لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

ترکیه: از قرارداد گازی با ایران چشم پوشی نمی کنیم


طبق قرارداد گسترش همکاري های ايران و ترکيه‌ در زمينه‌ انرژی، ۳ فاز از۲۴فاز ميدان گازی پارس جنوبی ايران به‌ ترکيه‌ واگذار می شود
طبق قرارداد گسترش همکاري های ايران و ترکيه‌ در زمينه‌ انرژی، ۳ فاز از۲۴فاز ميدان گازی پارس جنوبی ايران به‌ ترکيه‌ واگذار می شود

مقام های دولت ترکيه‌ مي گویند درباره‌ انعقاد قرار داد گازی با ايران تصميم خود را گرفته‌ و حاضر به‌ چشم پوشی از آن نيستند.


حلمی گولر وزير انرژی ترکيه‌ در پاسخ به‌ درخواست ملاقات راس ويلسون سفير واشنگتن در آنکارا برای گفت و گو درباره‌ قرارداد انرژی ترکيه‌ با ايران، گفته‌ است به دليل شرايط انتخابات، آقای ويلسون می تواند با مقامات ارتش در اين رابطه‌ گفت وگو کند.


به‌ گزارش آژانس خبر ترک، راس ويلسون با هدف ابراز نگرانی و دلايل مخالفت آمريکا با توسعه‌ مناسبات انرژی ترکيه‌ و ايران خواستار ملاقات با حلمی گولر وزير انرژی ترکيه‌ شده‌ بود.


در پی آن وزارت انرژی ترکيه‌ اعلام کرد در اجرای قراداد انرژی با ايران تصميم خود را گرفته‌ است.


حلمی گولر طی گفت وگويی مطبوعاتی دراين رابطه‌ گفت: «ايران با بسياری از کشورهای اروپايی قراردادهای تجاری امضاء می کند. اما زمانی که‌ نوبت به‌ ترکيه‌ می رسد، همه‌ چيز منفی می شود».


آقای گولر افزود: «ترکيه‌ مدت زيادی بود می خواست گاز ترکمنستان را به‌ اروپا منتقل کند و نهايتا ايران ناچار به‌ پذيرش اين خواست شد».


به‌ گزارش مطبوعات ترکيه‌، آنکارا در قبال مخالفت واشنگتن با توسعه‌ روابط انرژی ترکيه‌ با ايران، می کوشد حمايت اتحاديه‌ اروپا را به دست بياورد. در اين رابطه‌ چهارشنبه‌ ۱۸ژوئيه‌ حلمی گولر در آنکارا با هياتی از مقامات انرژی يونان ديدار و گفت وگو کرد.در اين گفتگوها اهميت انتقال گاز ايران به‌ اروپا توضيح داده‌ شد.


مقامات وزارت انرژی ترکيه‌ اعلام کرده‌اند: به منظور اجرای قرارداد انرژی با ايران در مرحله‌ نخست ۳ مليارد و پانصد مليون دلار سرمايه‌ گذاری خواهد شد و عمليات اجرای اين پروژه‌ نيز از سال ۲۰۰۸ آغاز می شود.


عبدالله‌ گل وزير خارجه‌ ترکيه‌ در گفت گويی مطبوعاتی که‌ در شماره‌ روز پنجشنبه‌ ۱۹ ژوئيه‌ روزنامه‌ مليت منتشر شده‌، گفته‌ است: «ما با ايران همسايه‌ قديمی هستيم. روزی در واشنگتن در حالی که‌ در يک کلوپ روشنفکری صحبت می کردم، روزنامه‌ نگاری آمريکايی درباره‌ روابط ترکيه‌ با ايران از من سوال کرد. من هم در پاسخ گفتم: مرزهای ترکيه‌ با ايران از سال ۱۶۳۸ به‌ بعد ثابت بوده‌ است. اين نسبت به‌ تاريخ شما بسيار قديمی است».


عبدالله‌ گل در بخش ديگری از سخنان خود می گويد: «اروپا نيز به‌ گاز طبيعی احتياج دارد. اروپا با ايران ۱۰ قرارداد امضاء کرده‌، پس چرا هيچ طرفی از اين قراردادها برداشت منفی نداشته‌ است؟»


يک هفته‌ پيش قرارداد گسترش همکاري های ايران و ترکيه‌ در زمينه‌ انرژی، ميان کاظم وزيری هامانه‌ وزير نفت ايران با حلمی گولر وزير انرژی ترکيه‌ در آنکارا به‌ امضاء رسيد.


طبق اين قرارداد گاز ترکمنستان از طريق ايران به‌ ترکيه‌ و از آنجا به‌ اروپا منتقل خواهد شد. علاوه‌ بر اين ۳ فاز از۲۴فاز ميدان گازی پارس جنوبی ايران به‌ ترکيه‌ واگذار می شود.


با اجرای اين قرارداد ايران به‌ مهمترين تامين کننده‌ انرژی ترکيه‌ تبديل می شود. اکنون پيش از اجرای اين قرارداد ايران پس از روسيه‌، در تامين انرژی ترکيه‌ مقام دوم را داراست.


قرارداد گازی با ایران و انتخابات ترکیه


در اين رابطه‌ نجدت پامير کارشناس بين المللی انرژی در آنکارا می گويد: «قرارداد ترکيه‌ با ايران در بحبوحه‌ تبليغات انتخابات سراسری، صرفنظر از منافع آن که‌ موقعيت استراتژيک ترکيه‌ در انتقال انرژی را بالا می برد، دارای اهداف ويژه‌ سياسی است».


از ديد نجدت پامير که‌ سخنانش در روزنامه‌های مليت و اورتادوغو منتشر شده‌، حزب عدالت و توسعه به‌ رهبری رجب طيب اردوغان با امضای قراردادی پر سر و صدا با ايران، می خواهد بگويد اين دولت فعلی بيش از سايرين به‌ منفعت کشور می انديشد و حاضر است ‌در اين رابطه‌ حتی به‌ آمريکا نه‌ بگويد.


به‌ گفته‌ اين کارشناس ترک قرارداد انرژی با ايران هنوز نهايی نشده‌ و گمان نمی رود ترکيه‌ دوستی استراتژيک با آمريکا را بر سر چنين قراردادی فراموش کند. همچنين برای کامل شدن اين قرارداد دست کم ۶ ماه ديگر زمان لازم است. در اين مدت هم معلوم نيست کدام يک از احزاب رقيب در مبارزات انتخاباتی پيروز می شوند.اما دست کم سر و صدای اين قرارداد در شرايط فعلی می تواند آرای قابل توجهی را برای حزب حاکم جمع آوری کند.


XS
SM
MD
LG