لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ايران: آمريکا بقيه بازداشت شدگان را آزاد کند


استقبال از ایرانیان آزاد شده در فرودگاه امام خمینی تهران.
استقبال از ایرانیان آزاد شده در فرودگاه امام خمینی تهران.

همزمان با ورود نه ايرانی بازداشت شده در عراق به تهران، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران روز جمعه از آمريکا خواست بقيه بازداشت شدگان را آزاد کند.


ارتش آمريکا روز جمعه نه ايرانی بازداشت شده در عراق، از جمله دو تن از کسانی که در اربيل بازداشت شده بودند را در بغداد تحويل مقام های عراقی دادند.


در همين حال، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، در واکنش به آزادی اين نه نفر گفت :«جمهوری اسلامی ايران تسريع در آزادی مابقی کارمندان کنسولی و ايرانيان دستگير شده را از طريق مقامات عراقی و مجامع بين‌المللی به طور جدی دردستور کار خويش داشته است.»


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران همچنين به مقام های آمريکا توصيه کرد: «ضمن محترم شمردن اصول و موازين کنوانسيون‌های کنسولی و حقوق بشر بدون وقفه نسبت به آزادی بقيه ايرانيان اقدام کنند».


ارتش آمريکا روز جمعه در بيانيه ای درباره آزادی اين نه ايرانی تصريح کرده بود که اين گروه اتباع کشور ايران، «بعد از مرور دقيق سوابق شخصی» آزاد شده اند. طبق اين بيانيه، اين افراد هم اکنون «تهديدی برای عراق» به شمار نمی روند و برای ارتش آمريکا نيز «ارزش اطلاعاتی» ندارند.


پيشتر، معاون حقوقی وزارت امورخارجه ايران درباره هويت اين نه نفر گفته بود که «دو تن از بازداشت شدگان ديپلمات هستند و هفت نفر ديگر زائرانی بوده اند که بين شش ماه تا دو سال را در بازداشت نيروهای آمريکايی به سر برده اند.»


  • « به غير از سه نفر ديپلمات ربوده شده در اربيل، سه نفر ديگر از ديپلمات‌ها نيز که دو نفرشان کارکنان سفارت در بغداد و يک نفرشان مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه که در سليمانيه بازداشت شده هنوز در بندند که برای آزادی آنها قول مساعد داده‌اند.»
سفیر ایران در بغداد

موسی چگينی و حميد رضا عسگری، کارمندان يکی از دفاتر دولت ايران در اربيل نزديک به ۱۰ ماه پيش به اتهام ارتباط با شورشيان عراق، به همراه سه تن ديگر از همکارانشان در حمله نيروهای آمريکايی به اين دفتر بازداشت شده بودند.


ارتش آمريکا اين افراد را متهم کرده بود که از اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران هستند و در انتقال سلاح و تجهيزات به عراق و همچنين آموزش شبه نظاميان شيعه نقش داشته اند.


اما ايران با رد این اتهامات تاکيد کرده بود که بازداشت شدگان، کارمندان دفتری بوده اند که قرار بود به کنسولگری ايران در کردستان عراق بدل شود و هر پنج تن را «ديپلمات» ناميده بود.


در همين زمينه، موسی چگينی يکی از بازداشت شدگان ايرانی در شهر اربيل، درباره دوران بازداشت خود به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «در اين مدت شکنجه جسمی خاصی نشدم اما آمريکايی‌ ها مرتبا به ما بی ‌احترامی می ‌کردند و تهمت می‌زدند. آمريکايی‌ ها از لحاظ معيشتی به ما نمی ‌رسيدند.»


«برای آزادی بقيه قول مساعد داده اند»


در همين حال، محمدحسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق در مراسم استقبال از آزاد شدگان در فرودگاه امام خمينی به خبرگزاری ايسنا گفت :«به غير از سه نفر ديپلمات ربوده شده در اربيل، سه نفر ديگر از ديپلمات‌ ها نيز که دو نفرشان کارکنان سفارت در بغداد و يک نفرشان مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه که در سليمانيه بازداشت شده هنوز در بندند که برای آزادی آنها قول مساعد داده ‌اند.»


آقای کاظمی در پاسخ به اين پرسش که «آيا سفارت ايران در بغداد توانسته است با محمود فرهادی، که در سلیمانیه بازداشت شده، ملاقات کند يا نه؟» گفت: «ما درخواست داده ‌ايم که با همه ديپلمات ها ديدار داشته باشيم.»


نظاميان آمريکايی در مهرماه سال جاری با حمله به هتل پالاس شهر سليمانيه، سه ايرانی را که به همراه يک هيئت تجاری به کردستان عراق سفر کرده بودند را بازداشت کردند که بلافاصله دو نفر از آنها آزاد شدند. اما فردی به نام محمودی فرهادی را دربازداشت نگه داشتند.


ايران با محکوم کردن اقدام نيروهای نظامی آمريکا می گويد آقای فرهادی، يکی از مسئولان استانداری کرمانشاه است که به همراه يک هيئت تجاری به کردستان سفر کرده است اما نيروهای آمريکايی با رد اظهارات مقام های ايرانی می گويند وی وابسته به نيروی قدس است.


به گفته ژنرال کوين برگنر، يک سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، محمود فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر يکی از واحد های سه گانه مرکز رمضان، در نيروی قدس سپاه بوده که مسئوليت فعاليت های اين نيرو در مناطق ميان شمال و مرکز عراق را برعهده داشته است.


واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که از طريق نيروی قدس در ناآرامی های عراق مداخله می کند و باعث ايجاد بی ثباتی در آن کشور می شود.


مقامات ايرانی اين اتهامات را «بی پايه و اساس» خوانده و گفته اند که حضور نيروهای آمريکايی در عراق است که به بی ثباتی دامن می زند.


XS
SM
MD
LG