لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

اميدهای تازه «پرسپوليس» برای کسب اسکار


موفقيت های پی در پی پرسپوليس در آمريکا با قرار گرفتن اين فيلم در فهرست بهترين های نهادهای مختلف منتقدان سينمايی رقم خورد
موفقيت های پی در پی پرسپوليس در آمريکا با قرار گرفتن اين فيلم در فهرست بهترين های نهادهای مختلف منتقدان سينمايی رقم خورد

فيلم انيميشن پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارونو که موفق شد جايزه ويژه هيئت داوران شصتمين دوره جشنواره کن و نمايندگی فرانسه در بخش فيلم های غيرانگليسی زبان اسکار را کسب کند؛ پس از آن که از طرف آکادمی فيلم اروپا نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم سال نيز شد، اکنون برای به دست آوردن اسکار به يکی از اميدهای اصلی تبديل شده است.


پرسپوليس که نمايش آن در کشورهای مختلف اروپايی با استقبال کم نظير تماشاگران روبرو شد در فهرست نامزدهای مختلف کانون های منتقدين سينمايی در آمريکا و همچنين جايزه «آنی»، که اسکار فيلم های انيميشن محسوب می شود، قرار گرفته است.


سوم دسامبر «جامعه بين المللی فيلم های انيميشن»(ASIFA) که از سال ۱۹۷۲ به اين سو همه ساله جايزه «آنی» را در بخش های مختلف به بهترين آثار انيميشن اهدا می کند؛ فهرست نامزدهای خود برای دريافت اين جايزه را اعلام کرد.


اگر چه مطبوعات و رسانه ها انيميشن های Ratatouille و Surf's Up را به ترتيب با نامزدی در ۱۲ و ۱۰ رشته مختلف از شانس بيشتری برخوردار می دانند، با اين حال نامزدی پرسپوليس در چهار بخش بهترين انيميشن، بهترين کارگردانی، بهترين فيلمنامه و بهترين موسيقی برای سينما، اين فيلم را به يکی از مطرح ترين فيلم های انيميشن سال تبديل کرده و آن را برای کسب جايزه «آنی» همچنان اميدوار نگه داشته است.


در نمونه آمريکايی پرسپوليس، ايگی پاپ، خواننده معروف راک به جای عموی مرجان، شان پن، بازيگر نامی و برنده جايزه اسکار در سال ۲۰۰۴، به جای پدر مرجان، کاترين دونوو و چيارا ماسترويانی، همچون نمونه فرانسوی فيلم به جای مادر و خود مرجان، و جينا راولندز، بازيگر قديمی سينما، به جای مادر بزرگ مرجان، صحبت می کنند

سی و پنجمين دوره مراسم «آنی» قرار است هشتم فوريه ۲۰۰۸ برگزار شود.


اما موفقيت های پی در پی پرسپوليس در آمريکا با قرار گرفتن اين فيلم در فهرست بهترين های نهادهای مختلف منتقدان سينمايی رقم خورد.


پرسپوليس که نمونه های آن به زبان های مختلف در کشورهای اروپايی با صدای هنرپيشگان و هنرمندان معروف دوبله شده بود در نمونه آمريکايی آن نيز هنرمندان معروفی را برای دوبله جذب کرد.


در نمونه آمريکايی پرسپوليس، ايگی پاپ، خواننده معروف راک به جای عموی مرجان، شان پن، بازيگر نامی و برنده جايزه اسکار در سال ۲۰۰۴، به جای پدر مرجان، کاترين دونوو و چيارا ماسترويانی، همچون نمونه فرانسوی فيلم به جای مادر و خود مرجان، و جينا راولندز، بازيگر قديمی سينما، به جای مادر بزرگ مرجان، صحبت می کنند.


کانون های مختلف منتقدان در آمريکا اين روزها بهترين فيلم های سال خود را انتخاب می کنند.


در اين ميان به گزارش آسوشيتدپرس، کانون منتقدان سينمايی نيويورک روز يازدهم دسامبر بهترين های سال خود را برگزيد که پرسپوليس به عنوان بهترين انيميشن سال انتخاب شد.


کانون منتقدان سينمايی نيويورک که از سال ۱۹۳۵ فعاليت می کند يکی از قديمی ترين کانون های منتقدان ايالات متحده است که متشکل از ۲۹ منتقد سينمايی روزنامه ها و مجلات نيويورکی است و معمولا جوايز اهدايی آن در کسب اسکار سال نيز تاثيرگذار می باشد.


با اين انتخاب غيرمنتظره اقبال پرسپوليس برای دستيابی به اسکار در ميان رقبای بزرگی که از آن ها نام برده شد بيشتر شده است.


اين انتخاب تنها از سوی منتقدان نيويورک صورت نگرفت.


چهارشنبه گذشته اعلام گرديد که پرسپوليس توانست جايزه منتقدان سينمايی لس آنجلس را به همراه انيميشن Ratatouille، به طور مشترک برنده شود.


سازمان منتقدان پخش فيلم آمريکا نيز که همه ساله جوايز «منتخب منتقدين فيلم» را اهدا می کند؛ ديروز نامزدهای سال ۲۰۰۷ خود را اعلام کرد که پرسپوليس در کنار Ratatouille ، «زنبورها»، «افسانه بئوولف» و «سيمپسون ها» نامزد دريافت بهترين انيميشن سال است.


سيزدهمين دوره مراسم «منتخب منتقدين فيلم» در هفتم ژانويه ۲۰۰۸ برگزار می شود.


انجمن منتقدان سينمايی شيکاگو نيز پرسپوليس را در فهرست نامزدهای بهترين فيلم انيميشن سال خود قرار داده اند. برندگان اين انجمن ۱۴ دسامبر مشخص خواهند شد.


همچنين انجمن منتقدان بوستون و واشنگتن نيز پرسپوليس را به عنوان نامزد دريافت بهترين فيلم انيميشن سال انتخاب کرده اند.


اين کانون ها و انجمن ها از معتبرترين نهادهای منتقدان سينمايی در آمريکا محسوب می شوند.


بدين ترتيب به نظر می رسد موفقيت های پرسپوليس ِ مرجان ساتراپی در اروپا، بتواند در آمريکا نيز ادامه يابد.


با اين وصف هيچ بعيد نيست که پرسپوليس در فوريه ۲۰۰۸ نخستين اسکار ايرانی را به دست آورد. اما قبل از آن بايد تا ۲۲ ژانويه ۲۰۰۸ منتظر ماند تا اسامی نامزدهای اسکار به شکل رسمی اعلام شوند.


XS
SM
MD
LG