لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

اعتصاب فيلمنامه نويسان هاليوود به پایان رسید


فیلمنامه نویسان هالیوود پس از صد روز به اعتصاب خود پایان دادند.
فیلمنامه نویسان هالیوود پس از صد روز به اعتصاب خود پایان دادند.

اعتصاب سه ماهه ای که صنعت فيلم و تلويزيون آمريکا را به تعطيلی کشاند بالاخره با به توافق رسيدن اعضای اتحاديه نويسندگان فيلم و تلويزيون و شورای تهيه کنندگان سينما به پايان رسيد و اين اتحاديه به اعضای خود اجازه داد تا از روز چهارشنبه بر سر کارهای خود بازگردند.


اعتصاب نويسندگان اغلب برنامه های تلويزيونی را به تکرار و يا حتی تعطيل کشانده بود اما پايان اعتصاب اين امکان را به وجود می آورد که فصل بهار دوباره با آغاز سريال های تازه و قسمت های جديدی از سريال های قديمی همراه باشد.


با پايان يافتن اعتصاب نويسندگان هاليوود، مشکلات عمده ای که برگزاری مراسم اهدای جوايز اسکار را تهديد می کرد، از بين خواهد رفت.


اتحاديه نويسندگان غرب آمريکا پيشتراعلام کرده در صورت دست نيافتن به توافق، همزمان با مراسم اسکار تجمع اعتراضی در اطراف محل برگزاری مراسم برپا خواهد کرد.


فيلمنامه نويسان هاليوود در اعتراض به ارايه کارهای آنها بر روی اينترنت، توليد «دی.وی.دی» و دستمزد ها از پنجم نوامبر دست به اعتصاب زده بودند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، لسلی مون وز گفت:«درپايان مذاکرات، طرفين دعوا، همگی برنده شدند. يک معامله منصفانه به وقوع پيوست که کمپانی های بزرگ تهيه فيلم می توانند به خوبی با آن کنار بيايند. در عين حال اين اعتصاب باعث شد تا نقش نويسندگان و هم بخشی آنها در صنعت فيلمسازی اين شهر برای صاحبان اين استوديوهای بزرگ به خوبی مشخص شود.»


  • نويسندگانی که در شهرهای نيويورک و بورلی هيلز به پايان دادن به اين اعتصاب رای مثبت داده اند بيش از حد پيش بينی ها بود. بیش از نود درصد نویسندگان به پایان بخشیدن به اعتصاب رای مثبت دادند

خانم مون وز يکی از واسطه ها و ميانجیگران اصلی مذاکره بين نويسندگان و تهيه کنندگان فيلم و تلويزيون بود که از زمان قطع اين مذاکرات در دسامبر گذشته تا کنون کوشيد تا راه های تازه ای برای دست يابی به توافق بين طرفين پيدا کند.


مسئله اصلی اين مذاکرات رسيدن به توافق بر سر دستمزد نويسندگان برای استفاده از آثار آنها بر روی اينترنت بوده است.


بنا بر قرارداد موقتی که روز يکشنبه گذاشته به تصويب رسيد، نويسندگان عضو اتحاديه که تعداد آنها به ۱۲ هزار تن می رسد در مقابل استفاده از آثارشان در اينترنت مبلغ يک هزار و ۲۰۰ دلاربرای دوسال اول دريافت خواهند کرد و از سال سوم به بعد استوديوها موظفند تا ۲ درصد از کل درآمد خود از اين آثار را به آنها پرداخت کنند.


به گفته دست اندرکاران، تصويب اين بخش از قرارداد مورد توجه خاص اعضای اتحاديه نويسندگان فيلم يا تلويزيون بوده است. هم چنين طبق اين قرارداد برنامه های تلويزيونی يا فيلم های سينمايی دانلود شده به دستمزد کنونی اين نويسندگان مبالغی اضافه خواهد شد.


آقای پاتريک ورنان، رهبر اتحاديه نويسندگان غرب آمريکا، به خبرنگاران گفت:«حداقل اين که اين يک آغاز می تواند باشد و جای پايی در نقش گسترده ای که دنيای ديجيتالی در آينده خواهد داشت.»


او افزود:«در حالی که پيش بينی می شود در آينده نه چندان دور، تلويزيون جای خود را به اينترنت می دهد، اين نويسندگان می توانند جايگاهی برای خلاقيت های خود در اين رسانه نوين ايجاد کنند».


نويسندگانی که در شهرهای نيويورک و بورلی هيلز به پايان دادن به اين اعتصاب رای مثبت داده اند بيش از حد پيش بينی شده بود. دراين ميان بيش از سه هزار و چهارصدو نود و دو تن از اين نويسندگان به بازگشت بر سرکارهای خود رای دادند در حالي که تنها ۲۹۳ تن گفتند که با ادامه اعتصاب موافقتند.


در هاليوود هم اکنون صحبت از پايان قرارداد اتحاديه بازيگران سينما است که در ماه ژوئن آينده ممکن است به بن بست برسد و باعث شود تا اين اتحاديه نيز دست به اعتصاب بزند.


XS
SM
MD
LG