لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

آمريکا انفجارها در بانکوک را محکوم کرد


حضور ماموران پلیس تایلند در محل انفجار در بانکوک
حضور ماموران پلیس تایلند در محل انفجار در بانکوک
ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا، روز سه شنبه وقوع انفجارها در بانکوک، پايتخت تايلند، را محکوم کرده است.

ويکتوريا نولند گفت: «بديهی است که اين حمله را محکوم می کنيم.» خانم نولند اضافه کرد: «به نظر می رسد ما شاهد افزايش چنين خشونت هايی هستيم. ما نسبت به اين رويداد ها ابراز نگرانی می کنيم. برخی از اين (حملات) با ايران مرتبط است.»

پليس تايلند روز سه شنبه اعلام کرد، فردی که به ظن آنها ايرانی است، پس از وقوع انفجار در خانه ای در بانکوک به بيرون فرار کرده و کوشيده است تا سوار تاکسی شود. اما به دنبال خودداری راننده تاکسی از سوار کردن وی نارنجکی را به سوی تاکسی پرتاپ کرده است و در نهايت همين فرد در جريان رويارويی با نيروهای پليس قصد داشت نارنجکی را به سوی آنها پرتاپ کند، اما با انفجار اين نارنجک هر دو پای خود را از دست داد.

انفجارها در بانکوک يک روز پس از حمله به نمايندگی های اسرائيل در کشورهای هند و گرجستان روی داد.

خانم ويکتوريا نولند همچنين گفت: « واشينگتن در حالی که منتظر نتايج تحقيقات می ماند، ولی می داند که اين بمب گذاری ها، در پی حمله های ناکام ديگری صورت گرفته که هدف آنها اسراييل و منافع غرب بوده است؛ ازجمله، حمله های مورد حمايت ايران در باکو پايتخت جمهوری آذربايجان و تهاجم تروريستی حزب الله در بانکوک، پيش از حادثۀ روز سه شنبه».

اشاره خانم نولند به عملياتی است که ماه گذشته با دستگيری يک شهروند لبنانی – سوئدی در بانکوک فاش شد و فرد متهم که با حزب الله لبنان ارتباط داشته، پليس تايلند را به انباری هدايت کرد که در آن چهارهزار کيلو کود اوره و چندين گالن نيترات آمونيوم انباشته شده بود؛ دو عنصر اصلی که برای ساختن مواد منفجره بکار می روند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا اضافه کرد: « حمله های اخير يادآور اين نکته است که برخی از بازيگران دولتی و سازمان ها، به تروريسم بين الملل به عنوان يک ابزار سياست خارجی نگاه می کنند، امری که ايالات متحده آن را سزاوار سرزنش می داند.»

وال استريت جونال، در تحليلی نوشته است: اگر کارآگاهان هندی سرانجام دريابند که جمهوری اسلامی در بمب گذاری ها دخالت داشته، فشارهای داخلی و بين المللی به دهلی نو برای فاصله گرفتن از حکومت ايران و حتا توقف خريد نفت از اين کشور افزايش خواهد يافت.

در همين حال موضوع بمب گذاری ها به سازمان ملل کشيده شده و معاون نخست وزير اسراييل خواستار تلاشی جهانی برای متوقف ساختن پديده ای شده که به گفته او زندگی طبيعی ديپلمات ها را صرفنظر از اين که متعلق به چه کشوری هستند و يا در کدام کشور مقيم اند، مورد تهديد قرار داده است.

سيلوان شالوم معاون نخست وزير اسراييل، روز سه شنبه پس از ديدار و گفت وگو با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد به نمايندگان خبرگزاری ها و رسانه ها گفت: « دولت ايران مدت هاست که می کوشد در سراسر جهان تهديدهايی را عليه تاسيسات اسراييلی و يهوديان عملی کند.»

در اين ميان خبرگزاری آمريکايی بلومبرگ در گزارشی هشدار داد که با حمله عليه ديپلمات ها در هند و گرجستان، شبح جنگ زيرزمينی بين دولت های اسراييل و ايران گسترده شده است.
XS
SM
MD
LG