لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

گسترش دامنه اعتصاب در بازار تهران


در حالی صدا و سيمای جمهوری اسلامی می گويد بازار تهران باز و کار کسب در آن جريان دارد، گزارش ها حاکی است که چهارشنبه ۲۳ تيرماه اعتصاب بازار تهران همچنان ادامه داشت و «گسترده تر» از روز سه شنبه بوده است.

«کلمه» وب سايت خبری نزديک به ميرحسين موسوی، نوشته است روز چهارشنبه «بازار خرازها و مسگر ها هم با تعطيل کردن مغازه ها به اعتصاب پيوستند.

در همين حال يک شاهد عينی به راديو فردا گفته است که روز چهارشنبه اعتصاب بازار تهران گسترده تر شده است. اين شاهد عينی همچنين می گويد بازار مملو از نيروهای ويژه و انتظامی بود.

در همين زمينه، يک روزنامه نگار اقتصادی در تهران نيز به راديو فردا گفت:«به نظر می رسد مذاکرات سازمان امور مالياتی و بازاريان نتیجه ای در برنداشته است و به همين دليل دولت دست به دامن مطبوعات و رسانه ها شده است.»

به دنبال اعتراض بازار تهران به تعيين ماليات ۷۰ درصدی نشستی هفته گذشته بين سازمان ماليات، وزارت بازرگانی شورای اصناف برگزارشد که براساس آن توافق شد اين ميزان ماليات لغو شود.

به دنبال تداوم اعتراضات، در نشست روز دوشنبه دولت پذيرفت که ميزان ماليات را به ۱۵ درصد تقليل دهد. اما همچنان اعتراضات ادامه دارد.

به گزارش «کلمه» يک بازاری نيز گفته است:« کسبه به هيچ عنوان به توافق دولت اعتماد ندارند.»

وی گفته است:« سال گذشته در حالی که اصناف ماليات خود را پرداختند و برگه تصفيه گرفتند، اما ارديبهشت امسال از سوی اداره ماليات اعلام شد که برگه های تصفيه سال گذشته مورد قبول نيست و بايد نسبت به پرداخت ۵ درصد ماليات بيشتر، اقدام کنند».

کلمه درادامه گزارش خود تصريح کرده است به رغم توافق دولت و شورای اصناف، بازاريان خود و بدون توجه به اين توافق کره مغازها را پايين کشيده اند.

درهمين حال گزارش های رسيده حاکی از آن است که اعتصاب به بازار تبريز نيز رسيده است و بازار سنتی اين شهر، يا بازار سرپوشيده، روز چهارشنبه تعطيل بوده است.

به گزارش وب سايت های خبری، بازاريان تبريز می گويند توافق دولت و شورای اصناف تهران برای تقليل ماليات ها به ۱۵ درصد مختص تهران است و شامل استانها نمی شود چرا که هيچ يک از اعضای شورای اصناف و کسبه شهرستانها در اين نشست حضور نداشته اند.

توافق روز دوشنبه پس از نشستی پنج ساعته در وزارت بازرگانی امضا شد و بر اساس آن، قرار است ماليات عملکرد سال ۸۸ اصناف نسبت به ماليات قطعی سال ۸۷ ، معادل ۱۵ درصد افزايش يابد.

اعتصاب در بازار تهران از هفته گذشته و در اعتراض به «افزايش ميزان ماليات تا سقف ۷۰ درصد» آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه ادامه يافته بود.

از سوی ديگر سايت «امروز»، که به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نزديک است، در گزارشی در مورد اعتصاب در بازار تهران نوشته است، که اعتراض بازاريان به سبب پيوندهايشان با حزب موتلفه و بخش‌های سنتی محافظه‌کاران، که به سياست‌های دولت و نيز در دست گرفته شدن امور اقتصادی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناراضی هستند، می‌تواند ريشه سياسی داشته باشد.

پيش از اين نيز در مهرماه ۸۷، همزمان با ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد، برخی از اصناف اصفهان دست به اعتصاب زدند که با وارد شدن اين اعتصاب به روز چهارم، طلافروشان شهرهای تبريز، تهران، مشهد و برخی شهرهای ديگر نيز به آنها پيوستند.

اعتراض مهرماه ۸۷ بازاريان شهرهای مختلف ايران، موجب عقب‌نشينی دولت محمود احمدی‌نژاد را از اجرای طرح ماليات بر ارزش افزوده شد به گونه‌ای که محمود احمدی‌نژاد ابتدا خواستار اجرای تدريجی اين قانون شد و پس از آن اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده به تعويق افتاد
XS
SM
MD
LG