لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بیانیه وزارت کشور درباره مدرک تحصيلی علی کردان


علی کردان روز شنبه پانزدهم مرداد ماه توانست رای مثبت ۱۶۹ نماينده از ۲۷۱ نماينده حاضر در مجلس به دست آورد.
عکس از ایسنا
علی کردان روز شنبه پانزدهم مرداد ماه توانست رای مثبت ۱۶۹ نماينده از ۲۷۱ نماينده حاضر در مجلس به دست آورد. عکس از ایسنا

در حالی که قرار است مراسم معارفه علی کردان، وزير جديد کشور ايران، روز يکشنبه برگزار شود، وزارت کشور به «شبهه افکنی ها» درباره مدرک تحصیلی وی واکنش نشان داده است.


مراسم معارفه علی کردان با حضور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برگزار می شود.


وزارت کشور ايران در آستانه معارفه آقای کردان در بيانيه ای روز شنبه اعلام کرد: مدرک «دکترای افتخاری» وزير جديد کشور طی مراحل قانونی از سوی دانشگاه «آکسفورد» صادر شده و «هيچ خدشه ای در صحت آن وجود ندارد»


وزارت کشور در بيانيه خود تاکيده کرده است:«مدرک دکترای افتخاری وزير جديد کشور پس از طی مراحل قانونی از سوی آقای استيفن پرنيگل رييس کل بخش خاورميانه ای دانشگاه آکسفورد و ۳ نفر از اساتيد معروف و مشهور دانشگاه آکسفورد صادر گرديده و هيچ خدشه ای در صحت آن وجود ندارد».


وزارت کشور تهديد کرده است کسانی که در اين زمينه «ادعاهای واهی » طرح کنند، تحت تعقيب قضايی قرار خواهند گرفت.


«استعلام و فقدان سابقه»


در همین زمینه، وب سایت الف که به احمد توکلی، نماینده مجلس و رییس مرکز پژوهش های مجلس نزدیک است پیشتر نوشته بود که دانشگاه آکسفورد، اعطای مدرک دکتری به علی کردان را رسما تکذيب کرده است.


این وب سایت نوشته است:«اداره تاييد مدارک دانشگاه آکسفورد و نيز دانشکده حقوق اين دانشگاه با ارسال جداگانه پاسخ کتبی به استعلام الف درباره مدرک دکتری آقای علی کردان، اعلام کردند که هيچ سابقه‏ای از اعطای مدرک دکتری به فردی به نام علی کردان در اين دانشگاه وجود ندارد».


این وب سایت ساعاتی پس از انتشار بیانیه وزارت کشور اعلام کرده است : که بررسی های این وب سایت «نشان داد، فردی به نام استيفن پرينگل يا استفان پرينگل يا اسامی مشابه به عنوان مدير يا کارمند بخش خاورميانه يا بين‏الملل يا عناوين مشابه در دانشگاه آکسفورد وجود ندارد».


این وب سایت خواهان انتشار مدرک تحصیلی آقای کردان شده است.


علی کردان که از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزير جديد کشور به مجلس معرفی شده بود روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه توانست رای مثبت ۱۶۹ نماينده از ۲۷۱ نماينده حاضر در مجلس را به دست آورد.


در جريان بررسی صلاحیت وزرای پيشنهادی آقای احمدی نژاد، برخی نمايندگان مجلس نسبت به مدرک دکترای اقای کردان اعتراض کردند.


«دفاع از تز دکترا به همراه مترجم»


روح الله حسينيان، نماينده مجلس و از شخصيت های بحث برانگيز جناح راست جمهوری اسلامی که در ماجرای قتل های زنجيره ای به حمايت از سعيد امامی برخواست، نیز صحت مدرک اقای کردان را مورد ترديد قرار داد.


آقای حسينيان، که از نزديکان محمود احمدی نژاد به شمار می رود، در اين باره گفته بود:« بنده و فاکر از کردان راجع به دکترای افتخاری که در زندگی نامه خود آورده اند از دانشگاه آکسفورد کسب کرده اند سوال کرديم، اظهار کردند بنده يک رساله ای نوشتم و فرستادم که دکترای افتخاری را کسب کردم».


اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده بود: «ما از کردان پرسيديم رساله شما چه بود . پاسخ دادند رساله من در تقويت و تعليم در اسلام بوده است، که بنده گفتم اين عنوان ربطی به دکترای حقوق ندارد و چگونه به شما دکترای حقوق اساسی در مقابل نوشتن يک رساله تعليم وتربيت در اسلام را دادند که ايشان در جواب ماندند».


آقای حسينيان افزوده بود: «بنده همچنين از وزير پيشنهادی کشور سوال کردم که آيا شما از رساله خود دفاع کرده ايد فرمودند، دفاعی نکرده اند، در حالی که کردان صبح همان روز در جلسه ای رسما اعلام کرده بودند من از اين رساله دفاع کردم و وقتی از ايشان سوال شد شما که زبان انگليسی نمی دانيد چگونه دفاع کرديد، گفتند مترجم گرفتم».


روح الله حسينيان درباره دريافت حقوق و مزايا بر اساس مدرک ارائه شده آقای کردان طی سال های اخير گفته بود: «از کردان پرسيدم شما بر چه مبنايی تا کنون حقوق خود را می گرفتيد که فرمود بر مبنای اين مدرک بوده است و بنده هم عنوان کردم چرا شما چندين سال براساس مدرک خلاف حقوق گرفته‌ايد و توجيهتان چه بود، پاسخ دادند، در وهله اول من از لاريجانی اجازه گرفتم و بعد هم گفتند من ماموريت زياد رفتم و حق ماموريت نگرفتم ».


معرفی علی کردان، سابقه حضور در سپاه و صدا و سيما را در کارنامه دارد، به عنوان وزير پيشنهادی آقای احمدی نژاد برای وزارت کشور با نا خشنودی برخی طرفداران رييس جمهوری ايران مواجه شد.


الياس نادران و احمد توکلی، دو نماينده با نفوذ اصولگرايان در مجلس خواستار برگزاری جلسه غير علنی برای رسيدگی به «مسائل اخلاقی و سوءسابقه» آقای کردان شدند که اين در خواست با مخالفت علی لاريجانی، رييس مجلس مواجه شد.


آقای کردان پنجاه و یک ساله و متولد یکی از روستا های اطرف ساری است و سال ها معاونت علی لاریجانی در زمان ریاست وی بر صدا و سیما را برعهده داشت.


XS
SM
MD
LG