لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

ماه آینده: دور بعدی مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا


هيات مذاکره کننده هسته ای ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، مذاکرات رم را «سازنده» خوانده اند.
هيات مذاکره کننده هسته ای ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، مذاکرات رم را «سازنده» خوانده اند.

هيات مذاکره کننده هسته ای ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه شنبه ۲۳ ماه اکتبر، مذاکرات خود در «رم» را «سازنده» خوانده و از دور ديگر اين مذاکرات در آخر ماه نوامبر خبر داده اند.


به گزارش خبرگزاری رويترز،علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران، و جانشين خود سعيد جليلی به همراه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در کنفرانسی مطبوعاتی در رم، با «روشن و شفاف» خواندن مذاکرات روز سه شنبه، اعلام کرد: «در هفته های آينده» مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.


به گزارش خبرگزاری آلمان، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز درپایان اين کنفرانس مطبوعاتی بیست و پنج دقیقه ای، گفت:«سياست اصولی جمهوری اسلامی ايران گفت وگو و همکاری است و مسيری را که برادر دکتر لاريجانی به خوبی در دو سال گذشته طی کرده‌اند، ادامه خواهيم داد».


آقای جلیلی افزود:«من مسير گفت وگوهای آقای لاريجانی را ادامه می‌دهم».


خاویر سولانا نيز با «سازنده» خواندن مذاکرات روز سه شنبه گفت: «احتمالا ما بار ديگر پيش از پايان ماه نوامبر با يکديگر ملاقات خواهيم کرد».


آقای سولانا در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد تحریم ها علیه ایران تا دستیابی به یک توافق نهایی ادامه خواهد یافت.


آقای سولانا روز سه شنبه با علی لاريجانی و سعيد جليلی که هفته گذشته به گونه غيرمنتظره ای جانشين علی لاريجانی دبير مستعفی شورای عالی امنيت ملی ايران شد، در ادامه مذاکرات بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، گفت وگو و مذاکره کرد.


پيش از استعفای علی لاريجانی از سمت دبيری شورای عالی امنيت ملی، قرار بود که وی در ديدار روز سه شنبه با خاوير سولانا، نمايندگی ايران را به عهده داشته باشد، اما استعفای وی و منصوب شدن سعيد جليلی به اين سمت موجب شد تا آقای جليلی به عنوان سرپرست تيم مذاکرات هسته ای، هدايت اين مذاکرات را از سوی ايران به عهده بگيرد.


  • «سياست اصولی جمهوری اسلامی ايران گفت وگو و همکاری است و مسيری را که برادر دکتر لاريجانی به خوبی در دو سال گذشته طی کرده‌اند، ادامه خواهيم داد»
سعید جلیلی

با اين حال، علی لاريجانی کماکان به عنوان نماينده آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، در شورای عالی امنيت ملی، در مذاکرات روز سه شنبه حضور خواهد داشت.


برخی ناظران می گويند که آقای جليلی که به جناح تندرو در ایران نزدیک است و نسبت به تعلیق غنی سازی اورانیوم مواضع تندتری اتخاذ خواهد کرد.


این در حالی است که ايران از سوی جامعه جهانی تحت فشار است تا فعالیت های حساس هسته ای و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت با صدور سومين قطعنامه، اقدامات تنبيهی سخت گيرانه تری را عليه ايران در پيش بگيرد.


با اين حال پيش از آغاز مذاکرات روز سه شنبه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، گفته است که جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب نشينی نمی کند.


آقای احمدی نژاد افزوده است: «ما به گفت و گو علاقه داريم، اما بر سر حقوق خود برای تکنولوژی هسته ای با هيچ کس مذاکره نمی کنيم. ايران ذره ای عقب نخواهد نشست.»


گزارش به گروه ۱+۵


در همین حال، آقای سولانا که به نمايندگی از گروه ۱+۵ در مذاکرات با ايران حاضر شده بود و قرار است نتايج اين مذاکرات را نيز به اين گروه اعلام کند.


گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنيت – آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه – است که به همراه آلمان، برای مقابله با دستيابی ايران به سلاح هسته ای تشکيل شده است.


در همین حال، بر اساس توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی هسته ای در مردادماه سال جاری، مقام های تهران متعهد شده اند که تا ماه نوامبر به ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهند.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای نتيجه اين توافق را تا پايان ماه نوامبر به شورای امنيت سازمان ملل اعلام خواهد کرد.


ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش – گزارش سولانا و گزارش آژانس – و رفتار ايران تا پايان ماه نوامبر – ۴۰ روز آينده – بستگی دارد.


  • «صحبت های زياد و متنوعی درباره من مطرح شده است، برخی دليل استعفای مرا مسايل شخصی بيان کردند، اما هرچه به خود نگاه می‌کنم، می‌بينم که مساله شخصی وجود ندارد».
علی لاریجانی

لاريجانی: سولانا ازمن خواست تا در مذاکرات حضور داشته باشم


در همين حال به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای لاريجانی پس از پايان مذاکرات در کنفرانس مطبوعاتی به همراه مسئول سياست حارجی اتحاديه اروپا، گفت :«آقای سولانا از من خواستند که در اين دور از مذاکرات حضور داشته باشم، حضور يافتم. »


آقای لاريجانی در ادامه اين کنفرانس مطبوعاتی درپاسخ به سوالی درباره «دلايل استعفای خود» گفت:«صحبت های زياد و متنوعی درباره من مطرح شده است، برخی دليل استعفای مرا مسايل شخصی بيان کردند، اما هرچه به خود نگاه می‌کنم، می‌بينم که مساله شخصی وجود ندارد.»


به نظر می رسد اشاره آقای لاریجانی به اظهارات غلامحسين الهام، سخنگوی دولت نهم، باشد.


آقای الهام روز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران «مشکلات شخصی» را دليل استعفای آقای علی لاريجانی اعلام کرده بود.


آقای لاريجانی دلايلی چون «حضور در انتخابات مجلس» را برای استعفای خود رد کرد و گت:«مسايل ديگری نيز از جمله وجود اختلافات وسيع درايران به عنوان دلايل استعفای من در رسانه‌های خارجی مطرح شده است که نمی‌خواهم عيش شما رسانه‌های خارجی را ناقص کنم، تا اگر ابتهاجی داريد، ادامه دهيد».


آقای لاریجانی در ادامه گفت: «من از آقای احمدی نژاد و نیز آقای جلیلی، که فرد جلیلی است، حمایت می کنم».


«شام آخر لاریجانی»


در همين حال خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گزارش داده است که پيش از شروع مذاکرات با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، هنگام صرف چای، آقای لاريجانی از ابوالفضل زهره‌وند، سفير ايران در رم، در باره تابلوی بزرگی که در سالن محل حضور آنان نصب شده بود، سوال کرده است، که سفير ايران در پاسخ گفته است: «اين تابلوی شام آخر عيسی مسيح و حواريون وی است».


آقای لاريجانی نيز با خنده به آقای جليلی گفته است: «شام ما هم، امشب شام آخر است». سپس چای خود را صرف کرده و برای مذاکره با نماينده اتحاديه اروپا راهی کاخ ويلا پمفيلی، يکی از کاخ‌های نخست وزيری ايتاليا شده اند.


XS
SM
MD
LG