لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

تلاش چین برای کاهش تنش در شبه جزیره کره


وزیر امور خارجه چین تلاش برای کاهش تنش در شبه جزیره کره را آغاز کرده است و وزارت دفاع آمريکا، روز جمعه اعلام کرد هدف رزمايش دريايی مشترک اين کشور با کره جنوبی بازداشتن کره شمالی از حملات دوباره است.

یانگ یی چی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه با سفیر کره شمالی در پکن دیدار کرده است و تلفنی با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و وزیر امور خارجه کره جنوبی درباره بحران اخیر گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین در همین رابطه آمده است: «اصلی‌ترین اولویت کنونی این است که شرایط را تحت کنترل در آورد و مطمئن شد چنین اتفاقی باردیگر رخ نخواهد داد.»

در همین حال، دارين جيمز، يک سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون ، روز جمعه گفت: «برای ما مهم است که علنی بگوییم که هدف اين رزمايش و رزمايشی که در گذشته انجام داديم، چين نیست.»

اين سخنگوی پنتاگون اضافه کرده است: «رزمايش گذشته و کنونی برای تقويت قدرت بازدارندگی در مقابل کره شمالی طراحی شده اند.»

در آستانه رزمايش دريايی مشترک کره جنوبی و آمريکا، چين روز جمعه نسبت به اقدامات نظامی در نزديکی مرزهای خود هشدار داده و کره شمالی نيز گفته است چنين رزمايشی منطقه را در معرض خطر جنگ قرار می‌دهد.

وزير امور خارجه چين در پاسخ به پرسشی درباره موضع پکن در قبال رزمايش مشترک آمريکا و کروه جنوبی گفته است: «ما مخالف هرگونه اقدام نظامی بدون مجوز هر کشوری در منطقه ويژه اقتصادی چين هستيم.»

کره شمالی نيز هشدار داده است که رزمايش مشترک دريايی آمريکا و کره جنوبی منطقه را در معرض خطر جنگ قرار می‌دهد.

رزمایش دریایی مشترک آمریکا و کره جنوبی قرار است از روز یکشنبه به مدت چهار روز انجام شود.

اين در حالی است که شليک توپخانه کره شمالی روز جمعه به سمت جزيره‌ای که در روز سه شنبه گلوله باران شده بود، باعث شد تا ساکنان جزيره به پناهگاه بروند.

کره شمالی روز سه شنبه به شکلی ناگهانی، يکی از جزاير کوچک کره جنوبی را در نزديکی مرز دو کشور به شدت زير آتش خود گرفت. در اين حادثه دو غير نظامی و دو نظامی کشته شدند. اين درگيری شديدترين گلوله باران از زمان پايان جنگ شبه جزيره کره در سال ۱۹۵۳ ارزيابی شده است.

در همين زمينه، دولت کره جنوبی روز جمعه وزير تازه اين کشور را معرفی کرد. وزير سابق دفاع کره جنوبی روز پنجشنبه به دنبال افزايش انتقاد در خصوص واکنش اين کشور به آتش باری کره شمالی از سمت خود استعفا کرد.

آمريکا و کره جنوبی پس از حادثه روز سه‌شنبه، برای کاهش تنش در شبه جزيره کره، خواستار اعمال نفوذ چين بر کره شمالی شده بودند. اين در حالی است که چين روز پنجشنبه دو طرف اين درگيری را به خويشتنداری دعوت کرده است.

در همين حال، پيونگ يانگ می‌گويد که مسبب اين اقدام نظامی، همسايه جنوبی‌اش بوده و تهديد کرده است که در صورت ادامه آنچه «تحريکات سئول» ناميده، دست به اقدامات نظامی بيشتر بزند.
XS
SM
MD
LG