لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با ایران


ديويد ساترفيلد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امورخارجه آمريکا، ايران را متهم کرد که به تسليح و آموزش نظامی ستيزه جويان شيعيه عراقی ادامه می دهد
ديويد ساترفيلد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امورخارجه آمريکا، ايران را متهم کرد که به تسليح و آموزش نظامی ستيزه جويان شيعيه عراقی ادامه می دهد

يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد: اين کشور آماده است تا گفت وگوها با ايران بر سر بهبود اوضاع امنيتی عراق را از سر بگيرد.


تهران روز پنجشنبه و يک روز پيش از برگزاری مذاکرات کارشناسان ايران و آمريکا، اين نشست را به دليل آنچه مشکلات فنی خوانده شده بود، لغو کرد.


ديويد ساترفيلد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امورخارجه آمريکا، همچنين، ايران را متهم کرد که به مسلح کردن و آموزش نظامی ستيزه جويان شيعيه عراقی ادامه می دهد.


آقای ساتر فيلد همچنين با اشاره به اين که اهداف ايران درقبال عراق طی سال های اخير تغيير نکرده است، گفت:«ما یک ايران را می بينيم که مصمم به گسترش خشونت درعراق است، و اين با اظهارات علنی ايران در خصوص حمایت از عراقی مستقل، با ثبات و در صلح، مغایر است.»


ایران تاکنون اتهامات آمریکا در خصوص نقش این کشور در افزایش خشونت ها در عراق رد کرده و حضور نظامی آمریکا در کشور همسایه خود را عامل این خشونت ها می داند.


دیوید ساترفیلد تاکید کرد که هیئت نمایندگی این کشور به همراه هیئت عراقی آماده حضور در گفت وگو ها است. وی همچنین افزود: رویکرد ایران در این خصوص دوستانه نیست.


این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزود:«ما براین باور هستیم که ایران آرزو دارد که ببیند خروج نیروهای خارجی، به ویژه نیروهای آمریکایی، از عراق در ممکن ترین شیوه، تحقیر آمیز باشد».


  • «ما یک ايران را می بينيم که مصمم به گسترش خشونت درعراق است، و اين با اظهارات علنی ايران در خصوص حمایت از عراقی مستقل، با ثبات و در صلح، مغایر است.»
دیوید ساترفیلد

لغو دور چهارم مذاکرات


مذاکرات روز جمعه چهارمين نشست مشترک ايران و آمريکا به شمار می رفت که قرار بود برای بحث در باره امور امنيتی عراق برگزار شود.


دولت عراق از ماه ها قبل تلاش زيادی کرده بود که مذاکرات دو کشور پس از ماه ها توقف بار ديگر از سر گرفته شود. ميربه نانتونگو، يک سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد گفته بود: « ما از طريق دولت عراق مطلع شديم که ايران خواستار تعويق گفت وگوهای دو جانبه در خصوص مسائل امنيتی عراق شده است. ما از هفته ها پيش گفته بوديم که آماده گفت وگو هستيم و اکنون به روشنی مشخص شده که ايران چنين چيزی


را نمی خواهد.»

به تعويق افتادن گفت وگوها توسط مقاماتی در دفتر نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، همين مقامات و يک نفر در سفارت ايران در بغداد ابتدا اعلام کرده بودند که مذاکرات لغو شده است، ولی هيچ دليلی را برای اين لغو ذکر نکرده اند.


به رغم آنکه ارتش آمريکا در ماه های اخير اعلام کرده است که از شمار حملات شورشيان و دخالت ايران در تجهيز شبه نظاميان شيعه کاسته شده است، ولی همچنان جمهوری اسلامی را متهم می کند که شورشيان را آموزش نظامی داده و انواع مواد منفجره را در اختيار آنها قرار می دهد.


جمهوری اسلامی اين اتهامات را رد کرده و می گويد که به دنبال ثبات و امنيت در عراق است.


رايان کروکر، سفير ايالات متحده آمريکا در عراق اوايل ماه فوريه گفته بود که او خواستار از سر گيری مذاکرات سه جانبه با ايران و مقام های عراقی است و انتظار می رود که اين دور از گفت وگو ها در سطح پايين تری برگزار شود.


نشست روز ۲۸ ماه مه ميان حسن کاظمی قمی و رايان کروکر، سفرای ايران و آمريکا در عراق به ۲۷ سال نداشتن ارتباط رسمی ميان مقامات دو کشور پايان داد.


دو سفير بار ديگر در اواخر تابستان با يکديگر ملاقات کردند و پس از آن نشستی ميان کارشناسان امنيتی دو کشور برگزار شود ولی از آن زمان ادامه اين گفت وگو ها متوقف شده است.


XS
SM
MD
LG