لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

رهبران فلسطینی برسر دولت وحدت ملی به توافق نرسیدند


آقای عباس گفته بود در صورتی که مذاکرات ميان او و خالد مشعل برای تشکيل دولت وحدت ملی با شکست رو به رو شود، انتخابات زودتر از موعد برگزار خواهد کرد.
آقای عباس گفته بود در صورتی که مذاکرات ميان او و خالد مشعل برای تشکيل دولت وحدت ملی با شکست رو به رو شود، انتخابات زودتر از موعد برگزار خواهد کرد.

در دیدار محمود عباس رييس تشيکلات خودگردان فلسطينی با خالد مشعل رهبر در تبعيد حماس در دمشق دو طرف نتوانستند به توافقی برسر تشکیل دولت وحدت ملی دست یابند


اما در ديدارروز يکشنبه بیستم ژانویه محمود عباس با خالد مشعل رهبر توافق شد که دو طرف گفت وگو ها درباره تشکيل دولت ملی ادامه يابد.


محمود عباس با حضور در کنفرانس خبری بعد از ديدار با خالد مشعل گفت:«ما درباره تشکيل دولت وحدت ملی مذاکره کرديم و اميدواريم که گفت وگوها ادامه يابد».


خالد مشعل نيز گفت:« اختلاف نظرها در پاره ای از مسايل هم چنان پابرجا است و اميدواريم از طريق گفت وگو آنها را حل کنيم».


پيشتر اعلام شده بود که موضوع تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی و واگذاری برخی از پست های مهم آن به اعضای فتح يا حماس، يا چهره های مستقل فراجناحی، و اختيارات نخست وزير بعدی فلسطين، از مهمترين مسائلی است که در مذاکرات آقای عباس با مشعل بايد مورد توافق قرار گيرد

اين ديدار که قرار بود ديروقت روز شنبه صورت گيرد به دليل اختلاف های دوگروه بر سر ترکيب دولت وحدت ملی و چگونگی واکنش به درخواست های غرب به تعويق افتاد و يکشنبه شب صورت گرفت.


اين نخستين باراست که محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی در دمشق، پايتخت سوريه با خالد مشعل، رهبرسياسی حماس، ديدار و در باره دولت وحدت ملی گفت و گو می کند.


پیشتر عزت الرشاق يک مقام ارشد حماس در گفت وگو با خبرگزاری رويتر گفته بود انتظار ندارد گفت وگوهای روز يکشنبه به تشکيل دولت وحدت ملی بيانجامد اما اين ملاقات، نشان از پافشاری گروه های فلسطينی بر ادامه گفت وگوها است.


محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی روز جمعه نوزدهم ژانويه گفته بود در صورتی که مذاکرات ميان او و خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس در سوريه برای تشکيل دولت وحدت ملی با شکست رو به رو شود، انتخابات زودتر از موعد برگزار خواهد کرد.


پيشتر اعلام شده بود که موضوع تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی و واگذاری برخی از پست های مهم آن به اعضای فتح يا حماس، يا چهره های مستقل فراجناحی، و اختيارات نخست وزير بعدی فلسطين، از مهمترين مسائلی است که در مذاکرات آقای عباس با مشعل بايد مورد توافق قرار گيرد.


حماس خواهان تصدی وزارت کشور است تا ۸۵ هزار نفر نيروهای امنيتی زيرنظر اين تشکيلات را کنترل کند. اما جنبش فتح يک چهره مستقل را برای اين پست پيشنهاد می کند.


XS
SM
MD
LG