لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

انتقاد توکلی از «تحمیل» چهار شرکت آمریکایی برای خرید کالاهای اساسی


احمد توکلی،‌نماينده اصولگرای مجلس در نامه ای به حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، از نحوه اجرای توافق «ژنو» و آنچه که « تحميل چهار شرکت آمريکايی» برای خريد خارجی با دارايی‌های آزاد شده ايران از سوی ۱+۵ خوانده، انتقاد کرده است.

به گزارش روز شنبه هفدهم اسفندماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، احمد توکلی در اين نامه به بخشی از توافق ژنو و آزاد سازی بخشی دارايی ­های بلوکه شده در کشورهای خريدار نفت ايران اشاره کرده و گفته است: «اگر در مذاکرات از حريف بپذيريم که بانک­های داخلی و خارجی را در معاملات با اين ارزها، بايد با توافق او معلوم کرد، ممکن است وجهی از نظر توافقات پيشين داشته باشد. ولی چه توجيهی دارد که ما شرکت ­هايی را که می­ خواهيم از آنان خريد کنيم را به تاييد آمريکا برسانيم؟»

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است: «آيا جنابعالی اطلاع داريد که وزارتخانه ذيربط تنها ۸ شرکت خارجی را برای خريد کالاهای اساسی از طريق وزارت خارجه به ۱+۵ معرفی کرده و آنان تنها ۴ شرکت را پذيرفته­ اند؟ آيا خبر داريد که مالکين هر ۴ شرکت آمريکايی هستند؟ آيا می­ دانيد اين چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟ وقتی انتقال ارز زير نظر آنان انجام می­­ شود ديگر چه نگرانی هست که ما از کدام شرکت خريد می­ کنيم؟ »

وی افزوده است:«چرا آمريکا اصرار دارد چنين امری را بر ما تحميل کند؟ جز اين است که قصد تحقير دارد و می خواهد مبادی خريد و واردات ما را، آن هم در کالای اساسی، محدود و به خودش منحصر کند و بدين وسيله اهرم فشار ديگری به دست آورد و شايد هم انحصارات داخلی را تقويت کند؟ »

احمد توکلی از رييس جمهوری ايران پرسيده است، آيا از این مساله مطلع است و در راستای اصلاح اين موضوع «دستوری» را صادر کرده است يا نه.

اين نماينده اصولگرای مجلس با اشاره به اين که «ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغول­ اند، اعتماد داريم» تصريح کرده است که مذاکره کننده هسته ای ايران را «مصون از اشتباه» نمی داند.

وی خواستار «مراقبت» بيشتر رييس جمهور ايران در اين زمينه شده است.

ايران و گروه ۱+۵ در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی موقت در ژنو سوييس دست يافتند که بر مبنای آن، به مدت شش ماه از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌شود و بخشی از تحريم‌های موجود عليه آن نيز لغو می‌شود. در همين مدت، جمهوری اسلامی نيز از ابعاد برنامه اتمی خود به ويژه در غنی‌سازی اورانيوم می‌کاهد.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، گروه ۱+۵، در حال انجام گفت‌وگوهايی فشرده برای يافتن راه‌حل نهايی به منظور پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.

«منتقدان ژنو چرا درباره بيکاری و فقر فرياد نمی زنند»

همزمان با انتشار نامه احمد توکلی در انتقاد از نحوه اجرای توافق ژنو، مسعود پزشکيان، نماينده اصلاح طلب مجلس، با اشاره به اين که برخی در مجلس به بيراهه می روند، گفته است: چرا کسانی که در مجلس درباره موضوعاتی مانند مذاکرات هسته ای و ژنو انتقاد و داد و بيداد می کنند، درباره افول شاخص های مهم جامعه و رشد فقر و بيکاری فرياد نمی زنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، مسعود پزشکيان تصريح کرده است:«زمانی افرادی بودند که قطعنامه ها را کاغذ پاره ای می خواندند، اما حالا دولت و کشور تمامی تلاش خود را انجام می دهد تا اين کاغذ پاره ها اجرا نشود، زيرا همه ديديم که کاغذ پاره نبودند، بلکه برعکس، ما در حال زدن حرف های بلند غيرمنطقی و غيرکارشناسانه بوديم.»

اشاره مسعود پزشکیان به اظهارات محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران است که قطعنامه های شورای امنیت را «کاغذ پاره» خوانده بود.

اين نماينده اصلاح طلب مجلس با ابراز تاسف نسبت به اين که« تاوان حرف های غيرکارشناسانه درگذشته را مردم و جوانان داده اند،» ادامه داده است: نسل جوان ما در حال پير شدن است و متاسفانه نتوانستيم طی سال های گذشته برای آنها کار مناسب ايجاد و از آنها در مراکز درمانی و بيمه ای پشتيبانی کنيم.

وی همچنين گفته است: چرا جوانان کشور ما مانند شمع در جامعه در حال سوختن و آب شدن هستند و کسی صدايش در نمی آيد و خواستار محاکمه و سوال از مقصران اين وضعيت نمی شوند.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شورای امنیت چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرد. در این مدت آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اعمال کردند.
XS
SM
MD
LG