لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

«احمدی نژاد غرب را ضعيف تصور می کند»


ديويد هاريس، مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا، در کنار نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه در دسامبر گذشته در واشینگتن.
ديويد هاريس، مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا، در کنار نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه در دسامبر گذشته در واشینگتن.

ديويد هاريس، مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا، که پس از نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوييس برای ديدار با مقامات ايتاليا و گفت وگو در رابطه با پرونده اتمی ایران به رم سفر کرده است، در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«عدم شناخت محمود احمدی نژاد از غرب دليل برخی از اظهارات و تصميمات وی هستند».


پرونده اتمی جمهوری اسلامی ايران و بحران لبنان و غزه از جمله مسايلی هستند که ديويد هاريس، مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا در جريان ديدارهايش با مقامات ايتاليايی در دستور کار قرار داده است.


پیش شرط مذاکره با ایران


ديويد هاريس در واکنش به پيشنهاد ماسيمو دالما، وزير خارجه مستعفی ايتاليا، که در روزهای گذشته گفته بود «در کنار تحريم ها، مذاکرات با ايران بايد در دستور کار آمريکا و جامعه بين المللی قرار گيرد و اين مذاکرات بايد بدون هيچ پيش شرطی، حتی توقف غنی سازی اورانيوم برگزار شوند»، می گويد:« اين پيشنهاد قابل قبول نيست، هرچند مذاکرات ديپلماتيک در دستور کار قرار دارند».


  • «فکر کنم مشکل در اين باشد که رييس جمهوری ايران تحريم غرب را درک نمی کند و عقايد و عملکرد غربی ها را بد تعبير می کند و فکر می کند با غربی بيمار و شکست خورده روبه رو است».
ديويد هاريس، مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا

ديويد هاريس در اين زمينه می گويد:«من فکر نمی کنم کسی در نظر داشته باشد مواضع گذشته اش را به فراموشی بسپارد و به ايران بگويد بياييم و بدون هيچ پيش شرطی برسر ميز مذاکره بنشينيم. نبايد فراموش کرد که شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطع نامه در رابطه با پرونده هسته ای ايران به تصويب رسانده است، تحريم هايی برقرارند و قطع نامه چهارمی هم در راه است».


دیوید هاريس می افزايد :«جامعه جهانی به آسانی حاضر نيست بپذيرد ايران اين قطع نامه ها را ناديده گرفته و تحريم ها را زيرپا بگذارد. هرچند جامعه جهانی تلاش دارد شرايط را برای مذاکره با اين کشور آماده سازد».


مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا در اشاره به شرکت زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد در ميزگردی در داووس در کنار منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و مجتبی ثمره هاشمی، مشاور عالی رييس جمهوری ايران، می گويد :«اين حضور مثبت بود و نشان دهنده اين امر است که دو گزينه تحريم و فشار از سويی و مذاکره و گفت وگو از سوی ديگر همزمان در دستور کار قرار دارند».


«اگر احمدی نژاد غرب درک می کرد»


ديويد هاريس با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر لزوم نابودی اسرائيل و یادداشت حسين شريعتمداری در روزنامه کیهان که از مسلمانان جهان خواسته است در چهار گوشه جهان منافع آمريکا، اسرائيل و حاميان اروپايی شان را مورد حمله قرار دهند، می گويد:«فکر کنم مشکل در اين باشد که رييس جمهوری ايران تحريم غرب را درک نمی کند و عقايد و عملکرد غربی ها را بد تعبير می کند و فکر می کند با غربی بيمار و شکست خورده روبه رو است».


هاريس می افزايد:«اگر محمود احمدی نژاد غرب را درک می کرد می فهميد انزجار از مواضع ايران تا چه حد در اين سوی دنيا گسترش دارد، می فهميد چرا غربی ها از حمايت ايران از تروريسم و از زير پا گذاردن حقوق بشر در اين کشور انزجار دارند».


مدير اجرايی کميته يهوديان آمريکا می گويد:«محمود احمدی نژاد سعی دارد مردم کشورش را قانع سازد جمهوری اسلامی به قدرتی جهانی تبديل شده است، درحاليکه جهان، ايران را کشوری می داند که حقوق بشر را زير پا می گذارد، در کشورهای همسايه اخلال گری می کند، حامی تروريسم است و شهروندانش را شکنجه می کند و به قتل می رساند».


XS
SM
MD
LG