لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

پيروزی تیم ملی فوتبال ايران مقابل امارات


ایران توانست به یک پیروزی با ارزش دست یابد.
(عکس از AFP)
ایران توانست به یک پیروزی با ارزش دست یابد. (عکس از AFP)

تيم‌ ملی فوتبال ايران روز شنبه توانست در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ با يک گل مقابل تيم ملی فوتبال امارات به پيروزی برسد.


اين ديدار حساس در ورزشگاه القطاره شهر العين امارات برگزار شد و امتياز اين بازی برای تيم ملی فوتبال ايران از حياتی بود.


تنها گل اين ديدار در دقيقه نهم بازی توسط فريدون زندی هافبک چپ پای ايران به ثمر رسيد.


ايران در حالی به پيروزی رسيد که در اغلب وقت مسابقه با يک بازی دفاعی از گل زودهنگام خود دفاع کرد و با اين که در حفظ توپ کمتر از ميزبان بود، در ضربه های اول و ضد حمله های خود بارها امارات را تا پذيرش گل دوم پيش برد.


توالی پاسهای بازيکنان ايران اغلب کم تعداد بود در حالی که ميزبان بارها با پاسهای کار شده تا دهانه دروازه مهدی رحمتی پيش رفت اما هر بار در برابر قدرت دفاعی و واکنشهای دروازه بان ايران، ناکام ماند.


تعويض های دايی در به میدان فرستادن بازيکنان پا به توپی چون عليرضا واحدی نيکبخت، مجتبی جباری و احسان حاج صفی در نا اميد ساختن اماراتی ها و حفظ توپ برای گذشتن زمان به سود ايران، کارساز بود.


در اين مسابقه بازيکنان تيم ملی ايران گرچه در حد يک تيم آماده برای حضور در جام جهانی نشان ندادند، اما در شرايط هوای گرم العين و بازی در برابر حريفی که با يک مربی کاردان فرانسوی برای پيروزی به ميدان آمده بود، با همه وجود بازی کرد.


اين مسابقه در چهارمين دور رقابتهای گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۸ در منطقه آسيا انجام شد و ايران با پيروزی بر حريف، خاطره مسابقه دو تيم ملی جوانان اين دو کشور در راه المپيک ۱۹۹۲ بارسلون را زنده کرد که پس از تساوی دو بر دو در آزادی تهران، در همين ورزشگاه تيم ملی جوانان ايران بر تيم همتای اماراتی يک بر صفر پيروز شد.


تيم ملی فوتبال ايران در نيمه نخست مسابقه با حريف اماراتی خيلی سريع به گل برتری دست يافت. در دقيقه هشتم پاس عالی و « تو در» مسعود شجاعی در حالتی مشکوک به آفسايد به فريدون زندی رسيد تا با دروازه بان امارات تک به تک شود و او با ضربه «چيپ» عالی دروازه امارات را بگشايد.


در نيمه نخست فريدون زندی از بهترين بازيکنان تيم ايران بود و با روحيه و حضوری به موقع در برابر دروازه امارات چند بار ديگر تا آستانه زدن گل ديگر قرار گرفت. در نيمه دوم زندی يکی از سه بازيکن تعويضی ايران بود.


گل برتری برای سرخپوشان اين بازی، برای چند دقيقه ای دفاع ايران را به عقب راند و مردان امارات که پوشش در زمين را بيشتر و هماهنگ تر اجرا می کردند، چند بار به طور خطرناکی در محوطه جريمه و دهانه دروازه تيم ايران ظاهر شدند.


بازيکنان امارات بيشتر از ايرانيان قادر به حفظ توپ و پاسکاری بودند.


برونو متسو، سرمربی فرانسوی تيم امارات، با گرفتن يک امتياز از تساوی بدون گل در تهران، در فاصله شش روز بعد به سه امتياز مسابقه برگشت در ورزشگاه خليفه بن زايد العين چشم داشت تا به حفظ پيشتازی و راهيابی به دور دوم بيشتر اميدوار شود.


