لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

افزايش شمار کشته شدگان حملات انتحاری در عراق


در سطح شهر طوز خرماتو مردم در حال به خاکسپاری قربانيان روز شنبه هستند.
در سطح شهر طوز خرماتو مردم در حال به خاکسپاری قربانيان روز شنبه هستند.

در حالی که آمارکشته شدگان انفجار روز شنبه در شمال عراق به ۱۵۰ نفر رسيده، برخورد روز یکشنبه يک کاميون انتحاری با اتوبوس حامل سربازان عراقی در جنوب بغداد ۲۳ کشته برجای گذاشت.


منابع پليس و ارتش عراق اعلام کردند که برخورد کاميون بمبگذاری شده به وسيله نقليه حامل سربازان عرب سنی تازه استخدام شده، در استان انبار دست کم به مرگ ۲۳ و مجروح شدن ۲۷ سرباز انجاميد.


ايلات و طوايف عرب سنی در استان انبار به دليل خشم از کشتار غير نظاميان در عراق هزاران داوطلب را برای مبارزه با القاعده در اختيار ارتش عراق قرار داده اند.


از سوی ديگر، در روستای آمرلی در شهر طوز خرماتو، پليس و نيروهای امدادی با استفاده از ماشين الات سنگين و بيل مکانيکی به جستجو برای يافتن اجساد و قربانيان انفجار انتحاری روز شنبه که بيش از ۱۰۰ مغازه و خانه را ويران کرد، ادامه می دهند.


به گفته پليس محلی شمار کشته شدگان اين انفجار به ۱۵۰ نفر رسيده است. اين انفجار دومين حمله مرگباری است که از زمان حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، انجام شده است. در ماه مارس در انفجار يک کاميون بمبگذاری شده در شهر تل عفر در شمال عراق ۱۵۲ نفر به قتل رسيدند.


به گفته پليس محلی شمار کشته شدگان انفجار انتحاری روز شنبه به ۱۵۰ نفر رسيده است

در سطح شهر طوز خرماتو مردم در حال به خاکسپاری قربانيان هستند.


مالکی: بعثی ها و تبهکاران در جنبش صدر نفوذ کرده اند


نوری المالکی، نخست وزير عراق روز شنبه، هفتم ژوئيه، از هواداران مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه انتقاد کرد و گفت که نيروهای بعثی و تبهکاران در ميان هواداران وی رخنه کرده اند.


آقای مالکی از رهبران جنبش صدر خواست که با عملکردی «روشن و قاطع» اطمينان دهند که آنها مسئول خشونت هايی نيستند که به نام آنها انجام می گيرد.


نخست وزير عراق پس از ديدار با جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق گفت: «ما بيانيه هايی را از سوی مقامات جنبش صدر می شنويم که در آن استفاده از اسلحه محکوم شده است.»


وی افزود اين امر ما را در مقابل حقيقتی قرار می دهد که بايد با شهامت با آن روبرو شويم.


به گفته نوری المالکی، هواداران صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق، بعثی ها و تبهکارانی که به دنبال دزدی و تاراج هستند به اين جنبش ملحق شده اند و از نام آن به عنوان پوششی برای فعاليت های خود استفاده می کنند.


سخنان نخست وزير عراق زمانی بيان می شود که مقامات بريتانيايی اعلام کردند نيروهای اين کشور در شهر شيعه نشين بصره جمعه شب مورد حمله شورشيان قرار گرفته اند.


به گزارش آسوشيتدپرس، اگرچه نخست وزير عراق قبلا از پشتيبانی مقتدی صدر برخوردار بود ولی اختلافات شديدی بين نوری المالکی و مقتدی صدر موجب شد که شش وزير وفادار به جيش المهدی، کابينه عراق را در آوريل گذشته ترک کنند.


آنها به شدت از نخست وزير عراق به دليل عدم ارايه جدول زمانبندی برای خروج نيروهای آمريکايی از اين کشور انتقاد کردند.


مقامات آمريکايی شبه نظاميان جيش المهدی مقتدی صدر را متهم می کنند که با ايران در تماس هستند. اين شبه نظاميان همچنين متهم هستند که در خشونت های بين فرقه ای در عراق هزاران نفر را کشته اند.


XS
SM
MD
LG