت«من آن‌قدر عقل دارم که وقتی با يک سفير خارجی ملاقات می‌کنم مواضع انقلابی‌ام را حفظ و بر اساس مصالح و منافع ملی حرکت کنم.مصالح ملی را نيز می‌شناسم و می‌دانم که در اين ملاقات‌ها بايد چگونه برخورد کرد».


وی تاکيد کرد«وقتی سفرا به يک کشوری می‌روند اين آزادی را دارند که با شخصيت‌های حقيقی و حقوقی آن کشورها ملاقات کنند. البته منابع امنيتی نيز اين‌ مسائل را زير نظر دارند و ما در اين ملاقات منافع ملی را دنبال کرديم و بحثی در مورد آقای کروبی و فشار به دولت نشد».


وی به ديدارهای مشابه از سوی رقبای سياسی حزب خود با سفرای خارجی اشاره کرد و افزود«فرق ما با برخی از دوستان اين است که آن‌ها در خلوت يک چيزی می‌گويند و در جاهای ديگر يک چيز ديگر، ولی ما حرف‌مان پشت و رو ندارد و اين روش را نمی‌پسنديم».


  • کیهان در گزارش خود محمد رضا خاتمی را«گزارشگر داخلی» و سفير آلمان را«به عنوان نماينده يکی از کشورهای ۱+۵ گزارش گيرنده و گاه نيز توصيه کننده» ناميده و آلمان را يک کشور«متخاصم» معرفی کرده است

وی تاکيد کرد«ما انتقادات خود را در روزنامه‌هايی که نداريم، سايت‌های نيمه بسته‌ای که داريم و سخنرانی‌هايی که داريم بيان می‌کنيم.ما حرف‌مان را می‌زنيم و اگر انتقادی داريم رسما اعلام می‌کنيم و الحمدالله در جلسات خصوصی و بسته نيز خيلی محافظه‌کارتر هستيم».


در همان جلسه خبرنگار يکی ار رسانه های نزديک به دولت به محمد رضا خاتمی که گفته بود روزنامه کيهان را نمی خواند توصيه کرده بود تا«برای کسب اطلاعات عمومی،کيهان بخواند».آن سخن که با تهديد تلويحی نيز همراه بود در شماره روز سه شنبه روزنامه کيهان و با انتشار آنچه اين روزنامه بخشی از«متن مذاکره عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با سفير آلمان» است،عملی شد.


براساس آنچه کيهان انتشار داد محمد رضا خاتمی در ملاقات با سفير آلمان از رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس سخن گفته و از احتمال کانديداتوری مهدی کروبی در انتخابات آينده رياست جمهوری نيز حرف زده است.


کيهان همچنين از قول اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نوشته«البته احمدی نژاد يک برگ برنده در انتخابات رياست جمهوری آينده دارد و آن پيروزی در پرونده هسته ای است که در برابر غرب ايستاد و اين در نظرسنجی ها کاملا مشخص است».


در متنی که اين روزنامه آن را متن«نشست محرمانه با سفير المان» ناميده اما اشاره نکرده که اين متن محرمانه را از کدام منبع دريافت کرده،از قول سفير المان نوشته شده« کشورهای غربی نيز به همين نتيجه رسيده اند که اين فشارها که در پرونده هسته ای وارد شده به نفع (آقای) احمدی نژاد بوده و در حال حاضر می خواهند اين فشارها را کاهش بدهند».


در ادامه آنچه کيهان منتشر کرده سفير آلمان به محمد رضا خاتمی گفته که در آينده ای نزديک قطعنامه سوم نيز بر عليه فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی صادر خواهد شد.


اين روزنامه در پايان گزارش خود محمد رضا خاتمی را«گزارشگر داخلی» و سفير آلمان را«به عنوان نماينده يکی از کشورهای ۱+۵ گزارش گيرنده و گاه نيز توصيه کننده» ناميده و آلمان را يک کشور«متخاصم» معرفی کرده است.اصطلاحی که برای کشورهای درحال جنگ مورد استفاده قرار می گيرد.


چند ديدار، يک اتهام


ديدار رهبران احزاب داخلی با سفرا يا مقامات خارجی در ايران با وجود تداوم آن گاهی به عنوان ابزاری برای حساب کشی رقبا مورد استفاده قرار می گيرد.


مشهورترين ديدار از اين نوع ديدار محمد جواد لاريجانی با نيک براون يکی از ديپلمات های ارشد انگليسی اندکی قبل از انتخابات دوم خرداد ۷۶ است.مدتی پس از آن ديدار که در لندن صورت گرفته بود،روزنامه سلام بخشی از محتوای مذاکرات را فاش و بدين ترتيب ضربه مهلکی به ستاد انتخاباتی ناطق نوری که آقای لاريجانی در ان زمان از اعضای ارشد آن بود وارد کرد.


خبرگزاری ايرنا به نقل ازعليرضا زاکانی، از چهره های شاخص اصولگرایان، روز دوشنبه، خبر داد که درخواست ديدار مشابهی از سوی سفير آلمان به حزب موتلفه اسلامی نيز واصل شده است و سفير چین به «ان اطلاع داده که در ادامه ديدارهای خود با رهبران احزاب سياسی در ايران خواستار ملاقات با رهبران حزب موتلفه اسلامی نيز هست».


زاکانی گفته که حزب متولفه اسلامی «در نهايت پاسخ حزب موتلفه به درخواست سفير آلمان اين بوده که به دليل اهانت اروپايی‌ها به پيامبر اسلام گروه‌های اصولگرا هيچ اعتقادی به برقراری اين گونه ارتباطات ندارند».


در ماه های اخير غير از محمد رضا خاتمی، مهدی کروبی دبير کل حزب اعتماد ملی، و حبيب اله عسگر اولادی و محمد نبی حبيبی دو تن از اعضای سرشناس متولفه اسلامی نيز ديدارهايی با سفرا و مقامات خارجی داشته اند.


از جمله اين ديدارها،ملاقات آقای کروبی با سفير آلمان و ملاقات اعضای موتلفه اسلامی با مقامات چينی در تهران و پکن است که به نوشته سايت رسمی اين حزب در خصوص«راه های برون رفت از شرايط سياسی منطقه بويژه مباحث هسته‌ای و مشکلات کشورهای اسلامی و آسيايی» مذاکره کرده اند.اما در اين ميان اتهام«خيانت» از سوی رسانه های حامی دولت نهم تنها به محمد رضا خاتمی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت وارد شده است.


XS
SM
MD
LG