لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

محکوميت سرگرد اسرائيلی به جرم جاسوسی به نفع ايران


ارتش اسرائيل درماه های اخير صدها نفر از افسران خود را درحالی که هنوز به ميان سالگی نرسيده اند، درچارچوب طرح هائی برای کوچک کردن ارتش، بازخريد کرده است.
ارتش اسرائيل درماه های اخير صدها نفر از افسران خود را درحالی که هنوز به ميان سالگی نرسيده اند، درچارچوب طرح هائی برای کوچک کردن ارتش، بازخريد کرده است.

دادگاهی در اسرائيل روز پنج شنبه يک سرگرد روانشناس در واحد بهداری ارتش اين کشور را به جرم تلاش برای فروش اسناد محرمانه به ايران به پنج سال زندان محکوم کرد.


طبق حکم دادگاه سرگرد ديويد شامير متهم شده است با «عوامل دشمن»، ازجمله وزارت امور خارجه ايران، از طريق نمابر و اينترنت تماس گرفته و پيشنهاد کرده که اسناد طبقه بندی شده درباره برنامه نقل و انتقالات نظامی در زمان جنگ را به آنها بدهد.


دادگاه تل آويو در حکم خود تاکيد کرده است که اين سرگرد ارتش اسرائيل در بازجويی های خود انگيزه چنين اقدامی را «طمع و حرص» بيان کرده و تصريح کرده است که هيچ گونه اطلاعاتی به ايران نداده است.


دادستانی اسراييل، پيشتر، اعلام کرده بود که سرگرد داويد شامير، «درچارچوب تلاش های شديد و پيگير خود برای دريافت مبالغ کلان پول، ابراز آمادگی کرده بود که با جمهوری اسلامی ايران، حماس و سازمان اطلاعات و جاسوسی روسيه، همکاری کند.»


سرگرد شامير، دکترروانشناس در واحد پزشکی ارتش اسراييل بوده، ولی به مطالبی نيز که«بسيار حساس» توصيف شده، دسترسی داشته است.


دادستان اسراييل درکيفرخواست خود مدعی شده بود که سرگرد شامير، از طريق کامپيوترشخصی خود و ازمنزل خويش، با اسامی مستعار، ای ميل هايی برای شماری از نمايندگی های جمهوری اسلامی ايران – ازجمله درترکيه و بريتانيا فرستاد و ابراز آمادگی کرد که دربرابر دريافت پول، با ايران همکاری کند.


پليس اسرائيل مدعی شده بود که درتحقيقات «ثابت شده که شامير از دولت ايران پاسخ گرفته است»، ولی او تلاش کرد با سازمان حماس و نيز تشکيلات اطلاعاتی و امنيتی روسيه نيز درتماس باشد.


دادستانی اسراييل مدعی شده که «شامير درجريان بازجوئی های طولانی، اعتراف کرد که آماده بوده مطالب حساس مربوط به نقل و انتقالات نظامی اسراييل و نقاط استراتژيک پشت جبهه اسرائيل را به ايران، حماس و روسيه بدهد.»


سرگرد شامير درنبرد ۳۳ روزه تابستان سال گذشته ارتش اسرائيل با حزب الله لبنان شرکت داشته و از استقرار واحدهای پزشکی در جبهه و امکانات اين واحد آگاهی داشته و نيز طرح های اضطراری برای بيرون بردن مردم ازمراکز زندگی خود - درصورت حملات موشکی حزب الله - زير نظر وی بوده است.


دادستانی اسرائيل درکيفرخواست مدعی شده که سرگرد شامير از بهار امسال تماس های خود را با دفاتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران و تشکيلات اطلاعاتی روسيه آغاز کرد و نيز برای نيروهای وابسته به حماس دردانشگاه اسلامی غزه نيز ای ميل هايی ارسال کرده است.


دوسال پيش نيز دادستانی اسرائيل، يک شهردار عرب تابع اسرائيل را به تلاش برای جاسوسی به سود جمهوری اسلامی ايران متهم کرده بود، اما درپی ارائه کيفرخواستی تند عليه وی، دادگاه حکم داد که دادستانی نتوانسته است بطور کامل اتهامات را ثابت کند.


اين شهردار شهر «جوليس» که درگذشته ازوابستگان جنبش فتح بود، از سوی دادگاه اسرائيل تبرئه شد.


سازمان امنيت داخلی اسرائيل مدعی است «درچند سال اخير، جمهوری اسلامی ايران غير از تلاش برای گرفتن همکاری فلسطينی ها، برای برخوردارشدن از همکاری اطلاعاتی اعراب تابع اسرائيل نيز به کوشش گسترده ای دست زده است.»


به گزارش رسانه های اسرائيل، بازنشسته شدن صدها نفراز افسران ارتش اسرائيل درسنين ۴۰ سالگی به بالا و درحالی که نمی توانند دراين سن، شغل مناسب ديگری به دست آورند، می تواند يک «خطر امنيتی» باشد و برخی از آنان را برای گرفتن پول به همکاری با گروه های مخالف اسراييل سوق دهد.


ارتش اسرائيل درماه های اخير صدها نفر از افسران خود را درحالی که هنوز به ميان سالگی نرسيده اند، درچارچوب طرح هائی برای کوچک کردن ارتش، بازخريد کرده است.


اکثر اين سربازان سابق خانه نشين شده اند و شغلی به دست نياورده اند. بسياری از آنها نيز برای خروج ازاسرائيل و زندگی درکشور ديگری – به ويژه امريکا- تمايل نشان می دهند.


XS
SM
MD
LG