لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

«ايران در حمله به نيروهای آمريکايی در عراق نقش دارد»


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید می گوید ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق مشارکت دارد
تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید می گوید ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق مشارکت دارد


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه سيزدهم فوريه بار ديگر گفت که جمهوری اسلامی در کمک به شبه نظامیان و حمله به نيروهای آمريکايی در عراق مشارکت دارد.


اين اتهام در حالی تکرار می شود که رییس ستاد مشترک ارتش آمريکا روز سه شنبه گفت کشف سلاح های ايرانی، الزاما به معنی دست داشتن مستقيم ايران در حمله به نيروهای آمريکايی درعراق نيست.


به گزارش پريچهر فرزام خبرنگار راديو فردا از کاخ سفيد، آقای اسنو با رد اختلاف نظر در ميان دولت مردان آمريکا در باره دخالت ايران در عراق گفت: «نيروهای ايرانی در عراق حضور دارند. سلاح ها و مهماتی که در ايران تهيه شده به عراق رفته است و به وسیله اين سلاح های انفجاری نیروهای آمريکايی در عراق کشته شده اند».


آقای اسنو افزود: «اما اگر ازمن می پرسيد که آيا ما نامه ای در اختيار داريم که زير آن را آقای خامنه ايی ويا محمود احمدی نژاد رييس جمهوری امضا و دستور چنين کاری را داده اند، جواب منفی است.»


نيروهای ايرانی در عراق حضور دارند. سلاح ها و مهماتی که در ايران تهيه شده به عراق رفته است و به وسیله اين سلاح های انفجاری نیروهای آمريکايی ها را در عراق کشته شده اند

او افزود:« اما آيا اين که سلاح ها در ايران ساخته شده یا نه، باید گفت بله اين سلاح ها ساخت ايران است».


سخنگوی کاخ سفيد همچنين گفت:«دولت ايران دولت شفافی نيست به همين دليل شما نمی توانيد به چنين نامه ايی دست يابيد».


آقای اسنو درباره نقش سپاه قدس در حمله به نيروهای آمريکايی درعراق گفت:« سپاه قدس در اين کار دخالت داشته است. سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران انقلاب و دولت ايران است».


تکذيب دخالت مستقيم تهران در بمب گذاری های عراق


ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز سه شنبه گفت که پيدا شدن تسليحات ايرانی يا بازداشت ايرانيان در عراق، به اين معنا نيست که مقام های دولت ايران، به شکلی مستقيم در فرستادن تجهيزات نظامی به عراق دست دارند


در هفته های اخير، بارها مقام های دولت و ارتش آمريکا گفتند که مسوولان رده بالای جمهوری اسلامی، در حملات شورشيان عليه نيروهای آمريکايی مشارکت دارند و يا اينکه از چنين عملياتی حمايت می کنند.


به گفته رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيروهای آمريکايی، اخيرا يک شبکه شبه نظامی را در عراق شناسايی و نابود کردند که سازنده بمب های مخصوص انفجار در کنار جاده بودند. وی افزود که در جريان حمله به اين شبکه شبه نظامی، تعدادی از ايرانی ها دستگير شدند و همچنين ادواتی کشف شد که برای ساخت چنين بمب هايی به کار می روند و «ساخت ايران» بوده اند.


ايران متهم به مجهز کردن شبه نظاميان شيعه عراق است


مقامات نظامی آمريکا در عراق، روز يکشنبه، يازدهم فوريه در جمع خبرنگاران، باقی مانده بمب هايی را نشان دادند که گفته می شود ايران آنها را در اختيار شورشيان عراق داده است.


يکی از مقامات بلند پايه نيروهای چند مليتی به خبرنگاران گفته بود که اين بمب های «ای اف پی» که در روی جاده کار گذاشته می شوند و قابليت نفوذ در خودروها را دارند، از طريق ايران به عراق به طور قاچاقی وارد شده است.


تکه هايی از اين بمب ها به خبرنگاران نشان داده شد. به گفته مقامات نيروهای چند مليتی، ايران تنها کشوری در منطقه است که قادر است چنين بمب هايی توليد کند.


همين مقامات افزودند که ايران گروهای متعددی در عراق را با اين بمب ها مجهز کرده است. به اعتقاد ارتش آمريکا، اين وسايل در ايران ساخته شده و به دستور « بالاترين مقام های » جمهوری اسلامی به عراق فرستاده شده اند.


جمهوری اسلامی اين موضوع را اتهامی بی پايه و اساس می خواند.


XS
SM
MD
LG