لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از ادامه اعتراض دانشجويان دانشگاه زنجان تا شب دوشنبه خبر داده ، و نوشته « هنوز چند روزی از ختم غائله دانشگاه سهند تبريز و دانشگاه تربيت معلم تهران نگذشته که پريشب و ديروز بالغ بر سه هزار دانشجوی دانشگاه زنجان در پی تعرض به ساحت دانشجو ، با برپايی تجمع اعتراض آميز ، خواستار استعفای هيات رئيسه دانشگاه و همچنين عذرخواهی وزير علوم شدند.»


به نوشته اين روزنامه « يکی از مسوولان دانشگاه زنجان، در پی احضار يکی از دانشجويان به کميته انضباطی و در راستای رفع و رجوع ماجرا قصد آزار و اذيت دانشجو را داشته است که پس از آنکه دانشجويان متوجه اقدام وی شدند ، با حضور در دفتر معاون دانشگاه و شکستن قفل در اتاق وی ، او را تحويل حراست دانشگاه داده اند.»


اعتماد ، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان و عامل اين تجاوز را « يکی از پيگيران بحث انحلال انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان » معرفی کرده ، و نوشته که وی بارها به بهانه اينکه انجمن اسلامی ، رفتار اسلامی ندارد و اعضای انجمن مشکل اخلاقی دارند ، فعاليت انجمن را برخلاف آرمان های اخلاقی عنوان کرده بود.


جراحی مافیای نقتی در وزارت نفت


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از قائم مقام وزير نفت از « آغاز جراحی حذف مافيای نفتی از وزارت نفت » خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از علی کردان نوشته « هر جا که امکان دولت سبب شود ارزش جديدی خلق شود عده ای دو رو اطراف آن پيدا می شود که اصولا چتربازان زودتر از همه پيدايشان می شود. »


وی در عين حال گفته « وقتی بحث رانت و مافيا در وزارت نفت مطرح می شود بايد از سطح کارکنان خارج شود و تحولی بنيادين در صنعت نفت ايجاد شود تا هم همکاران صادق و دلسوز از مسئله مافيا خارج شوند و هم کسانی که تمايل دارند ارزش افزوده اين صنعت را چپاول کنند دستشان کوتاه شود. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين از قول قائم مقام وزير نفت نوشته « در حوزه مصاديق مبارزه با مافيا درحال حاضر درحال پی گيری و برخورد است اما در حوزه زمينه های بروز بايد انحصار از بين برود و اطلاعات دردسترس همه مردم قرار گيرد.»


«دست از سر اقتصاد بردارید»


روزنامه همشهری در يادداشتی با عنوان « دست از سر اقتصاد برداريد » از مقامات دولتی خواسته تا از دخالت های خود در امور اقتصادی دست بردارند.


يحيی آل اسحاق رئيس اتاق بازرگانی تهران در اين يادداشت با اشاره به دخالت اخير دولت در بخش مسکن ، نوشته « اخيرا از سوی برخی مسئولان در توجيه علل گرانی‌ها مطرح می‌شود ، پررنگ کردن نقش محتکران ، سوءاستفاده‌کنندگان از موقعيت کنونی يا تاثير اختلافات سياسی در گرانی‌ها است. »


نويسنده روزنامه همشهری در ادامه تاکيد کرده « مشکل اصلی کنونی اين است که سياسی کاری و استفاده از قدرت بيش از اندازه در اقتصاد کشور دخالت داده شده است ، و سياست‌زدگی اقتصاد از مشکلات مبتلا به نظام اقتصادی و بلکه از مهم‌ترين مشکلات کنونی اين بخش است. »


اين روزنامه در پايان نوشته « ضروری است تا همه دلسوزان نظام از اهالی سياست تقاضا کنند تا حتی برای مدت زمانی کوتاه هم که شده اجازه دهند تا اقتصاد با ساز و کارهای خاص خود مشکلات را حل و فصل کند. »


مفقود شدن یک مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه


روزنامه کيهان از مفقود شدن يکی از مخالفان جمهوری اسلامی ، و همراهان وی در ترکيه خبر داده است.


اين روزنامه در خبری ويژه به بهانه ابراز نگرانی سازمان عفو بين الملل از مفقود شدن فرود فولادوند و دو تن از همراهان وی در ترکيه ، نوشته « فولادوند از طريق يک شبکه تلويزيونی ماهواره ای در لندن ، به اسلام و ساحت پيامبر اسلام و ائمه اهانت های زشت و زننده ای می کرد. »


روزنامه کيهان در عين حال ادعا کرده « گروهی که چند هفته قبل به جرم انفجار در حسينيه شيراز و شهادت تعدادی از عزاداران بازداشت و به جرم خود اعتراف کرده بودند از اعضای وابسته به گروه فولادوند بوده اند.


اين روزنامه فرود فولادوند را به ارتباط با سرويس های اطلاعاتی امريکا و اسرائيل متهم کرده ، اما به نقل از بيانيه عفو بين الملل نوشته « وی همراه دو عضو ديگر اين انجمن به نام های الکساندر ولی زاده و ناظم اشميت از ۶ ماه قبل در سفر به ترکيه ناپديد شده ، خبری از آنها نيست ، و گفته می شود ماشين تحت اختيار اين ۳ نفر با شيشه ای شکسته و بدون شماره در محلی در ترکيه رها شده است. »


«آغاز مرحله جدید طرح امنیت اخلاقی در تهران»


روزنامه جام جم ، شروع مرحله جديد طرح امنيت اخلا‌قی را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه نوشته « برخورد با مزاحمان خيابانی و افراد بد پوشش از روز گذشته با جديت در دستور کار پليس تهران بزرگ قرار گرفته است و در راستای ارتقای امنيت بانوان تعدادی از افراد تحت عنوان مزاحم دستگير و تحويل مراجع قضايی شدند. »


به نوشته اين روزنامه ، يک شنبه در تهران واحدهای گشت پنهان و آشکار نيروی انتظامی پس از تهيه آن چه « مستندات مربوط به مزاحمت برای بانوان » می نامند، اقدام به دستگيری تعدادی از افراد به اتهام مزاحمت کرده اند.


جام جم همچنين نوشته که در اين مرحله طرح امنيت اخلاقی در روز يک شنبه « تعدادی با آرايش موی سر به سبک و سياق و استفاده از نماد و نشانه‌های گروه‌های غربی » دستگير و تحويل مراجع قضايی شدند.


100 کودک زیر دو سال در زندان


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، به نقل از رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تأمينی و امنيتی کشور از زندانی بودن ۱۰۰ کودک زير دو سال در کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، علی اکبر يساقی علت نگهداری اين کودکان در زندان را زندانی بودن مادران اين ۱۰۰ کودک اعلام کرده ، و گفته « در آئين نامه سازمان زندان ها پيش بينی شده مادران زندانی در کنار کودکان کمتر از دو سال خود از اتاق ها و بندهای مخصوص استفاده کنند. »


روزنامه ايران در عين حال خبر داده که ۷۰ درصد زندانيان به دنبال مواد مخدر در زندان هستند که ۳۰ درصد اين افراد سابقه مصرف مواد مخدر داشته اند.


XS
SM
MD
LG