لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

روز جهانی عليه سانسور سايبری؛ «آزادی اينترنتی روز به روز محدودتر می‌شود»


رضا معینی، مسئول بخش ايران در سازمان گزارشگران بدون مرز
رضا معینی، مسئول بخش ايران در سازمان گزارشگران بدون مرز
۱۲ مارس، ۲۲ اسفند را سازمان گزارشگران بدون مرز،«روز جهانی عليه سانسور سايبری» ناميده است.

اين سازمان بين المللی مدافع خبرنگاران و رسانه ها، در سال ۲۰۰۸ ميلادی، چهار سال پيش، اينروز را به عنوان روز جهانی مبارزه با مميزی فضای مجازی اعلام کرد.

گزارشگران بدون مرز به اين مناسبت در تازه ترين فهرستش تحت عنوان «دشمنان اينترنت» از جمهوری اسلامی در ايران و حکومت های چين، عربستان، ويتنام و تونس به عنوان رژيم هايی نام برده که دسترسی به اينترنت را محدود مي کنند و کاربران يا اصطلاحاً « نِتيزن هايشان Netizens» را آزار مي دهند.

در همین زمینه، رادیو فردا با رضا معینی، مسئول بخش ايران در سازمان گزارشگران بدون مرز گفت و گویی انجام داده است:
لینک مستقیم


می توانید توضیحی در خصوص تازه ترین فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز ارائه کنید؟

اين سه فهرست هر سال در روز «مبارزه عليه سانسور بر روی اينترنت» منتشر و به روز می‌شود. متاسفانه اين فهرست کم و زياد می‌شود، يعنی تعدادی از کشورها وارد ليست می‌شوند و بعضی کشورها از آن خارج می‌شوند.

ولی اصلی‌ترين کشورهای دشمن اينترنت همچنان برجای خود هستند، کشورهايی مانند جمهوری اسلامی ايران، ويتنام، عربستان سعودی و کشورهايی که تازه به اين ليست اضافه شده‌اند.

در کنار ليست دشمنان اينترنت ما ليست ديگری از سالها پيش تهيه کرده‌ايم؛ کشورهايی که بايد تحت مراقبت و مواظبت قرار بگيرند. متاسفانه در اين ليست کشورهايی هستند از جمله امسال فرانسه که عملا در اين چهارچوب می‌توان گفت به مبارزه عليه سانسور بر روی اينترنت کمکی نمی‌کنند.

آقای معينی! اخيرا جمهوری اسلامی تدابير ديگری را در مورد اينترنت اعلام کرده که گفته می‌شود در راستای اعمال محدوديت‌ها و نظارت بيشتر در فضای مجازی است. در فهرستی که سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر کرده اين اقدامات مطرح شده است؟

در اين ليست در مورد هر کدام از کشورهای دشمن اينترنت توضيح داده شده است و در مورد جمهوری اسلامی به طور مشخص بر روی فعاليت‌های يک سال گذشته از دستگيری‌ها گرفته تا اقدام برای مسدود کردن اينترنت صحبت شده و ما در مورد گام‌های بلندی که جمهوری اسلامی برای سانسور سايبری برداشته صحبت کرديم و يا حملاتی که برای جعل گواهينامه‌های امنيتی انجام داده است و همچنين در ارتباط با وضعيت وب نگاران.

طی يک سال گذشته در ايران ۲۹ وب نگار بازداشت شده اند و ازاين تعداد به طور مشخص ۱۹ نفر محکوم شده و تعدادی ديگر هم همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند و يا آزاد شدند و در انتظار محاکمه خود هستند. بسياری از وب نگارانی که دستگير شده‌اند در وضعيت خوبی به سر نمی‌برند و برای اولين بار در ايران پنج شهروند وب نگار يا وبلاگ نويس به مرگ محکوم شده‌اند.

آيا روز۱۲ مارس يا ۲۲ اسفند به عنوان روز جهانی عليه سانسور سايبری، در تقويم سازمان ملل هم گنجانده شده است؟

همان طور که سوم ماه می يعنی «روز جهانی آزادی مطبوعات» از سوی گزارشگران بدون مرز اعلام و سپس از سوی نهادهای بين المللی پذيرفته شد، اين روز هم چنين روندی را طی می‌کند.

سازمان‌هايی مانند يونسکو و ديگر نهادهای ناظر بر آزادی و آزادی مطبوعات و نهادهای فرهنگی همراهان ما هستند در اين روز، اما هنوز سازمان ملل اين روز را به عنوان يک روز در تقويم جهانی ثبت نکرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز انتظار دارد در آينده سازمان ملل اين روز را در تقويم خود بگنجاند و برای اين کار چه بايد کرد؟

آن چه برای ما مهم است صحبت درباره سانسور بر روی اينترنت است، اگر سازمان ملل بپذيرد که خيلی خوب است اگر نپذيرد مسئله خاص ما نيست.

مسئله خاص ما اين است که در اين روز بگوييم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بر دستگيری‌های شهروند- وب‌نگاران و وبلاگ نويسان اضافه شده است. بگوييم آزادی بر روی اينترنت روز به روز دارد محدودتر می‌شود و در اين باره بايد حساس بود و بايد تلاش کرد چون اين آزادی از آن همه ما است. بگوييم کشورهايی هستند که تمام ثروت ملی خود را دراين رابطه خرج می‌کنند تا مردم آن کشور از دسترسی به آزادی اطلاعات و حق دانستن محروم بمانند و اين مسئله برای ما مهم است.
XS
SM
MD
LG