امارات با پنج امتياز از يک پيروزی بر کويت و دو تساوی در ايران و سوريه بهترين شرايط صعود از گروه پنجم را داشت.


تيم امارات در اوايل نيمه دوم دست به تغييراتی زد تا بتواند قدرت تهاجمی خود را افزايش دهد. اسماعيل مطر مهاجم اين تيم حملات زهرداری را بر روی دروازه ايران پايه ريزی کرد که در نهايت نتجه بخش نبود.


در مقابل ايران کوشيد با حفظ نتيجه ای که در اوايل بازی به دست آورده بود با اداره بازی به ضد حملات اتکا کند.


حرکات گروهی بازيکنان تیم ایران به ویژه نفوذهای حسين کعبی از جناح راست بارها دروازه تيم امارات را تهديد کرد.


مهدی رحمتی، سيدجلال حسينی، هادی عقيلی، حسين کعبی، ستار زارع، جواد نکونام، ابراهيم صادقی، فريدون زندی(احسان حاج صفی)، مسعود شجاعی، غلامرضا رضايی (مجتبی جباری) و محسن خليلی (عليرضا واحدی نيکبخت) بازیکنانی بودند که مقابل تیم امارات به ميدان رفتند


پيروزی تيم ملی ايران مقابل امارات متحده عربی اين تيم را در صدر گروه پنجم رقابت های قرار داد. امارات و سوريه نيز با پنج امتياز پشت سر ايران شش امتیازی قرار دارند.


این در حالی است که تيم ملی سوريه روز يکشنبه ميهمان تيم ملی کويت خواهد بود و نتیجه این بازی می تواند تغییراتی در جدول به همراه داشته باشد.


ايران در چارچوب همين رقابت ها روز شنبه ۲۵ خرداد ماه به مصاف تيم سوريه خواهد رفت. اين ديدار در ورزشگاه عباسيين، شهر دمشق برگزار خواهد شد.


آن چه که متسو از آن هراس داشت


متسو پيش از شکست از ايران گفته بود: « بازيکنان امارات پس از نتيجه ای که در تهران بدست آوردند بسيار مطمئن و با اعتماد به نفس هستند. ما مزيت ميزبانی داريم و از آن جا که ايران در مسابقه يک پيروزی هم نداشته است، فشار روحی بر آنان زياد است. بازيکنان ما با روحيه هستند اما آنان نبايد تمرکز بر اين بازی را از دست بدهند. ما تا کنون خيلی خوب کار کرده ايم و لازم است آن را کامل کنيم».


با اين حال متسو از پيشينه ايرانيان بيمناک بود. فوتبال ايران قصد دارد برای چهارمين بار به جام جهانی صعود کند.


به اعتقاد متسو ايران همواره يک تيم پرقدرت بوده است و هرگز کسی نمی تواند انتظار بازی مشخصی از تيم ملی ايران داشته باشد


. متسو گفته بود: « آنان در لحظه ای که به نظر می آيد کارشان تمام شده است، می توانند به ناگاه جهشی باورنکردنی داشته باشند. اين يک مسابقه مشکل است. بنابراين هنگامی که با آنان بازی می کنيم بايد خيلی مراقب باشيم. ايران بازيکنان باتجربه ای دارند که بعضی از آنان در تيمهای حرفه ای اروپا و خاورميانه بازی می کنند. آنان می دانند که اين بازی برای آنان تا چه اندازه مهم است و ما می دانيم که چه بازی سختی را پيش رو داريم».


متسو اعتراف کرد که غيبت رشيد عبدالرحمان در دفاع ميانی، مساله ای بسيار مهم برای تيمش است.او به دليل دو اخطاره بودن، در مسابقه برگشت با ايران يک مسابقه محروميت را می گذراند.


مستو در این باره گفته بود: «عبدالرحمان با تجربه ترين بازيکن در خط دفاعی تيم است و آشکارا شکافی را در تيم ما به وجود خواهد آورد. اما لازم است ما با اين مساله کنار بياييم زيرا اين چيزها در فوتبال غيرطبيعی نيستند».


XS
SM
MD
LG