لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

نخستین اثر اعتصاب در هالیوود: توقف طنزهای شبانه


اعتصاب با راهپیمایی نویسندگان همراه شده است.
اعتصاب با راهپیمایی نویسندگان همراه شده است.

اعتصاب سراسری فيلمنامه نويسان هاليوود، نخستين تاثيراتش را به جای گذاشت و پخش معروف ترين برنامه های طنز شبانه که در آمريکا بسيار محبوب هستند، با وقفه رو به رو شد.


اعتصاب کنندگان اعضای سنديکای فيلمنامه نويسان آمريکا هستند که مذاکراتشان با اتحاديه تهيه کنندگان به نتيجه نرسيد و اعتصاب را از روز دوشنبه در لس آنجلس و نيويورک آغاز کردند.


نويسنده های برنامه های زنده تلويزيونی، سريال های داستانی و فيلم های سينمايی می گويند که از اين پس بايد تهيه کنندگان، از درآمد فروش ديجيتال محصولات تصويری (نسخه های دی وی دی يا فروش آن لاين برای دانلود) نيز درصدی را به عنوان حقوق نويسندگان بپردازند.


اما اتحاديه تهيه کنندگان می گويد که اين صنف به دليل گسترش دانلود غيرقانونی آثار از طريق اينترنت، با ضررهای برزگی دست پنجه نرم می کند و نمی تواند چنين خواسته را بپذيرد.

روز دوشنبه ، جی لنو، کمدين معروف برنامه پربيننده «نمايش امشب – Tonight Show» که ناگهان بيکار شده است، در حالی که يک جعبه شيرينی به دست داشت، در صف اعتصاب کنندگان اتحديه نويسندگان آمريکا در مقابل محل استوديوی شبکه تلويزيونی «ان بی سی – NBC» به ديدار نويسنده برنامه اش، مايکل پرمينجر، رفت.



  • «من بيست سال آزگار با اين افراد کار کرده ام. بدون کمک آنها من خوشمزه نيستم. من يک مرد مرده ام که با نوشته اين نويسندگان جان ميگيرم و مردم را می خندانم.»
جی لنو

جی لنو درحالی که از جعبه شيرينی همراهش به اعتصاب کنندگان تعارف می کرد به خبرنگاران گفت: «من بيست سال آزگار با اين افراد کار کرده ام. بدون کمک آنها من خوشمزه نيستم. من يک مرد مرده ام که با نوشته اين نويسندگان جان ميگيرم و مردم را می خندانم.»


برنامه های شبانه از قبيل «نمايش امشب» با اجرای جی لنو، « نمايش روزانه – Daily Show» با اجرای جان استوارت و « نمايش ديروقت – Late Show» با اجرای ديويد لترمن، از اولين برنامه های معروف تلويزيونی هستند که اعتصاب اتحاديه نويسندگان بلافاصله بر آن ها تاثير گذاشته است.


اين برنامه ها که توسط ده ها نويسنده به طور روزانه و با درنظر گرفتن مسائل و وقايع مهم روز نوشته می شوند، با حضور يک مجری که عموما با ميهمانی ويژه مصاحبه می کند، با بينندگان مستقيما حرف می زند و از واکنش تماشگران درون استوديو بهره می گيرد، ميليون ها بيننده را هر روز به خود جلب می کنند.


در اين برنامه ها، مهارت و کارکشتگی مجريان موحب می شود تا تمامی نکات خلاق و خنده آور برنامه، تراوشات ذهن مجری به نظر بيايند، اما در واقع خط به خط سخنان مجری در برنامه هايی با محبوبيت های خيرکننده، نتيجه تلاش تيمی از نويسندگان خبره است.


استيو کورل، ستاره سريال «دفتر کار – Office» و الن دی جنرس، ميزبان برنامه محبوب «الن»، به احترام نويسندگان اين برنامه ها از شرکت در اين برنامه ها خودداری کردند.


شبکه تلويزيونی CBS روز سه شنبه اعلام کرد که توليد کمدی «ماجراهای تازه کريستين پير» متوقف شده است و شبکه ABC نيز آغاز سريال تازه ای به نام «مافيای کشمير» را به بعد موکول کرد.


بسياری از بازيگران و ستارگان فيلم های تلويزيونی معروف برای اينکه خط منظم اعتصاب کنندگان در مقابل استوديوهای مختلف را با عبور خود نشکنند، از ورود به اين استوديوها با وجود خطر از دست دادن مشاغل خود سرباز زدند.


نخستين واکنش استوديوها به اين اعتصاب – معلق نگهداشتن مزايای مختلف از جمله حقوق ويژه نويسندگان سطح بالا و برجسته برنامه های موفق تلويزيونی بوده است.


استوديوها در نظردارند تا اغلب برنامه های متکی به اين نويسندگان را با برنامه های کم هزينه روايت زندگی واقعی و مستندگونه (Reality Show) جايگزين کنند.


پل هاگيس، فيلمنامه نويس برنده جايزه اسکار فيلم «تصادف»، در مقابل استوديوی پارامونت در هاليوود به خبرنگاران گفت: «عکس العمل استوديوها نشاندهنده حرص و طمع آنهاست . اين استوديوها تا تعطيل شدن کامل اين شهر به اين حرص و آز ادامه خواهند داد.»


در صورت ادامه يافتن اين اعتصاب، نه تنها درآمد چند ميليارد دلاری صنعت سينما در آمريکا با خطر رو به رو می شود، بلکه آرام آرام، گستره توقف برنامه های محبوب نيز ادامه خواهد يافت و ممکن است که حتی پخش سريال های تلويزيونی پرطرفدار نيز متوقف شود.


XS
SM
MD
LG