لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

در سرکوب تظاهرات در چند شهر سوريه «سیزده نفر» کشته شدند


فعالان حقوق بشر می‌گویند، هزاران نفر پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف سوریه دست به تظاهرات ضددولتی زده‌اند و درهمین روز و در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی مخالفان سیزده نفر کشته شده‌اند.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه می‌گوید، در جریان تظاهرات در منطقه «ساقبا» در حومه دمشق مردی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پای در آمد و در شهر «خان شیخون» در استان ادلب نیز در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی یک زن کشته شده است.

طبق این گزارش هزاران نفر پس از نماز جمعه شهر حماه به خیابان‌های سرازیر شده و دست به تظاهرات ضددولتی زدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سوی آنها شلیک کردند و شماری را زخمی و یک نفر را کشتند.

یک فعال سوری به خبرگزاری فرانسه گفته است: «به رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌های حماه، هزاران به خیابان‌ها ریختند و دست به تظاهرات زدند. ما از مسجد خارج شدیم و به سمت میدان المناخ حرکت کردیم، آنها به سمت ما تیراندازی کردند. شماری زخمی شدند و تعدادی نیز بازداشت شدند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهر حماه یکی از چند شهری است که از آغاز شروع اعتراضات از ماه مارس در آنکه درگیری‌های خونین رخ داده است. در جریان حمله تانک‌ها و نیروهای ارتش سوریه به شهر حماه در ۳۱ ژوئن دست کم صد نفر کشته شدند.

این در حالی است که روز جمعه تلویزیون دولتی سوریه تصاویر میدان اصلی شهر حماه را پخش کرده است که حالت عادی داشته است.

طبق این گزارش یک نفر نیز در تیراندازی در نزدیک مسجدی در شهر حمص کشته شده است.

یک فعال سیاسی در شهر دیرالزور نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است، که یک نفر در این شهر به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.

فعالان سوری در مناطق حراسات و دوما، در حومه دمشق، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند در جریان تیراندازی در این مناطق نیز ۵ نفر کشته شده‌اند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید دو نیروی امنیتی در دوما به ضرب گلوله مردان مسلح از پای در آمدند.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه می‌گوید، روز جمعه در شهر لاذقیه نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است و درشهر بانیاس نیز نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تظاهرات مساجد را محاصره کردند.

همچنین فعالان سیاسی می گویند در شهر حلب نیز سه نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

تظاهرات روز جمعه در حالی برگزار شده است که آمریکا به حکومت بشار اسد هشدار داده است در صورت متوقف نکردن کشتار تظاهرکنندگان، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، روز پنجشنبه از چین، هند و روسیه خواسته بود تا برای پایان دادن به خشونت در سوریه، بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.

خانم کلینتون پیشنهاد کرده بود، چین و هند، حکومت سوریه را تحریم انرژی کنند و روسیه نیز به این کشور دیگر اسلحه نفروشد.

در همین زمینه، عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه، در نامه به بشار اسد از وی خواسته است اصلاحات را پیش از آنکه خیلی دیر شود آغاز کند.

وزیر امور خارجه هلند هم گفته است که اتحادیه اروپا هفته آینده تشدید تحریم‌های سوریه را بررسی خواهد کرد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز اعتراضات در سوریه دست کم دو هزار نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG