لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

فرانسه خواستار کاهش روابط تجاری اروپا با ایران شد


ديويد مارتينون، سخنگوی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، می گوید کشورهای عضو اتحادیه به شرکت های خود توصیه کنند که روابط تجاری با ایران را کاهش دهند.
ديويد مارتينون، سخنگوی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، می گوید کشورهای عضو اتحادیه به شرکت های خود توصیه کنند که روابط تجاری با ایران را کاهش دهند.

فرانسه با سخت تر کردن موضع خود نسبت به ايران روز پنجشنبه، بيستم سپتامبر، از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواست تا به شرکت ها و سرمايه گذاران داخلی خود توصیه کنند که از انعقاد قرارداد جديد با ايران خودداری کرده و سرمايه گذاری های خود در جمهوری اسلامی را کاهش دهند.


ديويد مارتينون، سخنگوی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، گفت: به دلیل آنکه مذاکرات در شورای امنيت سازمان ملل برای صدور قطعنامه سومی عليه ايران ممکن است به درازا بکشد، پاریس می خواهد که به موازات آن مذاکرات، اعضای اتحاديه اروپا، خود نیز در این راستا اقدام کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، براساس طرح فرانسه از «شرکت های اروپايی خواسته می شود که قرارداد جديدی منعقد نکرده و موسسات مالی، تسهیلات و سرمايه گذاری خود را در بازار ايران کاهش دهند.»


يک ديپلمات فرانسوی در همين زمينه گفت:«فرانسه می خواهد که اتحاديه اروپا فعاليت های تعداد مشخصی از موسسات مالی، اعتباری و بيمه ايران را در ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا محدود و يا متوقف شود.»


آقای مارتينون بدون اشاره به نام کشورهايی که از اين طرح حمايت می کنند گفت: فرانسه اميدوار است که کشورهای عضو اتحاديه اروپا اين پيشنهاد ها را با شرکت داخلی خود در ميان بگذارند.


پيشتر، برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، اعلام کرده بود که فرانسه از اتحاديه اروپا می خواهد که تحريم هايی عليه ايران، همزمان با افزايش تحريم ها در شورای امنيت سازمان ملل متحد، اعمال کند.


اين در حالی است که نشست نمايندگان کشورهای فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و آمريکا، (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان برای مذاکره درباره قطعنامه احتمالی عليه ايران روز جمعه، بيست و يکم سپتامبر، در واشينگتن برگزار خواهد شد.


سخنگوی رييس جمهوری فرانسه گفت:«هيچ کس باور ندارد که (برنامه)غنی سازی اورانيوم که توسط ايران انجام می شود، صلح آميز است. برای ما، يک ايران مسلح به جنگ افزار اتمی قابل قبول نيست».


  • براساس طرح فرانسه از کمپانی ها اروپايی خواسته می شود که قرار داد جديدی منعقد نکرده و موسسات مالی تسيهلات و سرمايه گذاری خود را در بازار ايران کاهش دهند

« مذاکرات نبايد سال ها به طول بيانجامد»


همزمان با اين تحولات، آقای کوشنر روز پنجشنبه در گفت وگو با روزنامه فيگارو اعلام کرد که از مذاکرات ميان ايران و بازرسان اتمی سازمان ملل متحد حمايت می کند، اما «اين مذاکرات نبايد سال ها به طول بيانجامد.»


اين در حالی است که اظهارات آقای کوشنر در روز يکشنبه درباره احتمال جنگ با ايران بر سر برنامه اتمی اين کشور بازتاب گسترده ای در سطح جهانی داشته است.


آقای کوشنر در مصاحبه با اين روزنامه فرانسوی گفت که از اظهاراتش در باره احتمال برخورد نظامی با ايران «سوء تعبير» شده است و افزود: «فرانسه بايد به عنوان ميانجی ميان ايران و غرب عمل کند.»


به گزارش خبرگزاری ها، آمريکا و فرانسه به توافقات اخير ميان آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران برای «رفع ابهام» از برنامه هسته ای اين کشور، انتقاد می کنند و معتقدند که هدف و رويکرد ايران برای همکاری با آژانس دست يافتن به فرصت کافی برای توسعه برنامه هسته ای خود است.


آقای کوشنر با اشاره به اظهارات «برخی ناظران» که معتقدند توافق اخير ايران و آژانس، «فرصت بخشيدن به ايران» است گفت: «اما اين مذاکرات نمی تواند تا سال ها ادامه يابد و ما بايد راه حلی برای اين موضوع بيابيم.».


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی ایران از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.


XS
SM
MD
LG