لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

هشتمين روز تحصن در دانشگاه تربيت معلم کرج


تحصن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج روز جمعه وارد هشتمين روز خود شد
تحصن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج روز جمعه وارد هشتمين روز خود شد

تحصن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج روز جمعه وارد هشتمين روز خود شد. تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه ۶ روز است در اعتصاب غذا بسر می برند.


تا بعدازظهر روز جمعه حدود ۱۰۶ تن از دانشجويان اين دانشگاه در اعتصاب غذا بسر می بردند.


اين در حالی است که فشارهای نيروهای امنيتی و مسوولان دانشگاه بر دانشجويان متحصن بيشتر شده است.


يکی از دانشجويان حاضر در تحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين وضعيت جسمی دانشجويان متحصن می گويد:شب پنجشنبه حدود ۲۰ تن از اعتصاب غذا کنندگان به بهداری دانشگاه منتقل شدند. تا ظهر جمعه ۱۰۶ تن از دانشجويان دست به اعتصاب غذا زده اند. تعدادی از دانشجويانی که برای تعطيلات خوابگاه دانشگاه را ترک کرده بودند و اکنون برای امتحانات بازگشته اند و به تعداد اعتصاب کنندگان افزوده شده است.»


اين فعال دانشجويی همچنين می افزايد:«صبح جمعه نيز ۴ يا ۵ تن از دانشجويان به بهداری دانشگاه منتقل شدند. وضعيت يکی از دختران دانشجو وخيم اعلام شده و دچار تشنج شده است.»


علاوه بر فشارهای روانی که در اين هشت روز از سوی مسوولان دانشگاه بر دانشجويان وارد شده بود، نيروهای امنيتی نيز در اين روزها حضوری چشم گير در ميان متحصنين داشته اند.


يک فعال دانشجويی حاضر در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج به راديو فردا می گويد که فضای دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج تحت شرايط شديد کنترل امنيتی قرار دارد.


او می افزايد:« ماشين های نيروهای امنيتی مرتب مشغول گشت زدن در محوطه دانشگاه هستند. نيروهای امنيتی به طور منظم شيفت خود را عوض کرده و با حراست دانشگاه کاملا هماهنگ هستند. حراست دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج از دانشگاه تربيت معلم واحد تهران به اندازه يک مينی بوس نيروی امنيتی وارد اين دانشگاه کرده است. محوطه بيرونی دانشگاه هم تحت کنترل نيروهای امنيتی است. در مقابل سردر اصلی دانشگاه ماشين های نيروهای انتظامی به تعداد زياد توقف کرده و مانع تجمع در اين نقطه می شوند.»


دانشجويان اعلام کرده اند تا زمان رسيدن به خواسته هايشان به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.


  • « ماشين های نيروهای امنيتی مرتب مشغول گشت زدن در محوطه دانشگاه هستند. نيروهای امنيتی به طور منظم شيفت خود را عوض کرده و با حراست دانشگاه کاملا هماهنگ هستند. حراست دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج از دانشگاه تربيت معلم واحد تهران يک مينی بوس نيروی امنيتی کمکی وارد اين دانشگاه کرده است. محوطه بيرونی دانشگاه هم تحت کنترل نيروهای امنيتی است. در مقابل سردر اصلی دانشگاه تعداد زیادی از ماشين های نيروهای انتظامی توقف کرده و مانع تجمع در اين نقطه می شوند.»
یک دانشجوی حاضر در تحصن

يک فعال دانشجويی حاضر در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج در اين باره می گويد:« روحيه دانشجويان متحصن بسيار عالی است و همچنان خواستار رسيدن به حداکثر مطالباتشان هستند. هيچ نشانه ای از پس روی و ضعف در روحيه آنها ديده نمی شود و همچنان می گويند تا زمانی که به حداکثر مطالباتشان نرسند، به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.»


دانشجويان متحصن می گويند مقامات دانشگاه هنوز پاسخی رسمی به مطالباتشان نداده اند.


