لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

نگرانی مخالفان دولت پاکستان از نحوه اعلام نتایج انتخابات


آصف زرداری روز چهارشنبه مقامات دولتی این کشور را متهم کرد که با توقف اعلام نتايج شمارش آراء، می کوشند نتيجه نهايی را تغيير دهند
عکس از AFP
آصف زرداری روز چهارشنبه مقامات دولتی این کشور را متهم کرد که با توقف اعلام نتايج شمارش آراء، می کوشند نتيجه نهايی را تغيير دهند عکس از AFP

حزب بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، تلاش خود را برای تشکيل يک دولت ائتلافی برای برکناری دولت پرويز مشرف آغاز کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دو حزب عمده مخالف دولت پاکستان هرچند دو سوم آراء را کسب نکرده اند ولی در صورت جذب مستقل ها در پارلمان تازه این کشور، قادر خواهند بود دولت پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور، را استيضاح کنند.


آصف زرداری، همسر نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، روز چهارشنبه گفت:«پارلمان تازه تصمیم خواهد گرفت که با کدام رییس جمهوری می تواند کار کند.»


در همين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که در کشورغنا به سر می برد، روز چهارشنبه گفت: انتخابات پارلمانی اخير پاکستان يک پيروزی برای ملت اين کشور محسوب می شود و اميدوار است دولت جديد با پرویز مشرف همکاری کند.


تخلف در اعلام نتایج


از سوی دیگر، آصف زرداری روز چهارشنبه مقامات دولتی این کشور را متهم کرد که با توقف اعلام نتايج شمارش آراء، می کوشند نتيجه نهايی را تغيير دهند.


آصف زرداری، که اکنون رهبری موقت حزب مردم پاکستان را بر عهده دارد، دو روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در اين کشور، در يک کنفرانس مطبوعاتی، گفت:«شرايط شب گذشته به گونه ای بود که آنها (مقامات دولتی) کوشيدند تا نتايج را تغيير دهند.»


نتايج مقدماتی اعلام شده از سوی ستاد (کميسيون) مرکزی انتخابات ، حاکی از آن است که حزب مردم پاکستان و حزب مسلم ليگ، شاخه نواز، دو حزب عمده مخالف دولت پرویز مشرف، تاکنون توانسته اند اکثريت کرسی های پارلمان را در انتخابات روز دوشنبه، به خود اختصاص دهند.


آقای آصف زرداری، که عکس بزرگی از بی نظير بوتو در پشت سر خود داشت، افزود:«آنها تاکنون نتايج انتخابات را اعلام نکرده اند، حتی شب گذشته کوشيدند تا این نتايج را تغيير دهند.»


پرويز مشرف، رييس جمهور پاکستان، و گروه ها و احزاب متحد با وی در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه انتخابات شکست سنگين متحمل شدند و اين احتمال وجود دارد که مخالفان دولت دو سوم آراء را به دست بياورند.


کميسيون مرکزی انتخابات پاکستان تاکنون نتيجه نهايی انتخابات روز دوشنبه در اين کشور را اعلام نکرده است و می گويد تقريبا شش کرسی انتخاباتی نيازمند تاييد است.


در همین حال، آقای زرداری گفت: در کراچی نتيجه پنج کرسی نمايندگی به نفع حزب طرفداران اقای مشرف تغيير داده شده است.


  • پرويز مشرف، رييس جمهور پاکستان، و گروه ها و احزاب متحد با وی در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه انتخابات شکست سنگين متحمل شدند و اين احتمال وجود دارد که مخالفان دولت در صورت جذب مستقل ها دو-سوم آراء را به دست بياورند

تا کنون مقامات دولتی به اظهارات رهبر حزب مردم پاکستان واکنشی نشان داده اند.


در همين حال خبر ها حاکی از ان است که حزب مردم پاکستان و حزب مسلم ليگ، شاخه نواز، به همراه يک حزب محلی ديگر تلاش های خود را برای تشکيل يک ائتلاف آغاز کرده اند.


در صورتی که مخالفان دولت پاکستان بتوانند دو-سوم کرسی های پارلمان اين کشور را به دست بياورند، انگاه خواهند توانست دولت آقای مشرف را استيضاح کنند.


«کناره گیری نمی کنم»


در همين حال، نواز شريف، نخست وزير پيشين پاکستان به دنبال شکست حزب طرفدار پرويز مشرف در انتخابات پارلمانی از وی خواست از مقام رياست جمهوری کناره گيری کند.


اين در حالی است که آقای مشرف پس از اعلام نتايج اوليه انتخابات اعلام کرده است که قصد کناره گيری از سمت خود را ندارد.


حزب حاکم مسلم ليگ شاخه قائد اعظم که از پرويز مشرف، رييس جمهوری پشتيبانی می کند، تاکنون در مقام سوم ايستاده است.


چوهدری شجاعت حسين، دبير حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم، حزب حاکم پاکستان، روز سه شنبه، گفته بود: حزب وی با کمال ميل به نتايج انتخابات احترام می گذارد و شکست را می پذيرد


نواز شريف روز سه شنبه در لاهور با ياد آوری اظهارات سال گذشته پرويز مشرف که گفته بود تنها در صورتی از مقام خود کناره گيری می کند که حمايت مردم پاکستان را از دست بدهد، گفته بود: «مردم قبلا رای خود را داده اند. آقای مشرف هيچگاه نخواسته است اين تصميم مردم پاکستان را بفهمد. او چشم های خود را بسته بود و می گفت اگر مردم بخواهند من می روم. حالا مردم رای خود را داده اند.»


در همین زمینه، آصف علی زرداری، روز سه شنبه گفته بود: قصد دارد به زودی با نواز شريف و ساير رهبران اپوزيسيون، در باره تشکيل يک دولت وحدت ملی گفت و گو کند.


آقای زرداری در عين حال تاکيد کرده بود: در اين گفت و گوها سياستمدارانی که با مشرف متحد بوده اند را شرکت نخواهد داد.


وی گفته بود:«ما برای تشکيل دولت وحدت ملی از همه نيرو های دمکراتيک کمک خواهيم گرفت، اما هيچ علاقه ای به افرادی که دولت مشرف همکاری کرده اند نداريم.»


رشيد قريشی، سخنگوی آقای مشرف روز سه شنبه پيشنهاد ها در خصوص کناره گيری وی را مردود دانسته و گفته بود ژنرال مشرف روز سه شنبه در جريان ديدار با سناتور جان کری و ساير قانونگذاران آمريکايی تاکيد کرده است که خواهان همکاری با دولت جديد است.


از احزاب ديگر پاکستان حزب جماعت علما که از پشتيبانان گروه طالبان در پاکستان است تنها تونست سه کرسی در مجلس بدست آورد.


XS
SM
MD
LG