لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

هشدار نماينده سازمان ملل به دولت نظامی ميانمار


آقای گمبری گزارش سفر چهار روزه خود به ميانمار را در اختيار اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داد
آقای گمبری گزارش سفر چهار روزه خود به ميانمار را در اختيار اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داد

ابراهيم گمبری، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به ميانمار، به رهبران نظامی اين کشورهشدار داد که اقداماتشان در سرکوب تظاهرات طرفداران دمکراسی، با واکنش های جدی بين المللی روبرو شود.


آقای گمبری روز جمعه گزارش سفر چهار روزه خود به ميانمار را در اختيار اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داد.


آقای گمبری درسخنرانی خود در شورای امنيت سازمان ملل متحد خواهان آزادی کليه زندانيان سياسی در ميانمار شد و نسبت به ادامه نقض حقوق افراد در پی اعتراضات گسترده در اين کشور اظهار نگرانی کرد.


به گفته فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به ميانمار، «جامعه بين المللی شديدا نگران گزارش ها موجود درباره اقدامات «نيروهای امنيتی و لباس شخصی»، يورش شبانه به منازل مسکونی، بازداشت های خودسرانه، مضروب کردن افراد و ناپديدشدگان حوادث اخیر در میانمار است».


به گزارش خبرگزاری رويترز، در همين حال خانم آنگ سان سوچی، رهبر طرفداران دمکراسی در ميانمار که در بازداشت خانگی به سر می برد، پيشنهاد رهبران نظامی اين کشور برای مذاکره را رد کرد.


«جامعه بين المللی شديدا نگران گزارش ها موجود درباره اقدامات «نيروهای امنيتی و لباس شخصی»، يورش شبانه به منازل مسکونی، بازداشت های خودسرانه، مضروب کردن افراد و ناپديدشدگان حوادث اخیر در میانمار است»
ابراهیم گمبری

اين در حالی است که تلويزيون دولتی ميانمار(برمه) در اقدامی نادر در چهار سال اخير تصاويری از آنگ سان سوچی را پخش کرد.


پيشتر گزارش ها حاکی از آن بود که تان شو، رييس دولت نظامی ميانمار اعلام آمادگی کرده بود که در صورتی که آنگ سان سوچی از «اقدامات مانع تراش و حمايت از تحريم» دست بر دارد، حاضر است با او مذاکره کند.


رويارويی آمريکا و چين بر سر میانمار


همزمان با اين تحولات، اختلاف نظر آمريکا و چين بر سر دخالت شورای امنيت، سازمان ملل متحد در مساله ميانمار شدت گرفته است. چين تاکيد می کند بحران ميانمار يک مساله داخلی است.


آمريکا روز جمعه اعلام کرد چنانچه ميانمار «واکنش سازنده ای» به نگرانی های جامعه بين المللی ندهد مساله تحريم اين کشور را در شورای امنيت پيگيری خواهد کرد.


در همين حال، وانگ گوانگ يه، سفير چين در سازمان ملل متحد مخالفت دولت مطبوعش را با هر گونه اقدام عليه دولت نظامی ميانمار اعلام کرد و گفت که مسائل جاری در ميانمار مربوط به امور داخلی آن کشور است.


به گفته سفير چين در سازمان ملل، راه حل های جهانی «نمی تواند به حل مشکلات موجود در ميانمار کمک کند.»


آقای وانگ گفت: «مشکلاتی در ميانمار وجود دارد اما ما معتقديم که اين مشکلات عمدتا داخلی هستند.»
هر دو کشور چين و روسيه اعلام کرده اند که حوزه اختيارات شورای امنيت سازمان ملل تنها به خطراتی که صلح و امنيت جهانی را تهديد می کنند محدود است و ميانمار در حيطه اختيارات اين شورا نيست.


اين در حالی است که کشورهای غربی سرکوب راهپيمايی های راهبان بودايی توسط حکومت نظامی ميانمار را محکوم کرده و معتقدند که دولت نظامی ميانمار بايد با تحريم های گسترده ای رو به رو شود.


به گزارش تلويزيون دولتی ميانمار، پليس در جريان نا آرامی ها در آن کشور طی ده روز گذشته بيش از دو هزار و نود نفر از راهپيمايان را بازداشت کرده و از مردم خواسته است از تجمع بيش از پنج نفر در خيابان ها خودداری کنند.


مسکو و پکن در ژانويه سال جاری ميلادی پيش نويس قطعنامه ارائه شده از سوی آمريکا به شورای امنيت سازمان ملل را که در آن از دولت نظامی ميانمار خواسته شده بود به سرکوب آزادی ها و حقوق بشر خاتمه دهد وتو کردند.


سفير چين در شورای امنيت سازمان ملل با اشاره به اين که پکن خواستار برقراری ثبات در منطقه است گفت: «مسئله مهم اين است که ما نگرانی هايمان را از راه ديگری به دولت ميانمار اعلام کنيم و بهترين اقدام حمايت از تلاش های ابراهيم گمبری، فرستاده سازمان ملل به ميانمار است.»


چين در همسايگی ميانمار قرار دارد و از بزرگترين شرکای تجاری دولت نظامی آن کشور محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG