لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

آمريکا اتهامات ايران عليه هاله اسفندياری را رد کرد


تام کيسی:هاله اسفندياری محققی است که طرفدار مدارا و ارتباط ميان مردم ايران و آمريکا است و نمی دانيم چرا بايد چنين فردی تهديد محسوب شود.
تام کيسی:هاله اسفندياری محققی است که طرفدار مدارا و ارتباط ميان مردم ايران و آمريکا است و نمی دانيم چرا بايد چنين فردی تهديد محسوب شود.

واشينگتن اتهامات عليه هاله اسفندياری پژوهشگر ايرانی- آمريکايی مبنی بر تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی را رد و اين اتهامات را«غيرمنطقی» و«اهانت آميز» خواند.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، در واکنش به بيانيه وزارت اطلاعات درباره هاله اسفندياری به شبکه خبری سی. ان. ان گفته است که خانم اسفندياری تهديدی برای دولت ايران و کل نظام جمهوری اسلامی نيست.


دکترهاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی که برای ديدار با مادرش به ايران سفر کرده بود، چهار ماه پس از ربوده شدن گذرنامه های ايرانی و آمريکايی اش، روز سه شنبه هجدهم ارديبهشت بازداشت شد.


روابط عمومی وزارت اطلاعات در بيانيه ای که روز دوشنبه، منتشر کرد، مرکز وودرو ويلسون، که هاله اسفندياری مدير برنامه مطالعاتی خاورميانه آن است، را «حلقه‌ی اتصال ارتباط ايرانيان با سازمان‌ها و نهادهای آمريکايی» خوانده که با هدف «توانمندسازی عرصه‌های موثر جامعه در راستای اهداف بيگانگان» عمل می کرده است.


وزارت اطلاعات ايران همچنين مرکز وودرو ويلسون و بنياد آمريکايی سوروس را متهم به «براندازی نرم» کرده و گفته که «بنياد سوروس از مرکز وودرو ويلسون در اين زمينه حمايت مالی می کند.»


تام کيسی ضمن ترغيب دولت ايران به آزادی هاله اسفندياری گفت: او محققی است که طرفدار مدارا و ارتباط ميان مردم ايران و آمريکا است و نمی دانيم چرا بايد چنين فردی تهديد محسوب شود.


لی هميلتون، مدير مرکز وودرو ويلسون در همين زمينه گفته است: خانم اسفندياری در هيچ فعاليتی که موجوديت دولتی از جمله جمهوری اسلامی را به مخاطره بياندازد مشارکت نداشته و مرکز وودرو ويلسون نيز در چنين فعاليت هايی شرکت نداشته است.


لی هميلتون به همراه جيمز بيکر، وزير پيشين امورخارجه آمريکا مسئول گروه مطالعات عراق بود. در گزارش اين گروه به دولت آمريکا توصيه شده بود که برای کاهش خشونت ها در عراق با ايران وارد گفت وگو شود.


خانم اسفندياری، از ماه دسامبر سال گذشته ميلادی و پس از ورود به ايران اجازه خروج از اين کشور را نيافته و سرانجام روز سه شنبه، هشتم ماه مه، پس از بازداشت به زندان اوين منتقل شد.


خبر بازداشت وی، توسط رييس مرکز مطالعاتی وودرو ويلسون و همچنين همسرش، شائول بخاش، در اختيار رسانه های جهان قرار گرفت.


به گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر، وزارت اطلاعات ايران، پيش از بازداشت اسفندياری، در چندين نوبت از اين محقق در دفاتر خود در خيابان آفريقا (جردن) و پس از آن در ساختمان خيابان خواجه عبدالله انصاری، بازجويی کرده بود.


لی هاميلتون، رييس اين مرکز در ماه فوريه نامه ای برای محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران ارسال کرد و در آن ضمن شرح فعاليت های اين مرکز خواستار کمک او به بازگشت خانم اسفندياری به ايالات متحده شد.


XS
SM
MD
LG