لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

انتقاد پليس از پخش تصاوير عامل کشتار دانشگاه ويرجينيا


پلیس ویرچینیا می گوید پخش تصاویر عامل کشتار دانشگاه ویرجینیا تک کمکی به یافتن حقیقت نخواهد کرد.
پلیس ویرچینیا می گوید پخش تصاویر عامل کشتار دانشگاه ویرجینیا تک کمکی به یافتن حقیقت نخواهد کرد.

پليس آمريکا روز پنج شنبه ۱۹ آوريل ازاقدام شبکه های تلويزيونی درپخش تصاوير ويدئويی چو سئونگ هوی عامل کشتار بی سابقه در دانشگاه «ويرجينيا تک» انتقاد کرد.


استيو فلاهتری، رييس پليس ايالت ويرجينيا که کار تحقيق درباره کشتار دانشگاه «ويرجينيا تک» را برعهده دارد، گفت:«ما از تصميم مديريت شبکه های تلويزيونی برای پخش تصاوير ويدئويی بسيار متاسف هستيم.»


مقام های پليس می گويند پخش تصاوير خشمگين چو سئونگ هوی به تحقيقات پليس برای دست يافتن به حقيقت، کمکی نخواهد کرد. پس از انتقاد های شدید از پخش تصاویر عامل کشتار دانشگاه ویرجینیا، شبکه های خبری تصمیم گرفتند تا محدویت هایی برای پخش این تصاویر قائل شوند.


چو سئونگ هوی در فاصله بين دو تيراندازی يک بسته پستی حاوی ۲۷ فايل ويدئويی، يک نامه ۱۸۰۰ کلمه ای و ۴۳ عکس را برای شبکه تلويزيونی «ان. بی سی» ارسال کرده بود. اين شبکه اين بسته را روز چهارشنبه دريافت و برخی از تصاوير ويدئويی و عکس ها را پخش کرد.


چو سئونگ هوی در فيلم ويدئويی از تصميم خود برای «کشتار» دفاع کرده بود. اين فيلم ها در شامگاه روز چهارشنبه از بيشتر شبکه های خبری آمريکا پخش شد.


طبق گزارش پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، چو سئونگ هوی دانشجوی ۲۳ ساله که بيش از ۳۰ نفر از استادان و دانشجويان دانشگاه ويرجينيا را در روز دوشنبه به قتل رساند، دارای اختلال روانی بوده و مدتی نيز بستری بوده است.


استيو کاپس رييس شبکه خبری «ان بی سی» پذيرفت که پخش تصاوير ويدئويی احتمالا باعث ناراحتی خانواده و بستگان قربانيان شده است، اما او از تصميم پخش تصاوير دفاع کرد.


از نظر من اين مناسب ترين راهی بود که بتوانيم به آنچه در ذهن قاتل می گذشته، نزديک شويم براين اساس تصميم به پخش تصاوير گرفتيم
رييس شبکه خبری «ان بی سی»

آقای کاپس گفت:«از نظر من اين مناسب ترين راهی بود که بتوانيم به آنچه در ذهن قاتل می گذشته، نزديک شويم براين اساس تصميم به پخش تصاوير گرفتيم».


او افزود که هر شبکه خبری در هرکجای دنيا نيز چنين تصميمی را اتخاذ می کرد.


آقای کاپس گفت:«زمانی که بسته پستی را دريافت کرديم، پس از بررسی دقيق آنها ، درباره چگونگی انتشار مطالب تصميم گرفتيم».


به گفته آقای کاپس طبق استاندارهای شبکه «ان بی سی» مدير شبکه پس از بازبينی همه فيلم ها و نامه ها اجاز پخش آنها را صادر کرد وپت ويليامز يک از مجرب ترين خبرنگاران مسئول گزارش آنها شد.


از سوی ديگر خانواده های قربانيان از مصاحبه با اين شبکه تلويزيونی به خاطر پخش تصاوير چو سئونگ هوی خودداری کردند.


دربسته ارسالی چو، عکس هايی به چشم می خورد که اسلحه مورد استفاده او در روز حادثه و سلاح های ديگر در آنها ديده می شود


چو سئونگ هوی در يکی از فيلم های ويدئويي گفته است: «شما صد ميليارد بار شانس و راه داشتيد تا از امروز اجتناب کنيد. اما تصميم گرفتيد که خون مرا بريزيد. شما مرا به حاشيه رانديد و به من تنها يک گزينه داديد. اين تصميم شما بود. اکنون دستان شما به خونی آغشته است که هيچ گاه پاک نخواهد شد.»


دانشجویان دانشگاه ویرجینیا تک به احترام قربانیان شمع روشن کردند

مهر پستی اين بسته نشان می دهد که چو سئونگ هوی آن را از يک دفتر پستی در بلاکسبرگ ارسال کرده که در جنوب غربی شهر ويرجينيا قرار دارد و دانشگاه بزرگ اين شهر نيز در آن محل واقع شده است.


شبکه تلويزيونی ان بی سی که اين ويدئوها را پخش کرده می گويد که «چو» اين بسته را بعد از کشتن دو دانشجو در خوابگاه دانشگاه پست کرده است.


دومين حادثه تيراندازی که به مرگ ۳۰ نفر انجاميد، پانزده دقيقه بعد از پست شدن اين بسته آغاز شده است.


رسانه های آمريکايی گفته اند که مقامات در جستجوی يافتن معنی کلمه «ايشمائل آکس» يا «اسمائيل آکس» هستند که بر روی بسته پستی حک شده بود. اين نام همچنين روی اسلحه قاتل نوشته شده بود.


وندل فليچام، رييس پليس دانشگاه ويرجينيا، گفته است که براساس حکم يک دادگاه و به دنبال رخ دادن يک اتفاق، چو به بستری شدن در بيمارستان روانی محکوم شده بود.


ک دادگاه محلی در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که چو اختلال روانی داشته و «و در نتيجه برای خود و ديگران يک خطر قريب الوقوع به شمار می رود.»


فليچام اشاره نکرد که اين دانشجو چه مدتی را در بيمارستان روانی بستری بوده است اما شبکه ای بی سی می گويد که يک نسخه از حکم حبس و ساير اسناد مربوط به دست آورده است که نشان می دهد وی يک روز بعد مرخص شده بود.


براساس اين گزارش، چو بعد از معاينه سرپايی در بيمارستان مرخص شد چرا که يک روانپزشک گواهی کرد که با وجود اينکه وی «بيماری روانی» دارد ولی «در حال حاضر يک خطر حتمی برای خود و ديگران به شمار نمی رود.»


افشای اين موضوع که با وجود اذعان به بيمار بودن اين دانشجوی اهل کره جنوبی او چگونه توانسته اسلحه خريداری کند، باعث پرسش های زيادی شده است.


پليس از محل جنايت، يک کلت ۹ ميلی متری و يک کاليبر ۲۲ ميلی متری به دست آورده که گفته می شود هر دو آنها به صورت قانونی خريداری شده بودند.


در کره جنوبی، پدربزرگ مادری چو به خبرگزاری رسمی اين کشور، يونهاپ، گفته است: او به خاطر می آورد که نوه اش بچه باهوشی بوده «ولی کم حرف بودن او در دوران بچگی باعث نگرانی والدينش شده بود.»


چو و خانواده اش در سال ۱۹۹۲ از کره به آمريکا مهاجرت کرده بود و به رغم فقير بودن در کشور مادری خود، در آمريکا موفق شدند که در يکی از محله های اعيان نشين ويرجينيا، خانه ای زيبا بخرند و از زندگی مطلوبی برخوردار باشند.


XS
SM
MD
LG