يکی از فعالان دانشجويی حاضر در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج در اين باره به راديو فردا می گويد:« رييس دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج پنج شنبه شب وارد دانشگاه شد و درميان جمعی ۵۰ نفری متشکل از کارکنان دانشگاه و دانشجويان بسيجی سخنرانی کرد. وی حاضر نشد در تريبون آزاد دانشجويان متحصن حاضر شده و به مطالبات دانشجويان پاسخ دهد. دانشجويان اعلام کرده اند حاضر به مذاکره با رييس دانشگاه نيستند.»


وی همچنين می افزايد:« به گفته دانشجويان حاضر در سخنرانی رييس دانشگاه، وی از دانشجويان متحصن خواسته است که در سخنرانی وی شرکت کنند. دانشجويان متحصن هم اعلام کردند اگر رييس دانشگاه حاضر به امضای مطالبات دانشجويان شود و اين مطالبات را به آنها بدهد، پس از ده روز حاضر خواهند بود، امتحانات پايان ترم را برگزار کنند. در غير اين صورت حاضر به شرکت در جلسه امتحانات نيستند.»


از روز سه شنبه مسوولان دانشگاه آب خوابگاه ها و برخی از نقاطی که دانشجويان در آن تحصن کرده بودند را قطع کرده بودند. اين فعال دانشجويی در گفت و گو با راديو فردا می گويد که آب دانشگاه در مناطقی که دانشجويان تحصن کرده اند هنوز قطع است و می افزايد:« آب داخل خوابگاه وصل شده است اما در ساختمان رياست که دانشجويان در آنجا تحصن کرده اند، کاملا قطع است.»


به گفته فعالان دانشجويی ارتباط اينترنتی نيز در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج قطع است و موبايل ها به شدت کنترل می شود. همچنين به گفته فعالان دانشجويی، دانشجويانی که در تحصن شرکت کرده اند، حق ترک کردن دانشگاه را ندارند.


اين دانشجوی حاضر در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با راديو فردا درباره هشتمين روز تحصن و ششمين روز اعتصاب غذای دانشجويان اين دانشگاه می گويد:« شب پنج شنبه تعدادی از دانشجويان بسيجی وارد تريبون آزاد دانشجويان متحصن شدند و اعلام کردند که با متحصنين همسو و هم عقيده هستند. اما زمانی که به آنها فرصت صحبت کردن داده شد، مشخص شد که آنها با برنامه ای از پيش تعيين شده قصد داشته اند دانشجويان متحصن و اعتصاب کننده را دلسرد کرده و از ادامه اعتصاب بازدارند.»


حمايت از دانشجويان متحصن تربيت معلم


روز جمعه دانشگاه علامه طباطبايی از دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج حمايت کردند.


انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير نيز با صدور بيانيه ای از تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج حمايت کردند.


در بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير آمده است:« انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير ضمن ابراز همبستگی با دانشجويان متحصن تربيت معلم پرديس کرج، حمايت از مطالبات بر حقشان و تحسين استقامت و پايداری دانشجويان ، برخوردهای تهديد آميز مسوولان دانشگاه با دانشجويان را محکوم کرده و تاکيد می کند که ادامه فشار بر دانشجويان و سياست های سرکوب گرانه ای که به قصد ارعاب و خاموش کردن هر گونه ندای منتقد در دانشگاه ها اعمال می شود، در کنار باقی ماندن روسای انتصابی و مديران بی لياقت در دانشگاه های نتيجه ای جز افزايش پتانسيل اعتراضی دانشجويان نخواهد داشت. »


اين بيانيه در ادامه می افزايد:« تحصن های دانشگاه های شيراز، سهند ، تربيت معلم و غيره اولين نبوده و آخرين آنها نيز نخواهد بود.»


دانشجويان دانشگاه سهند نيز که چهل روز پيش دست به اعتصاب غذا و تحصن زده بودند و موفق به رسيدن به تمام خواسته هايشان شدند، در حمايت از دانشجويان تربيت معلم پرديس کرج بيانيه ای صادر کردند.


XS
SM
MD
LG