لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

مخالفان سوری: ده ها کشته در قتل عام تازه در استان حماه


تشییع یکی از کشته شدگان در جریان قتل عام در حوله
تشییع یکی از کشته شدگان در جریان قتل عام در حوله
مخالفان حکومت بشار اسد روز چهارشنبه از «قتل عام تازه» در استان حماه در مرکز سوریه خبر داده و گفته اند، دهها کودک، زن و مرد روستايی به دست نيروهای دولتی و شبه نظاميان مورد حمايت دولت کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد سرمينی، سخنگوی شورای ملی سوريه، گفته است: ۱۰۰ نفر در معزراف و القبير در استان حماه کشته شده اند که دست کم ۲۰ نفر از قربانيان زن و ۲۰ نفر ديگر کودک بوده اند.

در همین زمینه، گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه نيز از قتل عام در اين منطقه خبر داده است، ولی شمار قربانيان را ۸۷ تن اعلام کرده است.

رامی عبدالرحمان، سخنگوی نظارت بر حقوق بشر سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است: پس از گلوله باران اين مناطق توسط نيروهای ارتش، شبه نظاميان طرفدار حکومت بشار اسد «شبيحه» اين قتل عام را انجام داده اند.

به گزارش رويترز، مخالفان می گويند که دست کم اجساد ۱۲ تن از قربانيان اين کشتار سوخته شده اند.

از آنجا که حکومت بشار اسد به رسانه ای مستقل و بين المللی اجازه حضور و فعاليت در سوريه را نمی دهد، تاييد يا رد اين خبرها امکان پذير نيست.

در حالی خبر اين قتل عام تازه منتشر شده که در ۲۵ ماه مه در قتل عام در روستای حوله بيش از ۱۰۰ غيرنظامی، که ده ها زن و کودک در بين آنها ديده می شد، کشته شدند.

از سوی دیگر، دولت سوريه کشتار روز چهارشنبه در استان حماه را «جنايت هولناک» خوانده است.

تلويزيون دولتی سوريه در این زمینه اعلام کرده است: نيروهای ويژه ارتش سوریه به دنبال در خواست ساکنان القبير به اين منطقه رفته و با تروريست درگير شدند. نيروهای ويژه شماری از تروريست ها را کشته مقادير سلاح و موشک انداز از آنها ضبط کردند.

نشست استانبول

در همين حال در نشستی در استانبول در روز چهارشنبه وزيران و نمايندگان ۱۵ کشور و اتحاديه اروپا توافق کردند تا يک «گروه هماهنگی» برای ارائه کمک و پشتيبانی به مخالفان تشکيل دهند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از جمله شرکت کنندگان در اين نشست بود.

در بيانيه ای که در پايان اين نشست منتشر شده،آمده است: در جريان اين مذاکرات در خصوص گام های مضاعف از جمله هماهنگی برای گذار به دوران پس از حکومت بشار اسد بحث و گفت وگو شده است
XS
SM
MD
LG