لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

ایران: بررسی توقف غنی سازی در صورت تضمين سوخت


سفير ايران در آژانس می گويد: ايران نياز خواهد داشت تا مقداری غنی سازی داشته باشد، تا در شرايط اضطراری، اگر عرضه سوخت قطع شد با مشکلی مواجه نشود.(عکس: AFP)
سفير ايران در آژانس می گويد: ايران نياز خواهد داشت تا مقداری غنی سازی داشته باشد، تا در شرايط اضطراری، اگر عرضه سوخت قطع شد با مشکلی مواجه نشود.(عکس: AFP)

علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گويد: در صورتی که جامعه بين المللی تضمين کند که سوخت هسته ای مورد نياز نيروگاه های اتمی ایران را تامين می کند، این کشور توقف فعاليت های حساس هسته ای را مورد بررسی قرار خواهد داد.


آقای سلطانيه که در کنفرانسی به دعوت موسسه امنیت اروپا در بروکسل شرکت کرده بود، گفت:«هرگونه بحثی درباره تضمين چرخه سوخت صرفا بايد در پی مذاکره با تمام کشورها و به طور اجماع حاصل شود و راهکار عملی شدن آن نيز مشخص و تضمين شود».


سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين ذخيره سوخت در مواقع اضطراری را يکی از مهمترين دلايل برای فعاليت ايران در زمینه غنی سازی بر شمرد.


آقای سلطانیه در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت: دليلی که ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد، اين است که معاهده بين المللی الزام آوری برای تامین سوخت اتمی وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، از آقای سلطانيه پرسيده شد اگر چنين معاهده ای وجود داشته باشد آيا ايران حاضر است غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در پاسخ گفت: چنين توافقی گام اول محسوب می شود، چرا که بايد اين توافق به اجرا گذاشته شود.


وی افزود: ايران بخشی از غنی سازی را حفظ می کند تا در شرايط اضطراری، اگر عرضه سوخت قطع شد با مشکلی مواجه نشود.


آقای سلطانيه در مورد دستيابی به چنين معاهده ای گفت: «اين گام اول است.... گام بعدی اين خواهد بود که ببينم به درستی [این توافق ] اجرا شود.»


سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی افزود: اگر چنين چيزی اتفاق بيفتد «آنگاه ايران قادر خواهد بود تا موضع کنونی خود را مورد ارزيابی مجدد قرار دهد. شرايط فرق خواهد کرد، بايد ببينم چه می شود.»


آقای سلطانيه همچنين تصريح کرد هر کشوری بايد يک برنامه اضطراری داشته باشد تا در صورت قطع عرضه سوخت اتمی با مشکلی مواجه نشود.


ايران در تلاش است تا دانش و فناوری لازم برای توليد سوخت هسته ای را به دست آورد. اين در حالی است که کشورهای غربی می گويند دستيابی به چنين مهارتی می تواند به توانايی تهران در ساخت سلاح اتمی کمک کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران با سرپيچی از اين قطعنامه ها برنامه های مربوط به غنی سازی اورنيوم را توسعه داده است و از همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای راستی آزمايی ماهيت برنامه هسته ای اين کشور، خودداری می کند.


ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و باهدف تامين سوخت هسته ای است.


ايران همچنين تاکيد می کند که قصدی برای توليد سلاح اتمی ندارد و به تعهدات بین المللی خود در این زمینه پایبند است ولی خود را ملزم به همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی فراتر از این تعهدات نمی داند.


جمهوری اسلامی همچنين هر گونه عدم همکاری با آژانس را رد می کند و می گويد: آژانس خواستار بازديد از تاسيسات نظامی متعارف ايران است که افشای اطلاعات درباره آنها می تواند امنيت تاسیسات را به خطر بيندازد.


این در حالی است که آژانس و کشورهای غربی می گويند: ايران برای تاييد صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود بايد به بازرسان آژانس اجازه بازرسی بدهد تا از اين طريق ادعاهای مربوط به «مطالعات اتمی-نظامی» مورد راستی آزمايی قرار گيرند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه هسته ای ايران است می گويد: به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ايران اين ادعا ها را «ساختگی و جعلی» توصيف کرده است.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در هفته جاری در گزارشی به اعضای آژانس گفته بود: «ايران برای اعتماد سازی (می بايست) همه اقدامات لازم برای شفاف سازی را اجرا کند... اين اقدام هم برای ايران خوب خواهد بود، هم برای خاورميانه و هم برای جهان.»


XS
SM
MD
LG