لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

اعتراض حزب سبزهاي بلژيک به بازداشت دانشجويان در ایران


تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به ادامه بازداشت دانشجویان دانشگاه امیر کبیر.
تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به ادامه بازداشت دانشجویان دانشگاه امیر کبیر.

حزب سبزهاي بلژيک،در آستانه سال نو ميلادي، بیانیه ای خطاب به دانشجويان، پدران و مادران آنها و همچنین استادان دانشگاه هاي ايران صادر کرد. حزب سبزهای بلژیک در این بیانیه خواهان آزادي «بدون درنگ» دانشجويان زنداني در ايران شده است.


در اين بیانیه، خانم ايزابل دوران،ریيس اين حزب، با اشاره به حرکت گسترده دانشجويان در هشت سال گذشته در ايران و همچنین، مرگ اکبر محمدي در زندان، تصریح کرده است:«دانشجويان ايراني تنها و تنها به اين دليل زنداني شده اند که به طور مسالمت آميز از حق و حقوق صنفي خود و آزادي ابراز انديشه و بيان در ايران دفاع کرده اند».


انور ميرستاري، عضو فعال حزب سبزهاي بلژيک ومشاور اين حزب در امور ايران، نیز در گفت وگو با راديو فردا به انگيزه اصلي صدور اطلاعيه تازه حزب متبوع خود پرداخته و می گوید :«آن گونه که از درونمايه اين اطلاعيه پيداست، خانم ايزابل دوران، ریيس حزب سبزهاي بلژيک، خواهان آزادي بدون قيدوشرط و فوري تمام دانشجويان دستگير شده در ايران شده است».


«حزب سبزهای بلژیک به زودي مسئله دانشجويان بازداشتي را نه تنها در دولت بلکه در مجلس بلژيک هم مطرح خواهد کرد و درعين حال از وزير خارجه بلژيک هم خواهد خواست، دستگيري و بازداشت دانشجويان را عملا دنبال کند».
انور ميرستاري

آقای میر ستاری درباره اقدامات بعدی حزب سبزهای در خصوص دانشجویان بازداشتی می گوید:«اين حزب به زودي مسئله دانشجويان بازداشتي را نه تنها در دولت بلکه در مجلس بلژيک هم مطرح خواهد کرد و درعين حال از وزير خارجه بلژيک هم خواهد خواست، دستگيري و بازداشت دانشجويان را عملا دنبال کند».


به گفته انور ميرستاري، «حزب سبز بلژيک در اين اطلاعيه از اتحاديه اروپا نیز خواسته است مناسبات سياسي و اقتصادي خود با ايران را براساس چگونگي وضع حقوق بشر در آن کشورتنظيم و همآهنگ کند» .


مشاور حزب سبزهاي بلژيک در امور ايران، سپس در پاسخ به اين پرسش که چرا اطلاعيه تازه اين حزب، دانشجويان ، پدران و مادران آنها و همين طور استادان دانشگاه هاي ايران را خطاب قرار داده؟ مي گويد:« اين حزب نيک مي داند که در ميان دست اندرکاران حکومتي در ايران، گوش شنوائي وجود ندارد وآنها نسبت به افکار عمومي جهان بي توجه اند. باين خاطرارسال نامه به سفارت ايران در بلژيک ويا به ریيس جمهور و يا رهبر مذهبي ايران را بي فايده مي داند»


آقای میر ستاری می افزاید:« در ضمن حزب سبز بلژيک، دانشجويان، خانواده آنها و استادان دانشگاه ها را خطاب قرارداده تا بر همگان روشن شود که حزب سبزها ازهمه حرکت هاي مردم سالارانه، در چارچوب بيانيه جهاني حقوق بشر دفاع مي کند.»


انور ميرستاري در پايان يادآور مي شود ، اگرچه حزب سبزها دانشجويان را خطاب قرارداده ولي در عين حال خواهان آزادي منصور اسانلو، محمود صالحي و همچنین رهبران و نمايندگان زنان و معلمان زنداني نیز هست.


XS
SM
MD
LG