لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

بيش از ۱۳۰ تن در انفجارهای کراچی کشته شدند


انفجار در کراچی دستکم ۱۲۳ کشته برجای گذاشت.
انفجار در کراچی دستکم ۱۲۳ کشته برجای گذاشت.

انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در ميان انبوه جمعيتی که به استقبال بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان، رفته بودند دستکم ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.


انفجار ها هنگامی که خانم بوتو از فرودگاه کراچی به سمت گردهمايی در اين شهردر حرکت بود، رخ داده است. نزدیک به صد هزار نفر برای استقبال از نخست وزير سابق پاکستان در مسیر حرکت وی اجتماع کرده بودند.


براساس گزارش ها، خانم بوتو در اين حمله آسيبی نديده است و به محل اقامت خود در کراچی منتقل شده است.


بی نظير بوتو که هشت سال گذشته را درتبعيد خود خواسته بسر می برد، روز پنجشنبه از دوبی وارد کراچی شد.


بی نظیر بوتو در حالی وارد شهر کراچی شده بود که هوادارنش پيشتر نسبت به تصميم القاعده برای ترور وی ابراز نگرانی کرده بودند

در همین زمینه، وزير کشور پاکستان گفت در ميان قربانيان اين انفجار، نيروهای پليس و اعضای حزب مردم پاکستان، حزب وابسته به خانم بوتو هم ديده می شوند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم بوتو در حالی وارد شهر کراچی شده بود که هوادارنش پيشتر نسبت به تصميم القاعده برای ترور وی ابراز نگرانی کرده بودند.


بازگشت پس از هشت سال تبعید


روز پنجشنبه پیش از وقوع این انفجارها، خانم بوتو با روسری سفيد معروفش و در حالی که ابتدا از زير قرآن رد شده و کتاب قرآن را به سنت مسلمانان بوسيد، به مسيری گام نهاد که صدها تن از نيروهای امنيتی فرودگاه و محافظان شخصی وی آن را احاطه کرده بودند.


وی که سال ها از بازگشت به پاکستان به دليل آنچه وجود «ديکتاتوری نظامی» می خواند خودداری کرده بود، در حالی به کشورش بازگشته است که به عنوان متحد ژنرال پرويز مشرف، يکی از بخت های اصلی به دست گرفتن رهبری کابينه اين کشور است.


وی پيش از ترک دبی و خداحافظی با همسر و دخترانش، وضعيت کنونی پاکستان را «دوره گذار از ديکتاتوری به دموکراسی» توصيف کرد.


پرويز مشرف که سال ۱۹۹۹ ميلادی با يک کودتای بدون خونريزی، نواز شريف نخست وزير وقت اين کشور را از قدرت برکنار کرد و خود قدرت را در دست گرفت، در حال حاضر در يکی از ضعيف ترين موقعيت های خود طی هفت سال اخير به سر می برد.


گروهی از ناظران، انتخابات ماه ژانويه و تقسيم احتمالی قدرت ميان مشرف و بوتو را پايان دوره قدرت پرويز مشرف توصيف می کنند.


حضور اسلام گرايان تندرو در پاکستان و همچنين در اختيار داشتن بمب هسته ای، موجب شده تا تحولات سياسی اين کشور با حساسيت بسيار از سوی قدرت های غربی دنبال شود.


XS
SM
MD
LG