لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

بشار اسد احتمال ديدار با اهود اولمرت را رد کرد


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، می گوید با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد کرد.
(عکس از EPA )
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، می گوید با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد کرد. (عکس از EPA )

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، امکان گفت وگوی مستقيم را با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در حاشيه يک اجلاس بين اللملی در پاريس در ماه آينده رد کرد.


رهبران سوريه و اسرائيل قرار است سيزدهم ماه ژوئيه در اجلاسی بين المللی در پاريس شرکت کنند که به ابتکار نيکلای سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، و تحت عنوان وحدت مديترانه ای برگزار خواهد شد.


ماه گذشته دولت های سوريه و اسرائيل اعلام کردند که پس از هشت سال توقف، گفت وگوهای تازه ای را غير مستقيم و با ميانجيگری ترکيه آغاز کرده اند.


بشار اسد روز پنجشنبه در جريان سفرچهار روزه خود به دهلی پايتخت هند، به خبرنگاران گفت: تماس مستقيم بارهبران اسرائيل به سهولت نوشيدن چای نيست و ملاقات دو رهبر قبل از آنکه کارشناسان دو طرف بتوانند مقدمات آنرا بچينند کار بيهوده ای خواهد بود.


وی افزود: نشان دادن تمايل به تماس بدون آنکه نتيحه و پيشرفتی داشته باشد بی معناست.


اظهار نظر بشار اسد پس ازآن صورت می گيرد که شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، روز يکشنبه از رهبر سوريه خواست وارد تماس مستقيم با اسرائيل شود و تصميم تاريخی انور سادات رهبر فقيد مصر را مثال زد که در دهه ۸۰ ميلادی با حکومت اسرائيل تماس برقرار کرد.


بشار اسد قبلا نيز گفته بود که بعيد است مذاکره مسقيم با رهبران اسرائيل قبل از سال ۲۰۰۹ صورت بگيرد و تحقق چنين امری به سرنوشت سياسی اهود اولمرت، نخست ورير اسرائيل، بستگی دارد که به خاطر اتهامات فساد مالی برای استعفا تحت فشار است.


آخرين دور مذاکره بين سوريه و اسرائيل در سال ۲۰۰۰ به خاطر اختلاف دو کشور بر سر بلندی های جولان و خط مرزی در اين ناحيه استراتژيک، به شکست انجاميد. اما از ماه پيش اعلام شد که دو کشور دور تازه ای از تماس غير مستقيم را با وساطت دولت ترکيه از سر گرفته اند.


علی باباجان وزير خارجه ترکيه چند روزپيش گفت: مقامات اسرائيل و سوريه از روند و نتايج تماسهای اخيرراضی اند و دو دور ديگر گفت وگو برای ماه آينده برنامه ريزی شده است.


بشار اسد در کنفرانس خبری امروز در شهر دهلی گفت: تماسهای غيرمستقيم دو دولت سوريه و اسرائيل و همچنين توافقی که ماه پيش به ابتکار دول عربی در دوحه پايتخت قطر حاصل شد وزمينه را برای رياست جمهوری ميشل سليمان در لبنان فراهم کرد، تغييرات مثبتی در منطقه هستند.


در مورد مناسبات با دولت آمريکا بشار اسد گفت: «سوريه هميشه خواهان روابط خوبی با آن دولت بوده است».


وی افزود : «ولی اين به آن معنا نيست که ما بخواهيم دست نشانده دولت آمريکا شويم».


رييس جمهوری سوريه تاکيد کرد که نقش آمريکا در روند صلح خاورميانه مهم است ولی دولت فعلی آمريکا علاقه ای به صلح ندارد و بايد منتظر شد و ديد رييس جمهوری آينده اين کشور چه خواهد کرد.


سوريه که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود خواستار باز گرداندن بلندی های جولان است که در جريان جنگ سال ۱۹۶۷ خاورميانه به تصرف ارتش اسرائيل در آمد.


اسرائيل در مقابل گفته است که هر گونه قرار داد صلح ميان تل آويو و دمشق منوط به فاصله گرفتن سوريه از ايران، جنبش حزب الله لبنان و گروه اسلامگرای حماس است که کنترل کامل نوار غزه را در دست دارد.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در واکنش به اين درخواست گفته بود که کشورش به روابط عادی خود را با ايران ادامه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG