لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

روسيه خواستار انعطاف بيشتر در مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ شد


سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه،
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه،
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز شنبه خواستار آن شد که ايران و اعضای گروه ۱+۵ در مذاکرات مربوط به مسئله مبادله سوخت هسته‌ای انعطاف بیشتر از خود نشان دهند.

سرگئی ريابکوف با اشاره به اين که برای مدتی است که مقامات ايران در رده های مختلف از آمادگی خود برای مبادله سوخت هسته ای راکتور تحقيقاتی تهران خبر می دهند، گفت:«مشکل اينجا است که شرايط مبادله ای که ايران برايش قابل قبول و مطرح می کند نمی تواند گروهای ديگر(کشورهای ۱+۵) را راضی کند و درچارچوب پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی که در اکتبر سال گذشته با همکاری روسيه و فرانسه و حمايت سياسی امريکا مطرح شد، به طور کامل نمی گنجد.»

سرگئی ريابکوف که با راديو صدای روسيه صحبت می کرد، اضافه کرده است:«به همين دليل، به تلاش های بيشتری نياز است و در جه ای از انعطاف پذيری، از جمله انعطاف از جانب ايران برای دست يافتن به راه حلی که برا يدو طرف قابل قبول باشد».

در حالی معاون وزير امور خارجه روسيه خواستار انعطاف پذيری ايران شده است که رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران نيز گفته است که کشورهای برزيل و ترکيه پيشنهادهای جديد را در موضوع تبادل سوخت ارائه کرده‌اند که چنانچه «طرف مقابل هم آمادگی پذيرش داشته باشد، و از خود انعطاف نشان دهد»، می‌تواند مؤثر باشد.

براساس پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی در سال گذشته ، ايران بخش اعظم اورنيوم غنی شده خود با عيار سه و نيم درصد را برای غنی سازی بيشتر به روسيه ارسال می کرد، آنگاه اورانيوم غنی شده با عيار بيست درصد به فرانسه ارسال شده و در انجا به ميله های سوختی موردنياز راکتور تحقيقاتی تهران بدل می شود.

ايران ابتدا موافقت اوليه خود با اين پيشنهاد را اعلام کرد آنگاه در ارائه پاسخ نهايی به آن تعلل کرده و در نهايت گفتند که شرايط تهران در مورد زمان، مکان و ميزان مبادله بايد در اين موضوع لحاظ شود.

روسيه، فرانسه، بريتانيا، آمريکا و چين به همراه آلمان ، کشورهای گروه ۱+۵، از پيشنهاد آژانس حمايت می کنند.

رامين مهمانپرست درباره تحولات يکسال اخير در خصوص پيشنهاد آژانس برای مبادله سوخت هسته ای روز شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران ، ايرنا، گفته است:« در طول اين فاصله، کشورهايی که از دوستان جمهوری اسلامی ايران هستند همچون ترکيه و برزيل و برخی ديگر از کشورها، پيشنهادات و فرمول‌های مختلفی را برای مبادله سوخت مطرح می‌کردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اضافه کرده است: «به نظر می‌رسد فرمول جديدی که در مذاکرات بين جمهوری اسلامی ايران و ساير کشورها از جمله ترکيه و برزيل مطرح شده است، امکان عملی شدن مبادله را ميسر می‌کند.»

وی همچنين گفته است:« در مورد مقدار سوخت مورد نياز و زمان انجام مبادله به تفاهم کلی نزديک هستيم و معتقديم مکان مبادله در ايران قابليت تامين شرايط ما را فراهم می‌کند.»

اين درحالی است دولت باراک اوباما، ايران را متهم می کند که هدف از مطرح کردن پيشنهاد برزيل برای مبادله سوخت، وقت‌‌کشی و خريد زمان است.

دانيل رسترپو، مشاور ارشد باراک اوباما در امور آمريکای لاتين، روز جمعه گفته بود ايران هم‌اکنون در مناقشه هسته ايش از تاکتيک تاخيری استفاده می‌کند.

اين در حالی است که رامين مهمانپرست در واکنش با رد اين اظهارت می گويد:«ما به دنبال اين کار نيستيم و برعکس، از بين رفتن زمان را مناسب با نياز خود نمی‌دانيم.»

در حالی آمريکا به همراه ديگر کشورهای غربی تلاش می کند که دور چهارم تحريم ها تصويب شود، چين به همراه برزيل، ترکيه و لبنان با تشديد تحريم های ايران مخالفت می کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از يران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواسته ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG