لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

حزب مردم پاکستان جانشین بوتو را تعیین می کند


iموج نا آرامی ها در پاکستان که در پی ترور خانم بوتو از روز پنجشنبه آغاز شده، ترديدها درباره برگزاری انتخابات پارلمانی در هشتم ژانويه را بيشتر کرده است
iموج نا آرامی ها در پاکستان که در پی ترور خانم بوتو از روز پنجشنبه آغاز شده، ترديدها درباره برگزاری انتخابات پارلمانی در هشتم ژانويه را بيشتر کرده است

موج نا آرامی ها که در پی ترور بی نظیر بوتو، رهبر مخالفان در پاکستان، در روز پنجشنبه آغاز شده، ترديدها درباره برگزاری انتخابات پارلمانی در هشتم ژانويه در اين کشور را بيشتر کرده است.


حزب بی نظير بوتو، روز شنبه بار دیگر با رد اظهارات دولت پاکستان درباره دست داشتن القاعده در قتل نخست وزير پيشين اين کشور، دولت پرويز مشرف را به کوشش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتشان در آستانه انتخابات، متهم کرد.


در همین حال، حزب بی نظير بوتو، روز يکشنبه جانشين وی را تعيين می کند و درباره شرکت در انتخابات آينده اين کشور تصميم می گيرد.


این در حالی است که حزب بی نظير بوتو، حزب مردم پاکستان، بدون حضور شخصيت کاريزماتيک وی اکنون با بحران رهبری مواجه است.


بی لاوال، پسر نوزده ساله بی نظير بوتو، روز يکشنبه وصيت نامه وی را قرائت خواهد کرد. اما به نظر می رسد بی لاوال که دانشجوی سال اول حقوق از دانشگاه اکسفورد است، بسيار جوانتر از آن باشد که بتواند رهبری اين حزب را دراين شرايط حساس به دست بگيرد.


در درون حزب مردم پاکستان آصف علی زارداری، همسر بی نظير بوتو و مخدوم امين فهيم، دستيار ارشد خانم بوتو دو گزينه اصلی برای رهبری اين حزب هستند.


نجيم صتحی، سردبير ديلی تايمز، در اين باره می گويد :«همه در درون حزب مردم پاکستان می دانند که بايد به ارثيه خانواده بوتو بچسبند، چراکه بدون آن وجود خارجی ندارند».


نشست رهبری حزب مردم پاکستان روز يکشنبه برای تصميم گيری در باره جانشين بی نظير بوتو و شرکت کردن و تحريم انتخابات در شهر نايدرو، در جنوب پاکستان برگزار خواهد شد.


تردید در برگزاری انتخابات در موعد مقرر


اين در حالی است که کميسيون انتخاباتی پاکستان اعلام کرده است که آشوب ها هرج و مرج های چند روز اخير به برگزاری انتخابات در موعد مقرر لطمه زده است و خوهان نشست اضطراری در روز دوشنبه شده تا درباره تعويق و يا برگزاری انتخابات پارلمانی در ۸ ژانويه تصميم بگيرد.


این در حالی است که رویارویی دولت پرویز مشرف و حزب خان بوتو برسر نحوه کشته شدن خانم بوتو ادامه دارد.


پس از آنکه دولت پاکستان اعلام کرد که خانم بوتو بر اثر برخورد سرش به اتوموبيل جان خود را از دست داده و نه اصابت گلوله، يک مشاور نزديک بوتو که وی را برای تشييع جنازه آماده کرده است، ضمن «مسخره» خواندن اين ادعا، آن را تکذيب کرد.


سخنگوی حزب مردم، علت مرگ خانم بوتو را اصابت گلوله به سرش اعلام کرد ه است اين در حالی است که سخنگوی وزارت کشور پاکستان روز شنبه در يک کنفرانس خبری گفت: «ما به شما شواهد کاملی ارائه می کنيم..گزارش پزشکان و شاهدان عينی اين نکته را تائيد می کنند. اين بی اهميت است که او چگونه کشته شد. چيزی که مهم است اين است که چه کسانی او را کشتند.»


با اين حال سخنگوی وزارت کشور پاکستان اعلام کرد که حزب خانم بوتو آزاد است که در صورت تمايل جسد او را نبش قبر کرده و کالبدشکافی کند. دولت پاکستان اعلام کرده بود که همسر وی اجازه کالبدشکافی جسد را نداده است


ادامه نا آرامی در پاکستان


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهر کراچی پس از گذشت سه روز از ترور خانم بوتو، مانند شهر«ارواح » است و در خيابان‌های خلوت اين شهر تنها شورشگران و نيروهای شبه‌نظامی ديده می‌شوند.


کراچی، که پايتخت اقتصادی پاکستان محسوب می شود با بيش از ‪ ۱۲‬ميليون نفر جمعيت، بزرگترين بندر تجاری اين کشور به شمار می‌رود، البته کراچی تنها شهری نيست که حوادث ناشی از نا آرامی های پس از ترور خانم بوتو بر جريان زندگی اش اثر گذاشته است.


روند عادی در شهرهای اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان، راولپندی، لاهور و پيشاور که در فاصله‌ای نه چندان دور از مرزهای افغانستان در شمال غربی کشور قرار دارند، نيز مختل شده و اين شهر ها به صحنه رويارويی نيروهای امنيتی و تظاهر کنندگان بدل شده است.


بنا به اعلام وزارت کشور پاکستان، تا روز شنبه، ۱۷۴ بانک، ۹۰۰ مغازه و دفتر اداری،۷۸ قطار، ۱۸ ايستگاه قطار و صدها اتومبيل مورد حمله شورشيان قرار گرفته اند، ۳۸ نفر کشته شده اند و صدها زندانی از زندان گريخته اند.


وزارت کشور پاکستان روز شنبه گفت که خسارت نا آرامی های پس از ترور خانم بوتو، ده ها ميليون دلار بوده است.


از سوی دیگر، پرويز مشرف ریيس جمهوری پاکستان روز شنبه به مقام های امنيتی اين کشور فرمان داد عليه خشونت های خيابانی که بدنبال ترور بی نظير بوتو در پاکستان آغاز شده است، دست به اقدام های جدی بزنند.


به گزارش رسانه های دولتی پاکستان آقای مشرف اين فرمان را روز شنبه در جلسه مقام های ارشد دولتی و امنيتی اين کشور صادر کرد.


ریيس جمهوری پاکستان می گويد نبايد به کسانی که به خرابکاری و غارت دست می زنند اجازه داد به مردم آسيب وارد کنند. آقای مشرف همچنین، خواهان پايان دادن به خشونت های خيابانی شد.


XS
SM
MD
LG